رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ارزش لیر ترکیه باز هم کاهش یافت

13:22 - 08 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۷۸۲۷
ارزش پول ملی ترکیه در ادامه سراشیبی سقوط، بیش از ۴ درصد دیگر کاهش یافت.

ارزش لیر، پول ملی ترکیه، روز دوشنبه، ۸ آذر، حدود ۴.۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش رویترز، این کاهش مجدد ارزش لیر در حالی روی می‌دهد که دولت ترکیه تدابیری را برای مقابله با این سقوط بی سابقه ارزش لیر اتخاذ کرده است.

لیر طی هفته‎های اخیر و همزمان با دفاع چندین باره «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، از سیاست نرخ پایین بهره، به شدت سقوط کرده است.

بانک مرکزی ترکیه از ماه سپتامبر تاکنون نرخ بهره را ۴۰۰ واحد کاهش داده و به ۱۵ درصد رسانده است و عمدتاً انتظار می‌رود که در دسامبر نیز نرخ بهره دوباره کاهش یابد.

رئیس جمهور ترکیه به شورای نظارت دولتی، یک آژانس حسابرسی که به ریاست جمهوری گزارش می‌دهد، ماموریت داده تا موسساتی را که مقادیر زیادی ارز خریداری کرده‎اند شناسایی و مشخص کند که آیا دستکاری صورت گرفته است یا خیر.

این در حالی است که بسیاری از اقتصاددانان و قانونگذاران مخالف دولت ترکیه، خواستار تغییر فوری سیاست‌های اقتصادی و برگزاری انتخابات در این کشور شده‌اند.

هفته گذشته برخی از شهر‌های ترکیه شاهد تظاهرات بودند؛ ویدئو‌ها و تصاویر منتشر شده، تظاهرات در شهر‌های استانبول و آنکارا را نشان می‌داد.

هفته گذشته لیر در ترکیه روز‌های متلاطمی را پشت سر گذاشت؛ از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ارزش لیر ۴۵ درصد سقوط داشته که حدود نیمی از این سقوط تنها مربوط به هفته گذشته بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *