رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مشائی: عدم توجه جامعه به جایگاه مطالعه و کتابخوانی نویسندگان را با مشکل مواجه کرده است

15:00 - 27 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۰۸۸۸
یک نویسنده کتاب گفت: فرهنگ مطالعه یکی از مهمترین بخش‌های حیات یک جامعه محسوب می‌شود ما باید دغدغه فرهنگ را به عنوان اولویت در برنامه ریزی‌های جامعه در نظر بگیریم و این امر یکی از مسئولیت‌های مهم کارگزاران و مسئولین فرهنگی و کشوری محسوب می‌شود.

سیده خدیجه مدنی مشائی در گفت‌وگو با میزان پیرامون چالش‌های نویسندگان گفت: شرایط برای نویسندگی بسیار نامناسب است، مشکلات اقتصادی متعدد در این حوزه وجود دارد که علی‌رغم وعده‌های داده شده هیچ یک مرتفع نشده اند.

وی در همین راستا ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات جامعه نویسندگان عدم توجه جامعه به جایگاه مطالعه و کتابخوانی است این امر ضربه بزرگی را به این قشر از هنر و ادبیات زده و جامعه نویسندگان را نیز دلسرد کرده است.

وی به تلاش ناشران و نویسندگان در جهت بهبود اوضاع حوزه ادبیات و نشر اشاره و تاکید کرد: نویسندگان و ناشران هر یک به نوبه خود و در حوزه فعالیت خود تلاش فراوانی می‌کنند تا حاصل تجربه پژوهش و تفکرات عمیق ارزنده خود را در قالب کتاب‌های ارزشمند به جامعه ارائه کنند، اما متاسفانه جامعه ما از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته و این امر برای آینده ضرر‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت برای ساخت فرهنگ سال‌ها زمان و برنامه‌هایی که بتواند ساختار‌های درست را در طول زمان برای افراد درونی کند نیاز است.

نویسنده کتاب «دفترچه نیم سوخته» به نقش فضای مجازی در جذب مخاطبان اشاره و ابراز کرد: فضای مجازی بیشترین زمان را از افراد در اختیار می‌گیرد و در عین حال تجربیات ارزشمندی را در اختیار آنان نمی‌گذارد در حالی که کتاب خوب اطلاعات ارزشمندی را به مخاطب خود ارائه می‌کند.

مدنی مشائی با تاکید بر شیوه آموزش کودکان و نوجوانان بیان کرد: برای اینکه فرهنگ مطالعه را در جامعه به یک هنجار و یک عادت تبدیل کنیم باید از کودکی برنامه ریزی کنیم و زمینه سازی در این زمینه یک ضرورت و لزوم واقعی برای هر جامعه محسوب می‌شود باید دغدغه‌های ما از بسیاری از امور سطحی به امور زیربنایی بازگردد امور زیربنایی به معنای کتاب خوب خواندن، در این مورد مربیان نیز باید کودکان و نوجوانان را به تحقیق و پژوهش دعوت کنند و برای هر امری آنان را به مطالعه کتاب‌هایی فارغ از کتاب‌های تحصیلی تشویق کنند بدین ترتیب می‌توانیم در آینده شاهد نسلی مطالعه گر و کتابخوان باشیم که سرانه مطالعه را نیز افزایش می‌دهند در غیر این صورت همچنان راه زوال و نابودی را در پیش خواهیم گرفت.

وی تحقیق و پژوهش برای گرایش جامعه به سمت و سوی مطالعه را امری مهم دانست و افزود: برای این که بتوانیم رویکردی مناسب برای جامعه در جهت تشویق آنان به مطالعه در پیش بگیریم باید از نکته‌های روانشناسانه استفاده کنیم و در این زمینه باید از نظرات صاحب نظران استفاده کنیم اگر چنین مسیری در پیش گرفته نشود همانند شرایط امروز بسیاری از دانش پژوهان و دانشجویان به دنبال پایان نامه‌های آماده خواهد رفت و این یعنی یک آسیب بسیار بزرگ برای جامعه فرهنگی ایران.

این نویسنده عامل دیگر در عدم گرایش جامعه به سوی مطالعه را افزایش مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا دانست و تصریح کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا ابعاد گسترده داشته و سبب شده دغدغه اصلی مردم متوجه مسائل اقتصادی شود و کتاب که یک عنصر فرهنگی است کنار گذاشته شود این مهم تنها به کتاب منحصر نمی‌شود بلکه تئاتر، موسیقی و بسیاری از ابعاد دیگر فرهنگی ما تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است.

مدنی مشائی اهمیت فرهنگ مطالعه و مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: فرهنگ مطالعه یکی از مهمترین بخش‌های حیات یک جامعه محسوب می‌شود ما باید دغدغه فرهنگ را به عنوان اولویت در برنامه ریزی‌های جامعه در نظر بگیریم و این امر یکی از مسئولیت‌های مهم کارگزاران و مسئولین فرهنگی و کشوری محسوب می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *