نیروگاه حرارتی شازند از سوخت مازوت استفاده می‌کند/ مسئولان استان مرکزی در جریان هستند!

14:27 - 14 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۹۳۹۶
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند گفت: در فصول سرد سال شرکت ملی گاز سهمیه نیروگاه را کم و یا قطع می‌کند لذا برای تولید انرژی مجبور به استفاده از سوخت مازوت هستیم.

شهرام ایران پاک در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به آخرین وضعیت سوخت‌رسانی به نیروگاه شازند، اظهار داشت: نیروگاه شازند می‌تواند از دو نوع سوخت جهت تولید برق استفاده کند، یعنی دارای مشعل‌های دو سوخت شامل گاز طبیعی و سوخت مایع است.

وی ادامه داد: در فصول سرد سال شرکت ملی گاز سهمیه نیروگاه را کم و یا قطع می‌کند لذا برای تولید انرژی مجبور به استفاده از سوخت مازوت(نفت کوره) هستیم.

مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند با بیان اینکه که در انتخاب نوع سوخت ما تصمیم‌گیرنده نیستیم، اظهار کرد: سوخت مازوت هم آلودگی زیست محیطی خاص خود را دارد.

 ایران پاک با اشاره به میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند، افزود: ما نمی‌توانیم به طور دقیق آمار و یا ارقامی در این باره ارائه دهیم چرا که میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه بستگی به نیاز شبکه به تولید برق است.

وی با بیان اینکه وقتی سوخت مازوت در نیروگاه استفاده می‌شود باعث آسیب دیدن تجهیزات آن می‌گردد، افزود: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه منجر به خردگی تجهیزات نیروگاهی، افزایش هزینه‌های نگهداری، کاهش راندمان نیروگاه، افزایش هزینه‌های نیروی انسانی، افزایش خروج اضطراری واحد‌های نیروگاه می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند تصریح کرد: در حالت عادی باید هر ۴ سال یکبار واحد‌های نیروگاه را تعمیرات اساسی انجام دهیم که استفاده از سوخت مازوت این بازه زمانی را کاهش می‌دهد و منجر به تعمیرات زودهنگام می‌شود.

ایران پاک گفت: مسئولان استان اطلاع دارند که از سوخت مازوت در نیروگاه استفاده می‌شود و حتی محیط زیست استان نیز در جریان این موضوع قرار دارد، اما تا کنون اقدامی در این راستا انجام نشده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما حافظ منافع محیط زیست هستیم لذا دغدغه آلودگی ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه را داریم.

 

 

نیروگاه حرارتی شازند طبق آنچه در بخش معرفی تارنمای این نیروگاه ذکر شده، یکی از پروژه‌های عظیم ملی است که پس از پیروزی شکوهمندانقلاب اسلامی ایران به بهره‌برداری رسیده است. این نیروگاه درزمینی به مساحت ۲۴۰ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده اراک – بروجرد، محور فرعی ازنا و در شرق پالایشگاه شازند در مجاورت راه‌آهن سراسری تهران- جنوب واقع شده است. قرارداد احداث نیروگاه ۶ آذر ۱۳۷۳ بین سازمان توسعه برق ایران و شرکت مدیریت پروژهای نیروگاهی ایران (مپنا) منعقد شد. بهره‌برداری از نیروگاه حرارتی شازند توسط مدیریت تولید برق شازند که در سال ۱۳۷۸ به ثبت رسیده انجام می‌شود برق تولیدی از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه که توسط شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر احداث شده است به شبکه سراسری انتقال داده می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *