با شعار دادن مشکلات ترافیکی تهران حل نخواهد شد

12:11 - 13 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۹۰۰۹
سیدمحمد آقامیری گفت: اینکه ما بخواهیم در بعد حمل و نقل و مباحثی که در حوزه ترافیک وجود دارد، شهر را انسان محور کنیم نیازمند وجود زیرساخت‌های گوناگونی است. اما متاسفانه امروز تهران از آن زیرساخت‌های مورد نیاز بی بهره است.
سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ضرورت خودبسندگی مدیریت شهری در تامین منابع مالی و کاستن از وابستگی به کمک‌های دولتی به میزان گفت: دولت در سطح کلان و ملی از منابعی برخوردار است که با تکیه بر آن‌ها به شهرداری‌ها کمک‌هایی را ارائه می‌دهد. علت این مساله هم این است که درحال حاضر شهرداری‌ها به مردم یارانه پرداخت می‌کنند. درواقع این یارانه‌ها را شهرداری به جای دولت به مردم پرداخت می‌کند. برای همین هم دولت دست به جبران می‌زند و مثلا برای شهرداری‌ها اتوبوس تامین می‌کند.

وی درباره لزوم به کارگیری سازوکار‌هایی که با تکیه بر آن شهرداری منابع اعتباری مورد نیازش را به صورت مستقل تامین کند گفت: درحال حاضر این خود شهرداری است که منابع مالی اش را تامین می‌کند. ولی وقتی با ابلاغ دولت مقرر می‌شود که شهرداری‌ها برای هزینه بلیت مترو یا اتوبوس یارانه بپردازند در این حالت دولت مجبور می‌شود مازاد یارانه‌ها را تامین کند و به شهرداری‌ها بدهد. دولت از محل تهیه آن مازاد یارانه‌ها به جای پرداخت نقدی اقدام به تهیه اتوبوس برای شهرداری می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران در واکنش به اینکه پیشرفت واکسیناسیون عمومی عامل اقبال دوباره شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو شده اذعان داشت: اینطور نیست که درحال حاضر مترو شلوغ شده باشد. ما در این زمینه مشکلی نداریم. ظرفیت استفاده از مترو تا پیش از انجام واکسیناسیون به رقمی حدود نهصدهزار نفر در روز رسیده بود. قبل از شیوع بیماری کرونا حجم مسافران مترو حداقل یک میلیون و هشتصد هزار نفر در روز بود. یعنی با شیوع همه گیری کرونا اقبال به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به شدت کاهش پیدا کرده بود. الان به خاطر واکسیناسیون شمار شهروندانی که از مترو استفاده می‌کنند به چیزی در حدود یک میلیون و صد هزار یا دویست هزار نفر در روز رسیده است؛ بنابراین هنوز چیزی حدود هفتصد تا هشتصد هزار نفر از آن کسانی که تا پیش از شیوع کرونا از مترو استفاده می‌کردند برای بهره مندی دوباره از این شبکه حمل و نقل عمومی مجاب نشده اند.
 
بیشتر بخوانید:
 
وی افزود: همین مساله‌ی استفاده نکردن این بخش این شهروندان از مترو باعث شده تا در شهر تهران ترافیک افزایش پیدا کند. چون این دسته از شهروندان برای عبور و مرور از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند. اما اگر مردم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به سمت بهره مندی از وسایل حمل و نقل عمومی بروند از شدت ترافیک کاسته خواهد شد. ضمن اینکه مترو هم از ظرفیت کافی برای خدمت رسانی و جابجایی مسافران برخوردار است و جای نگرانی نیست.

وی در پاسخ به اینکه تحقق شعار انسان محوری چه آثاری برای برطرف شدن معضلات ترافیکی تهران به دنبال خواهد داشت گفت: حل مشکلاتی که ما در زمینه معضل ترافیک داریم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های متعددی است. تحقق این مساله با سر دادن شعار به نتیجه نخواهد رسید. اینکه ما بخواهیم در بعد حمل و نقل و مباحثی که در حوزه ترافیک وجود دارد، شهر را انسان محور کنیم نیازمند وجود زیرساخت‌های گوناگونی است. اما متاسفانه امروز تهران از آن زیرساخت‌های مورد نیاز بی بهره است. با شعار هم نمی‌شود این کمبود‌ها را برطرف کرد. حداقلی‌ترین اتفاقی که برای تحقق انسان محور شدن شهر باید بیفتد این است که از محل زندگی تا محل کار هر شهروندی فاصله‌ی کوتاهی وجود داشته باشد. مسافتی که برای این فاصله در نظر گرفته شده چیزی بین پانصد تا سه هزار متر است. ولی امروز شاهدیم فاصله محل زندگی تا محل کار بسیاری از مردم حدود بیست کیلومتر است. در این شرایط انسان محوری دیگر معنایی نخواهد داشت. این دسته از شهروندان نه امکان پیاده رفتن به محل کارشان را دارند و نه می‌توانند با دوچرخه تردد کنند. یعنی این دسته از افراد یا باید از خودروی شخصی استفاده کنند و یا به وسایل حمل و نقل عمومی روی بیاورند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *