چند نکته مهم پیرامون سیره اخلاقی و معرفت حضرت «زینب کبری(س)»

8:01 - 19 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۰۵۲۶
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت «زینب کبری(س)» در طول زندگی پر برکت‍‌شان علاوه بر حرکت بر محور پروردگار، ولایت مداری را نیز سرلوحه کار و فعالیت خود قرار داده بودند، بدین‌ترتیب در مسیر توحید قدم برداشتند و این مسیر را به عنوان سبک زندگی خود انتخاب کردند.

حسین هاشمی کارشناس علوم فرآنی در گفت‌و‌گو با پیرامون جایگاه حضرت «زینب کبری(س)» گفت: حضرت «زینب کبری(س)» شخصیت بزرگی داشتند، ایشان رشد یافته دامن افرادی همانند حضرت «فاطمه زهرا (س)» سرور بانوان دو عالم بودند، ایشان درس بزرگ ولایت و ولایتمداری و دفاع از ولایت را از دوران کودکی از مادر بزرگوارشان آموختند، در زمان شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)»، حضرت «زینب کبری(س)» پنج سال بیشتر نداشتند، اما چنان از نظر معرفت و فهم و کمال در اوج قرار گرفته بودند که راوی حدیث و خطبه مهم فدکیه حضرت «فاطمه زهرا (س)» شدند، بدین ترتیب افرادی همانند ابن عباس و دیگران، خطبه فدکیه را از وجود مقدس حضرت «زینب کبری(س)» تعلیم و بیان کردند.

وی در همین راستا ادامه داد: حضرت «زینب کبری(س)» در طول زندگی پر برکت‍‌شان علاوه بر حرکت بر محور پروردگار، ولایت مداری را نیز سرلوحه کار و فعالیت خود قرار داده بودند، بدین‌ترتیب در مسیر توحید قدم برداشتند و این مسیر را به عنوان سبک زندگی خود انتخاب کردند، حضرت «زینب کبری(س)» در سالی که واقعه عاشورا رخ داده بود حدود ۵۰ سال عمر داشتند، ولی با این حال همواره پیرو خط ولایت بودند و برای هر تصمیمی از «امام سجاد(ع)» کسب تکلیف می‌نمودند، بدین ترتیب بسیار مقتدرانه توانستند وظایف خود را به اجرا بگذارند.

این کارشناس علوم قرآنی نقش حضرت «زینب کبری (س)» را در قیام عاشورا و معرفی این قیام به جامعه اسلامی و جهان مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: حضرت «زینب کبری (س)» در این مسیر همواره همراه «امام سجاد (ع)» بودند، ایشان در حقیقت سخنگوی «امام سجاد (ع)» بودند و همین خطبه‌ها بود که در مجموع توانست اهداف «امام حسین (ع)» و مظلومیت «سیدالشهدا (ع)» را به گوش مردم برساند.

فایل لایه باز (psd) پوستر ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها

*** حضرت «زینب کبری(س)» بانوی انقلابگر

هاشمی به رویکرد حضرت «زینب کبری(س)» در قبال قیام عاشورا اشاره و ابراز کرد: «حضرت زینب کبری (س)» توانستند رویکرد ارزنده «امام حسین (ع)» را بعد از قیام عاشورا عرضه کنند، خصوصا در زمانی که در مجلس عبیدالله حضور داشتند توانستند علاوه بر دفاع از «اهل بیت (ع)» با جمله «هیچ ندیدم جز زیبایی» پاسخی دندان شکن به ابن زیاد بدهند و در عین حال پیام ارزنده قیام عاشورا را به جامعه بشری مخابره کنند، این پیام گویای بسیاری از حقایق بود ایشان به راستی دختر «امیرالمومنین (ع)» بودند و در مجلس یزید نیز انقلابی بزرگ بر پا کردند.

وی حضرت «زینب کبری(س)» را از نگاه «ائمه معصومین (ع)» مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: حضرت «علی (ع)» در توصیف کمالات حضرت «زینب کبری(س)» فرموده‌اند: حضرت «زینب کبری(س)» از شاخه‌های درخت نبوت و از خاندان هاشمی است. جدش «رسول اکرم (ص)» و مادرش «صدیقه کبری (س)» و برادرانش «امام حسن (ع)» و «امام حسین (ع)» هستند.

***سبک زندگی حضرت «زینب کبری(س)»

این کارشناس علوم قرآنی عملکرد موثر حضرت «زینب کبری(س)» به عنوان پیام رسان واقعه کربلا را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: حضرت «زینب کبری(س)» پیام رسان واقعه کربلا بودند و توانستند تداوم بخش راه «امام حسین (ع)» شناخته شوند، به جرأت می‌توان گفت حضرت «زینب کبری(س)» اگر نبودند و اگر اقدامات کوبنده حضرت «زینب کبری(س)» وجود نداشت، واقعه کربلا در حادثه روز عاشورا محو و دفن می‌شد و انعکاسی در سطح تاریخ و سرنوشت ملت‌ها پیدا نمی‌کرد. از این حیث حضرت «زینب کبری(س)» نقشی بسیار مهم در ارتباط با سعادت و هدایت جامعه اسلامی ایفا فرموده اند.

هاشمی پیرامون نقش حضرت «زینب کبری(س)» در برهه های سخت افزود: پس از واقعه عاشورا نقش حضرت «زینب کبری(س)» به خوبی نمایان شد، ایشان پیام قیام برادر بزرگوار و یاران گرامی ایشان را به گونه‌ای تاثیرگذار در جامعه بیان کردند به عبارتی می‌توان گفت حضرت «زینب کبری(س)» حقایق را به گوش همگان حتی آیندگان رساندند، این حضرت «زینب کبری(س)» بودند که حماسه «سیدالشهدا (ع)» را زنده نگه داشته و برای ابلاغ آن به جامعه بشری مقتدرانه وارده عرصه شدند.

چند نکته مهم پیرامون سیره اخلاقی و معرفت حضرت «زینب کبری(س)»

*** حضرت «زینب کبری(س)» یک مدیر بحران نمونه

وی به سبک زندگی و مدیرت بحران حضرت «زینب کبری(س)» اشاره و بیان کرد: حضرت «زینب کبری(س)» یک مدیر اصلح بود، او توانسته پس از شهادت «امام حسین(ع)» همانند مدیری ولایتمدار علاوه بر حرمت و احترام «امام سجاد(ع)» به خوبی ایفای نقش کند و مدیریت بحران را به بهترین روش در پی بگیرد البته ایمان و خودسازی و آموزش و پرورش زیر دستان افرادی همانند «امیر المومنین(ع)» و حضرت «فاطمه زهرا(س)» ایشان را مدیری توانمند کرده بود.

هاشمی لزوم الگوپذیری زنان جامعه امروز از «زینب کبری(س)» را مطرح و خاطرنشان کرد: زنان جامعه امروزی نیاز به الگویی جامع و کامل دارند تا از او درس بگیرند و چه کسی به جز حضرت «زینب کبری(س)» بعد از حضرت «فاطمه زهرا(س)» می‌تواند شایسته چنین مقامی باشد. اگر روزی را به عنوان روز پرستار نامیدند بر گرفته از صبر و استقامت این بانوی بزرگوار است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *