انجام ۹۱ درصد از دادرسی‌های قضایی زندانیان به‌صورت الکترونیکی در استان مرکزی

16:14 - 16 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۹۶۳۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان مرکزی در جریان بازدید از زندان مرکزی اراک گفت:۹۱ درصد از دادرسی‌های قضایی زندانیان از طریق ارتباطات تصویری صورت می‌گیرد.
- حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی در جریان بازدید از زندان مرکزی اراک که با حضور فراهانی معاون قضایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور انجام شد، اظهار داشت: امروز با آماری که ارائه شد مشخص گردید در ادامه روند موفقیت‌های قبلی دادگستری استان مرکزی در بهبود وضعیت قضایی زندانیان از شهریور ماه تاکنون، توانسته است رتبه اول کشوری را در مجموع ۱۵ شاخص مختلف وضعیت قضایی زندانیان را همچنان حفظ کند که این مهم گواه تلاش و همت مضاعف و جهادی قضات شریف و کارکنان دادگستری و اداره کل زندان‌های استان مرکزی است که با اقدامات تحولی و مؤثر خود این درخشش را استمرار بخشیده اند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در آبان ماه نسبت به مهر ماه با اینکه شاهد افزایش ۷ درصدی ورودی به زندان‌های استان مرکزی بوده‌ایم؛ اما با یک برنامه‌ریزی مناسب و پیگیری‌های صورت گرفته در ستاد دیه استان مرکزی به لطف خدا موفق شده‌ایم موجودی زندان‌ها را ۱۵ درصد کاهش دهیم که این موضوع بسیار مهمی است.
 
وی تصریح کرد: در همین مدت در راستای کاهش مدت حضور محکومان مالی و جرائم غیر عمد در زندان‌ها و اشتغال آنان توانسته‌ایم آمار محکومان رأی باز را ۱۷ درصد افزایش دهیم و همچنین با تلاش‌های انجام شده و با اخذ رضایت از اولیاء دم و جذب کمک‌های خیرین، موجبات آزادی ۳ نفر از محکومین به قصاص نفس فراهم شده است که اقدام ارزشمندی محسوب می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: در حوزه دادرسی الکترونیک زندانیان نیز یک کار منسجم و مدیریتی خوب انجام شد و هم اکنون ۹۱ درصد از دادرسی‌های زندانیان از طریق ارتباطات تصویری صورت می‌گیرد که این اقدام در کنترل شیوع ویروس کرونا و خلوتی محیط دادسرا و دادگاه‌ها بسیار مؤثر بوده است. البته در دادرسی جرائم مهمه و در پرونده‌های که نیاز مبرم به مواجه حضوری دارند همچنان دادرسی فیزیکی انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی تصریح کرد: در راستای اجرای دقیق یکی از اهداف سند تحول قضایی که همان کاهش جمعیت کیفری زندان‌هاست، قضات دادسرا‌ها و دادگاه‌های استان مرکزی همواره در صدور قرار‌های بازداشت موقت و صدور حکم حبس دقت نظر کافی را داشته‌اند و به طور مثال سال گذشته در آمار جدیدالورود به زندان، دادسرا‌های استان مرکزی در مجموع رتبه ۲۸ کشور را داشته اند که امسال تاکنون این عدد به رتبه ۸ ارتقا یافته است.

وی خاطر نشان کرد: افزایش بازدید قضات از زندان‌های استان مرکزی و دیدار چهره به چهره با زندانیان و محکومین با وجود شرایط سخت کرونایی حاکم بر محیط زندان‌ها و استماع صحبت‌های آنان و گره گشایی از مشکلات آنان چشمگیر بوده به طوری که ما به صورت هفتگی شاهد حضور قضات دادسرا‌ها و دادگاه‌ها در زندان‌ها هستیم و از این طریق بررسی وضعیت قضایی زندانیان و استفاده آنان از نهاد‌های ارفاقی قانونی شتاب بیشتری گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی یادآور شد: البته دستگاه قضایی استان مرکزی در برخورد با افرادی که امنیت و آسایش معنوی و مادی مردم را بر هم بزنند و با اقدامات مجرمانه خود قصد ایجاد ناامنی و هرج و مرج در جامعه را داشته باشند قاطعانه و محکم خواهد ایستاد و به این گونه محکومین هیچ گونه ارفاقات قانونی و قضایی تعلق نخواهد گرفت چراکه آزادی آن‌ها در جامعه، آزادی مردم را به خطر می‌اندازد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *