استقبال از دیدار رئیس قوه قضائیه با مسئولان بورس/ دغدغه‌‌مندی دستگاه قضا درباره بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران قوت قلب است

10:17 - 21 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۰۹۸۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارشناس بازار سرمایه گفت: جلسه اخیر نشان می‌دهد دغدغه‌های بازار سرمایه از طرف رئیس قوه قضاییه کاملاً شنیده شده است و در حال حاضر یکی از دغدغه‌های قوه قضاییه بحث بازار سرمایه است.

همایون دارابی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص جلسه اخیر رئیس دستگاه قضا با اعضای هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: جلسه اخیر رئیس دستگاه قضا با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با استقبال خوبی روبرو شده است چرا که مطالبات عنوان شده در این جلسه عملاً نشان‌دهنده تسلط رئیس قوه قضاییه به مسائل بازار سرمایه بوده است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: مقدمه مطرح شده در این جلسه از سوی رئیس دستگاه قضا مبنی بر اینکه بورس از سال ۹۸ در شرایطی قرار گرفت که با استقبال مردم روبرو شد و فرصت بسیار خوبی برای دولت و مردم ایجاد کرد نشان می‌دهد که رئیس دستگاه قضا به مسائل بازار سرمایه تسلط دارد و حمایت سیاسی که در جلسات سران سه قوه از بازار سرمایه می‌شود برای بازار دلگرم‌کننده است.

دارابی گفت: جلسه اخیر نشان می‌دهد دغدغه‌های بازار سرمایه از طرف رئیس قوه قضاییه کاملاً شنیده شده است و در حال حاضر یکی از دغدغه‌های قوه قضاییه بحث بازار سرمایه است.

وی تأکید کرد: ما می‌دانیم که در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور حالت خاصی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و در جلسات سران سه قوه نیز به این مسئله توجه می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به خصوص اینکه مساله سرمایه های عمومی و ناخرسندی مردم به دلیل آنچه برای بورس پیش آمد و تبعات این ناخرسندی که در بازار‌های تورم‌زایی همچون ارز و سکه یا املاک و مستغلات در حال نمود پیدا کردن است از نظر رئیس قوه قضاییه دور نمانده است.

دارابی با بیان اینکه در جلسه رئیس دستگاه قضا و رئیس سازمان بورس به تقویت نظارت تأکید شده است، گفت: باید از بازار سرمایه حمایت شود و نظارت‌های بازار تقویت شود تا کمکی برای حفظ سلامت بازار باشد.

وی در ادامه افزود: تعداد بسیار زیادی از مردم و سهامداران سهام عدالت با کمترین تجربه وارد بازار شدند که برخی با زیان‌های سنگین روبرو شدند و این گروه نیازمند حمایت‌های قانونی لازم هستند.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در اقتصاد ما تاکنون اصول حاکمیت شرکتی که سرمایه‌داران جزء مورد حمایت باشند کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

دارابی گفت: بازار سرمایه در حال پوست اندازی است و از بازار محدود در سال‌های گذشته به بازاری با مشارکت بالا تبدیل شده است قطعا حساسیت‌های بازار سرمایه مانند گذشته نیست و توجه رئیس قوه قضاییه به این بخش نشان می‌دهد که حساسیت‌های فعلی بازار سرمایه درک شده است و با درک حساسیت‌ها به نقطه نظر‌های فعلی رسیده است.

وی با اشاره به جزئیات دیدار اخیر رئیس دستگاه قضا و رئیس سازمان بورس گفت: اینکه به جزئی‌ترین مسائل در این دیدار پرداخته شده است نشان می‌دهد که مسائل فعلی بازار سرمایه دغدغه دستگاه قضا است و این موضوع قوت قلبی برای سرمایه‌گذاران است.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در برخی موارد که مسائل یا اعتراضی مطرح می‌شود دلیلش این است که سرمایه‌گذار احساس می‌کند دغدغه‌های او از طریق مسئولان شنیده نشده است، اما مسائل مطرح شده در این دیدار نشان می‌دهد کاملاً دغدغه‌ها منعکس شده است.

دارابی گفت: نفس برگزاری جلسه رئیس دستگاه قضا با رئیس سازمان بورس مسئله مهمی است چرا که در گذشته نیز موارد بسیار کمی بوده که جلسه این چنینی برگزار شود و جلسات کاری صریحی در این زمینه تشکیل شود و نقطه‌نظر‌هایی که به دستگاه قضا از سوی مردم می‌رسد به سازمان بورس منعکس شود.

وی افزود: قطعاً بیان این موارد باعث می‌شود در آینده تغییرات اساسی در بازار سرمایه رخ دهد زمانی که در چنین سطحی مطالبات مردمی پیگیری و بیان شود قطعاً تأثیرات عمیقی در وضعیت بازار خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در بُعد نظارتی دو بخش دارد یکی بحث نظارت‌های داخل بازار سرمایه و دیگری نظارت‌های قضایی است که همانطور که در جلسه اخیر گفته شد نیازمند برخی قوانین است که ارائه آن به مجلس با توجه به قضایی بودن آن‌ها نیازمند حمایت کامل قوه قضاییه دارد و رئیس دستگاه نشان داده است که برای جبران یا پرکردن خلاء‌های نظارتی بازار سرمایه کاملاً آماده است تا در مجموعه اقدامات لازم انجام شود و سازمان بورس نیاز ندارد که نظارت خود را تشریح کند و می‌تواند خلاء‌ها را با پیشنهاد قوانین به قوه قضاییه عملاً جبران کند.

دارابی گفت: صحبت‌ها و برگزاری جلسات اخیر نشان داده است که در چند هفته اخیر رئیس قوه قضاییه، رئیس قوه مقننه و رئیس جمهور نظرات حمایتی و راهگشایی در بازار سرمایه را بیان کردند و می‌توانند گفت بازار سرمایه از بلاتکلیفی و عدم حمایتی که در چند ماه گذشته درگیر آن بود دور می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *