رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتقاد رئیس کل دادگستری کرمان از عدم اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰

18:11 - 16 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۰۰۷۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: برخورد‌های محافظه کارانه راه علاج حاشیه نشینی نیست و دستگاه قضایی قصور مدیران در ساماندهی مناطق حاشیه‌ای شهر کرمان را قاطعانه پیگیری می‌کند.
یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان در چهارمین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در سال جاری، اظهار کرد: نمی توان قبول کرد که منطقه‌ای ۳۰ سال در حاشیه شهر کرمان وجود داشته باشد و هر روز به مشکلات آن افزوده شود، اما دستگاه‌های مسئول در این زمینه کاری انجام ندهند.

وی بر تبیین تکالیف هر یک از دستگاه‌ها به منظور ساماندهی مناطق حاشیه نشین از جمله منطقه ۱۴ معصوم تاکید کرد و افزود: مدیران باید بر مبنای ادای مسئولیت و اجرای وظایف خود و نیز جبران کاستی‌هایی که تاکنون رخ داده؛ به این موضوع ورود کرده و اقدامات را به شکلی شجاعانه پیگیری کنند، زیرا با اقدامات محافظه کارانه نمی‌توان کاری را در این حوزه به پیش برد.

موحد، یادآور شد: موضوع نگران کننده این است که میزان قابل توجهی از اراضی دولتی در منطقه ۱۴ معصوم تصرف شده و در این اراضی ساخت و ساز‌های غیرمجاز نیز انجام شده است و در این میان سوال اصلی این است که دستگاه‌های مربوطه در راستای ساماندهی وضعیت این منطقه چه طرحی را در دستور کار دارند؟

رئیس کل دادگستری استان کرمان،تاکید کرد: مدیریت شهری به شکل کنونی موجب افزایش حاشیه نشینی و تصرف اراضی دولتی شده و روز به روز این مشکل پیچیده‌تر خواهد شد و از این رو دستگاه قضایی بر مبنای نقش مطالبه گری از باب حفظ حقوق عامه و حفظ حقوق بیت المال ورود کرده و اقدامات این حوزه را با حساسیت و جدیت پیگیری می‌کند.

موحد، تصریح کرد: در ابتدا فرصتی به دستگاه‌های مربوطه می‌دهیم که چاره اندیشی کنند و هرکجا نیاز باشد، پشتیبانی لازم را نیز انجام خواهیم داد و پس از آن با هرگونه قصور در این زمینه از باب ترک فعل برخورد خواهیم کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به این مطلب که به منظور مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در مناطق حاشیه نشین کرمان بسیاری از آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ با همکاری قضات شجاع دستگاه قضایی صادر شده است، اما حتی یک مورد از آن اجرایی نشده است، تاکید کرد: اگر مسائل زیربنایی و مهم ۱۴ معصوم انجام نشود، نمی‌توان به سایر مسائل از جمله بهسازی معابر، مقابله با انشعابات غیرمجاز، برخورد با زمین خواری و ... پرداخت.

موحد، به تجربه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در ساماندهی منطقه حاشیه نشین محله صنعتی نیز اشاره و بیان کرد: به منظور ساماندهی منطقه ۱۴ معصوم نیز باید تکالیف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده و در بازه زمانی معقول و منطقی انجام شود.

وی یادآور شد: در سنوات گذشته اراده‌ای جمعی به منظور مقابله با حاشیه نشینی در کرمان شکل گرفت و با همکاری تمامی سازمان‌های مربوطه، اقدامات بسیار خوبی انجام شد که تداوم این اقدامات می‌تواند وضعیت شهری کرمان را بهبود بخشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که مشکل اصلی در راستای ساماندهی منطقه ۱۴ معصوم ناشی از خلاء اراده است، تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی باید همراهی و پشتیبانی کنند تا این مشکلات برطرف شوند.

موحد، خاطرنشان کرد: باید با بازخوانی اقدامات انجام شده در سنوات گذشته در راستای مبارزه با زمین خواری، تکالیف و مسئولیت سازمان‌ها مشخص شود و دستگاه قضایی نیز از باب مدعی العموم ورود می‌کند و هر دستگاهی که وظیفه خود را انجام نداده باید پاسخگو باشد.

وی در ادامه بر حضور شخص مدیران دستگاه‌های اجرایی به منظور تدوین برنامه جامع مقابله با حاشیه نشینی و ساماندهی مناطق حاشیه نشین از جمله منطقه ۱۴ معصوم تاکید کرد و گفت: در این رابطه به دنبال حل مشکلات استان هستیم و مدیران باید با حضور خود زمینه‌ای را فراهم کنند که مسئولیت‌های قانونی آن‌ها در سریعترین زمان ممکن و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود اجرا شود.

وی تاکید کرد: در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به دنبال تصمیم گیری و تصمیم سازی برای حل مشکلات هستیم و از این رو حضور شخص مدیران مورد تاکید است.

موحد، وضعیت کنونی شهر کرمان را حاصل برخی قصور انجام شده در گذشته دانست و تاکید کرد: در گذشته همین گونه عمل کرده ایم که این وضعیت شهر ماست.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *