رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خودروسازان قیمت تاکسی‌های جدید را ثابت نگه دارند

2:56 - 21 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۰۸۶۱
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: در سال‌های گذشته خودروسازان در بخش قیمت تاکسی تخفیف‌هایی را لحاظ می‌کردند و بخشی از سود تسهیلات بانکی را پرداخت می‌کردند. اما امروز خودروسازان آن سود تسهیلات بانکی را که پرداخت نمی‌کنند هیچ، فرایند صدور پیش فاکتور خودرو‌های تاکسی را هم متوقف می‌کنند. از طرف دیگر قیمت این خودرو‌ها هم هر سه ماه یکبار تغییر می‌کند.
مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درباره شرایط مورد نیاز برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور به میزان گفت: تحقق این مساله به فراهم بودن شاخصه‌هایی مربوط می‌شود که من بار‌ها درباره آن‌ها صحبت کرده ام. برای مثال از ابتدای آذرماه سال جاری مجددا آن شرکت خودروسازی که وظیفه تولید خودرو‌های تاکسی جدید را بر عهده دارد صدور پیش فاکتور را متوقف کرده و گفته تا قیمت اصلاح نشود من پیش فاکتور صادر نمی‌کنم. همین وقفه‌هایی که در بحث نوسازی ناوگان اتفاق می‌افتد فراروند را کُند می‌کند. از طرفی برنامه ریزی مالی راننده تاکسی مبتنی بر این است که با مبلغی که فراهم کرده خودرو را نوسازی کند. اما از سی آبان این فرایند متوقف شده و خودروساز گفته باید قیمت خودرو اصلاح بشود تا من پیش فاکتور را عرضه کنم.
 
وی ادامه داد: واقعیت این است که اصلاح قیمت به یکباره باعث افزایش ده تا پانزده درصدی نرخ خودرو می‌شود. پس باز راننده تاکسی با یک چالش جدیدی مواجه خواهد شد. حالا سوال این است که این راننده کسری بودجه را از کجا باید فراهم کند؟ نکته اینجاست که در شرایطی که قیمت خودروی تاکسی افزایش پیدا می‌کند فراهم کردن این مبالغ جدید امکان برنامه ریزی را از ما و از رانندگان تاکسی سلب می‌کند. اینکه به طور ناگهانی و در یک لحظه پانزده یا بیست میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه بشود فشار بسیار زیادی به رانندگان تاکسی‌ها وارد می‌کند. چون فراهم کردن این پول برای قشر رانندگان تاکسی واقعا سخت و دشوار است. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا فرایند نوسازی ناوگان تاکسیرانی به کُندی پیش برود.
 
بیشتر بخوانید:
 
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور با بیان اینکه ما به یک طرح جامع با محوریت دولت نیازمند هستیم اذعان داشت: هر زمانی که محوریت موضوع در دولت با حمایت همراه شده ما توانسته ایم طرح‌های نوسازی موفقی را به اجرا در بیاوریم؛ بنابراین لازم است تا همه دستگاه‌ها به ما در این زمینه کمک کنند. از جمله خودروساز در راستای مسوولیت اجتماعی اش باید به ما کمک کند. مگر ما به چند دستگاه خودرو برای نوسازی این ناوگان نیاز داریم؟ ما در سال به بیست هزار خودرو برای نوسازی نیاز داریم. اگر بنا به درصد تولیدی که شرکت خودروساز دارد بخواهیم این موضوع را محاسبه کنیم تولید خودروی تاکسی رقمی به مراتب کمتر از پنج درصد را شامل می‌شود. پس این موضوع در معادلات اقتصادی شرکت خودروساز هم خیلی تاثیرگذار نخواهد بود.
 
ضامنی اضافه کرد: برای همین انتظار ما این است که متولیان این شرکت خودروسازی بیایند و قیمت خودرو‌های تاکسی را به صورت یک ساله ثابت نگه دارند. به یاد داشته باشیم در سال‌های گذشته خودروسازان در بخش قیمت تاکسی تخفیف‌هایی را لحاظ می‌کردند و بخشی از سود تسهیلات بانکی را پرداخت می‌کردند. من نمی‌خواهم بگویم مانند گذشته عمل بشود. اما امروز خودروسازان آن سود تسهیلات بانکی را که پرداخت نمی‌کنند هیچ، فرایند صدور پیش فاکتور خودرو‌های تاکسی را هم متوقف می‌کنند. از طرف دیگر قیمت این خودرو‌ها هم هر سه ماه یکبار تغییر می‌کند. وقتی به این گونه با این حوزه‌ای که منافع عمومی جامعه را در بر دارد برخورد می‌شود پس طبیعی خواهد بود که روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور به کُندی پیش برود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *