رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقش کلیدی کارشناسان رسمی دادگستری در تحقق اهداف عالی دستگاه قضایی

17:59 - 07 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۷۵۸۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کردستان بر نقش کلیدی کارشناسان رسمی دادگستری در تحقق اهداف عالی دستگاه قضایی تاکید کرد.

- حجت الاسلام و المسلمین حسینی در جلسه مشترک شورای معاونین دادگستری کل استان کردستان با اعضای هیأت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه در استان کردستان بر لزوم قطعی حضور کارشناسان رسمی در محل برای صدور نظر کارشناسی تاکید کرد و اظهار داشت: کارشناسان رسمی باید دستگاه قضایی را در احقاق حق مردم یاری کنند.

وی تصریح کرد: در دستگاه قضایی قاضی، وکیل و کارشناس رسمی در اجرای عدالت و احقاق حق گام بر می‌دارند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان افزود: وظیفه کارشناسان رسمی دادگستری بسیار خطیر است و این افراد باید در پرونده‌ها در کمال بی طرفی و با صدور نظرات خود در مهلت مقرر، نقش مهمی در فرآیند رسیدگی قضایی ایفا نمایند.

حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی، اتقان آراء، سازش و اصلاح ذات البین و در نهایت رضایتمندی عمومی از دستگاه قضایی از جمله اهداف عالی دستگاه قضایی هستند که در سند تحول قضایی به وضوح به آن‌ها اشاره شده است و کارشناسان رسمی دادگستری می‌توانند به نوبه‌ی خود به این اهداف جامه عمل بپوشانند.

وی به شاخص‌های کارشناسان رسمی اشاره کرد و افزود: شاخص‌های تقوا و پاکدستی و دانش و تجربه شغلی باید در این افراد دیده شود و مستمرا با ارائه آموزش‌های شغلی، مهارت‌های خود را ارتقا بخشند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان بر لزوم جذب کارشناسان رسمی در رشته‌هایی که کمبود نیروی انسانی دارند، تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: رعایت تساوی و عدالت در بحث ارجاع پرونده به کارشناسان رسمی توسط قضات ضروری است و همچنین با کارشناسانی که در صدور نظر خود تعلل می‌کنند و سبب اطاله دادرسی می‌شوند برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در پایان بر ضرورت حضور کارشناسان رسمی در محل تاکید کرد و افزود: رعایت وجدان کاری و مسئولیت پذیری در هر شغلی از جمله کار کارشناسی مورد تاکید است و در صورت عدم حضور کارشناسان رسمی در محل برای اظهارنظر با این افراد برخورد خواهد شد.

همچنین در ابتدای این جلسه، علی رشیدی معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کردستان به ارائه گزارشی از وضعیت کارشناسان رسمی دادگستری در استان پرداخت.

در ادامه این جلسه، اعضای هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی و مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه در استان کردستان نیز به بیان نقطه نظرات و مشکلات خود پرداختند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *