رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گزارش عملکرد ۱۰۰ روز دولت در بخش آب و خاک/ سند ملی آب به‌زودی رونمایی می‌شود

11:37 - 09 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۸۰۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های آب و خاک از محل خشکسالی، دولت اعتبار داده است که ۵۰۰ میلیارد تومان را دریافت کرده‌ایم.

- علیمراد اکبری امروز در یک نشست خبری درباره تشریح اهم فعالیت ها و برنامه زیر بنایی در دست اجرا، گفت: مراسم روز جهانی خاک ۱۴ آذر ماه درجهاد کشاورزی تهران و کل شهرستان‌ها و استان‌های کشور برگزار می‌شود که در این مراسم از وزیر جهاد کشاورزی و وزیر آموزش و پرورش (جهت فرهنگی کردن خاک در کتب درسی) دعوت می‌کنیم تا در این مراسم حضور داشته باشند. روز جهانی خاک امسال با نام توقف شور شدن خاک و تقویت باردهی خاک نامگذاری شده است.

وی افزود: قانون حفاظت خاک در مجلس مصوب شده و دو وظیفه بر ما مترتب شده است؛ اولین وظیفه بحث آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک است که حدود ۶ ماه به دولت ارسال شده است و امیدواریم از کمسیون‌های مربوطه عبور کند و در نهایت دولت آن را تصویب و ابلاغ کند. وظیفه دوم خط مشی‌های خاک است که این مسئله تقریباً تمام شده و به احتمال قوی در کمیسیون زیربنای دولت شاید یکشنبه به پایان برسد و خط مشی‌های را به ما اعلام کنند تا در دستور کار قرار دهیم.

گزارش عملکرد ۱۰۰ روز دولت جدید در بخش آب و خاک

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گزارشی از ۱۰۰ روز دولت جدید در بخش آب و خاک ارائه کرد و گفت: در این فاصله کوتاه شبکه‌های آبیاری حدود ۲ هزار هکتار تأمین و بهره‌برداری شده و سامانه‌های نوین آبیاری حدود ۱۵ هزار هکتار کار شده که یکی از راه‌های بهینه‌کردن مصرف آب و افزایش کارایی آب سامانه‌های نوین آبیاری است که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که سال ۱۴۰۰ برای این سامانه در نظر گرفته شده، فقط ۵۰۰ میلیارد را تخصیص داده‌اند که به این موضوع معترض هستیم، زیرا زمان اجرای پروژه سامانه‌های نوین آبیاری کوتاه است.

اکبری در ادامه گفت: وقتی که اراضی زیر کشت است نمی‌توانیم کاری انجام دهیم بنابراین بعد از برداشت گندم، جو و ... وارد مزرعه می‌شویم و فقط تا زمان کشت پاییز می‌توانیم اجرای این سامانه را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار هستیم همچنین به شرکت‌های تولیدکننده لوازم و تجهیزات نیز بدهی داریم.

زهی‌کشی ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در بحث تجهیزات و نوسازی اراضی مدرن، شالیزار و سنتی حدود هزار هکتار کار کرده‌ایم همچنین در بحث زهی‌کشی گلستان در این فاصله کوتاه حدود ۵ هزار هکتار کار شده و ۵۰ هزار هکتار در دست اجرا داریم.

اکبری خاطر نشان کرد: در بحث قنوات حدود ۱۵۲ کیلومتر کار شده؛ همچنین در بحث پروژه‌های آبیاری حدود ۷ هزار پروژه در دست اجرا قرار دارد که حجم عظیمی از کار را شروع کرده‌ایم.

وی افزود: امسال هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های آب و خاک از محل خشکسالی، دولت اعتبار داده است که ۵۰۰ میلیارد تومان را دریافت کرده‌ایم.

انباشت خشکسالی مسئله مهمی است
 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: شرایط زراعی سال گذشته در هفتاد سال پیش اتفاق نیفتاده و مزید بر این انباشت خشکسالی نیز صورت گرفته است که به همین دلیل در حال حاضر مشکلات آب در اقصی نقاط کشور مطرح است و امیدواریم از خشکسالی و انباشت خشکسالی عبور کنیم.

وی در ادامه گفت: انباشت خشکسالی مسئله مهمی است که خیلی از مسئولین به آن توجه نمی‌کنند زمین باید از آب اشباح شود که این امر نیاز به حجم زیاد آب و زمان دارد.
 
ابلاغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان  به پروژه فاز دوم خوزستان و ایلام

اکبری در خصوص فاز دوم خوزستان و ایلام بیان کرد: در بحث تخصیص آب این پروژه دچار مشکل شده ایم، ولی با پیگیری‌های صورت گرفته تخصیص آب ۲۵۵ هزار هکتار از این پروژه که ۹ هزار هکتار آن در استان ایلام است به امضا رسیده و در سازمان برنامه و بودجه به انتظار منابع مالی عملیاتی است همچنین ۱۴۰ میلیارد تومان برای مطالعات این پروژه دریافت کرده‌ایم و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز منابع برای این پروژه ابلاغ شده، ولی تخصیصی صورت نگرفته است.

وی در ادامه گفت: پروژه گلستان از مصادیق بارز توقف شور شدن خاک بوده که ۲۸۰ هزار هکتار است و ۹۸ هزار هکتار این پروژه قبلاً انجام شده بود و در حال حاضر ۵۰ هزار هکتار در دست اجرا است که در این خصوص با قرارگاه خاتم قراردادی را بسته‌ایم.
 
پروژه گلستان؛ بزرگترین پروژه زهکشی اراضی دیم غرب آسیا
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: بیش از ۱۴۰ دستگاه ماشین در پروژه گلستان فعال است. منابع اعتباری این پروژه را تا این لحظه سازمان برنامه و بودجه تأمین کرده واین پروژه بیشتر در اراضی دیم بوده که بزرگترین پروژه زهکشی اراضی دیم خاورمیانه(غرب آسیا) است و تأثیر فوق‌العاده‌ای در معیشت و تولید مردم دارد، زیرا در مناطقی کار می‌کنیم که میزان بارندگی بالایی دارد، ولی به علت شوری خاک اراضی دیم این مناطق، فقط حدود ۸۰۰ کیلو برداشت داشته ایم، ولی هم‌اکنون بعد از زهکشی و آب‌شویی میزان تولید به ۲ و نیم تن رسیده و حتی رکورد ۴ و نیم تن را نیز داشته‌ایم.

وی در ادامه گفت: زهکشی اراضی دیمی باعث شده در اراضی آبی نیز زهکشی زیرزمینی بر مکان‌هایی که منابع آب وجود دارند ایجاد شود در نتیجه میزان بهره‌وری آب را حدود ۴۴ درصد افزایش داده‌ایم. اگر این پروژه کاملاً تمام شود بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب می‌توانیم آب جدید استحصار کنیم.
 
بهره‌برداری از ۱۲۷ هزار هکتار در غرب و شمال غرب 

اکبری در خصوص پروژه غرب و شمال غرب کشور گفت: این پروژه حدود ۲۲۷ هزار هکتار است که ۱۲۷ هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده و صد هزار هکتار باقی مانده که حدود ۲۰ هزار هکتار آن تأمین آب شده و هنوز آب مابقی هکتار‌ها تأمین نشده است.

تخصیص اعتبار۴۰۰ میلیارد تومانی به قنوات کشور
 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: امسال دولت ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به قنوات تخصیص داده که این اعتبارات را دریافت و به استان‌ها توزیع کرده‌ایم و اتفاقات خوبی در استان‌ها رقم خورده است.
 
تخصیص ۵۰ میلیارد تومان از محل بنیاد برکت به معاونت آب و خاک
 
وی خاطر نشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد برکت داشته‌ایم که ۵۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار است و کار‌های مقدماتی آن را انجام داده‌ایم؛ همچنین از هزار میلیارد تومانی که به خشکسالی تخصیص داده شده بود ۲۵ درصد را به قنوات تخصیص می‌دهیم تا این پروژه را پیش ببریم.
 
سند ملی آب به‌زودی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی می‌شود

اکبری تأکید کرد: سند ملی آب نیز بروزرسانی و‌آماده شده است و فقط رونمایی این سند باقی مانده که با حضور وزیر جهاد کشاورزی به زودی رونمایی می‌شود.
 
۶۴ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

وی بیان کرد: ۶۹ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم که حدود ۶۴ درصد منابع آب است و اعداد و ارقام ۸۵ و ۹۰ که در حال حاضر اعلام می‌کنند درست نیست و طبق کار میدانی ما نشان می‌دهد مصرف آب در بخش کشاورزی ۶۹ میلیارد متر مکعب است.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *