اتمام راه‌آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک ظرف ۳ سال آینده

13:05 - 19 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۰۶۵۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه راه آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک و دورود-بروجرد-ملایر یکی از خواسته‌های مردم استان لرستان است و فکر می‌کنم این پروژه در صورت تامین اعتبار ظرف ۳ سال به اتمام برسد.
- بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در ادامه سفر خود به استان لرستان از کارگاه دو پروژه راه آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک و دورود-بروجرد-ملایر بازدید کرد.

قاسمی در جریان این بازدید با بیان اینکه پروژه راه آهن دورود-خرم آباد یکی از پروژه‌های مهم کشور است، گفت: این پروژه علاوه بر اینکه یکی از خواسته‌های مردم استان است، یک پروژه ملی است و جزو کریدور‌های اصلی راه آهن کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: قرارداد اجرای این پروژه با قراگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بسته شده و کار شروع شده بود، اما متاسفانه در سال‌های گذشته پروژه به علت مشکلات مالی تقریبا تعطیل بوده است. قبل از سفر آقای رئیس جمهور به استان لرستان برای فعال شدن این پروژه بحث و بررسی انجام و اعتباراتی پیش‌بینی شد که بعد از سفر تخصیص می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اتمام سریع این پروژه گفت: قرار شد پیمانکار یک برنامه زمانبندی واقعی برای اجرای پروژه پیش‌بینی کرده و ظرف چند روز آینده در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم هم در مورد زمانبندی و هم اعتبار با پیمانکار توافق کنیم. من فکر می‌کنم این پروژه در صورت تامین اعتبار ظرف ۳ سال به اتمام برسد. گرچه این پروژه بسیار سخت و ویژه است و کمتر راه آهنی در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد آن را تونل و ابنیه بزرگ تشکیل دهد.

وی افزود: این پروژه در دولت و در حضور معاون اول مورد بررسی قرار گرفته و قرار است از محل‌هایی خارج از بودجه جاری کشور تامین اعتبار شود.

گفتنی است راه اهن دورود تا خرم آباد ۱۲۱ کیلومتر است که در ۴ قطعه احداث خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این طرح در بخش زیرسازی ۳۹ درصدو سهم زیرسازی از کل پروژه حدود ۸۰ درصد است. این خط‌آهن شامل ۲۰ پل بزرگ و ۲۵۶ پل کوچک و ۱۸ دستگاه تونل است و ۳۵ کیلومتر از کل مسیر را پل و تونل تشکیل می‌دهد که این رقم حدود ۳۰ درصد از پروژه است. طویل‌ترین تونل ریلی کشور و منطقه نیز به طول ۴ هزار و ۶۰۰ متر در این مسیر در حال ساخت است.

۷ ایستگاه در این مسیر این خط آهن قرار دارد و اعتبار هزینه شده از ابتدای شروع پروژه ۳۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است. طبق برآورد‌ها اتمام این پروژه حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. خط‌آهن خرم آباد-اندیمشک نیز ۲۵۰ کیلومتر طول دارد و اعتبار پیش‌بینی شده برای اتمام کل پروژه از دورود تا اندیمشک ۱۹ هزار میلیارد تومان است.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *