رئیس جمهور: ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشور‌های آسیایی قائل است

12:04 - 07 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۷۵۱۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشور‌های آسیایی قائل است، گفت: اینجانب نیز سیاست تعامل و ارتباط حداکثری با همسایگان را در دستور کار دولت خود قرار داده‌ام، بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به عنوان تسهیل‌کننده همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه مورد توجه و اهتمام ماست.

- آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) بیان کرد: عصر حاضر، عصر آسیاست؛ آسیا پهنه‌ای از تمدن، فرهنگ و ارزش‌های غنی، و مهد بزرگ‌ترین ادیان توحیدی است و بسیاری از اصول و قواعد پیشرو در عرصه بین‌الملل نظیر صلح‌طلبی، عدالت‌خواهی، احترام متقابل، خردورزی، حکمرانی خیرخواهانه،پایبندی به معاهدات و تعهدات بین ملت‌ها و حسن همجواری با همسایگان از این پهنه تمدن‌ساز سرچشمه گرفته است.

رئیس جمهور عنوان کرد: ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشور‌های آسیایی به خصوص همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است.

دکتر رئیسی گفت: اینجانب نیز سیاست تعامل ارتباط حداکثری با همسایگان را در دستور کار دولت خود قرار داده‌ام، بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به عنوان تسهیل‌کننده همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه مورد توجه و اهتمام ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از نمود‌های واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است گفت: اکو علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی‌های مادی قدرت همچون جمعیت نیم‌میلیاردی، مالکیت یک سوم منابع انرژی جهان و موقعیت بی‌نظیر ارتباطی میان اروپا با چین و روسیه، خلیج فارس و اقیانوس هند و همچنین نیروی انسانی با تخصص و پرتوان، در بردارنده هویتی ممتاز به نام اسلام است.

ما فقط همسایگانی توانمند نیستیم بلکه میراث‌دار و در عین حال پیش‌برنده یک هویت اصیل از فرهنگ اسلامی هستیم که قادر است آینده بشریت را در درخشان‌ترین حالت رهبری کند

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: ما فقط همسایگانی توانمند نیستیم بلکه میراث‌دار و در عین حال پیش‌برنده یک هویت اصیل از فرهنگ اسلامی هستیم که قادر است آینده بشریت را در درخشان‌ترین حالت رهبری کند. از سویی قادر است بالندگی و نشاط معنوی را به کالبد همکاری‌های همه جانبه میان ما تزریق کند.

دکتر رئیسی تصریح کرد: طی سالیان گذشته دستاورد‌ها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان اکو حاصل شده است، اما کماکان فاصله معناداری بین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعه سازمان وجود دارد برای نمونه با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا، تجارت درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.

رئیس جمهور گفت: ایران به عنوان یک کشور مهم به دنبال ارتقای سطح همکاری‌ها در اکو و ترفیع رتبه و منزلت این سازمان در ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی است. ما معتقد هستیم ابزار‌های مؤثری برای جهش سازمان وجود دارد که در صورت اشتراک مساعی اعضا می‌توان علاوه بر پیشرفت مادی کشور‌ها سعادت نسل‌های آینده را تضمین کند.

آیت‌الله رئیسی خاطر نشان کرد: لازم است به پیامد‌های همه‌گیری کرونا توجه داشت، اینک نیازمند دخالت جمعی دولت‌های عضو هستیم تا سایه مخرب همه‌گیری کرونا را از منطقه دور کنیم و مناسبات و تعاملات فی مابین را با شتاب مناسب و با کمک تجربه‌هایی که در حوزه سلامت و آموزش و تولید دارو داشته‌ایم، ارتقا دهیم.

دکتر رئیسی افزود: مایل هستم نظر شما را به ضرورت‌های ذیل جذب بکنم؛ ۱- جدیت در تجارت: بسیاری از گشایش‌ها اقتصادی در اکو منوط به ارتقای تجارت‌های درون منطقه‌ای است. ایران آمادگی دارد نقش بیشتری در آزادسازی‌های تجاری در منطقه اکو ایفا کند.

رئیس جمهور گفت: مایل هستیم همه کشور‌های عضو اکو بر اساس زمان‌بندی که مناسب با اقتصاد ملی آنهاست در آزادسازی‌های تجاری در اکو چه در قالب موافقنامه کوتاه و چه در قالب مذاکرات تجارت آزاد حضور داشته باشد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: ایران آماده است با اعطای تعرفه‌های ترجیحی مناسب در چارچوب اکو در اصول این هدف مهم سهم داشته باشد.

دکتر رئیسی عنوان کرد: مورد دوم، تشکیل شبکه مواصلاتی مکمل: شبکه‌های مواصلاتی منطقه اکو نه تنها لازمه توسعه تجارت درون منطقه‌ای است بلکه در خدمت تجارت کشور‌های عضو به ویژه کشور‌های محصور در خشکی با جهان خارج است. ما معتقد هستیم پتانسل‌های تجاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به حدی است که دیر یا زود تمام مسیر‌های بالقوه در مسیر منطقه اکو باید گشوده شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: شکل‌گیری کریدور جاده‌ای اسلام آبادتهران، تهران استانبول پس از ۱۰ سال اشاره به این مدعا دارد همچنین برای منطقه اکو کریدور خواف، هرات، مزارشریف به همان اندازه اهمیت دارد که کریدور مزارشریف پیشاور و کریدور رشت آستارا باکو و به همان اندازه ضروری است که کریدور آبی امیرآباد آکتاهو و کریدور استانبول سرخس آلماتی به همان اندازه نقش‌آفرین است که کریدور بندرعباس سرخس_آلماتی مهم است و بندر چابهار به همان اندازه اهمیت دارد که بندر گواتر؛ بنادر ایران در شمال و جنوب زیرساخت‌های بی‌بدیل همکاری و رفاه و برادری در منطقه هستند.

آیت الله رئیسی گفت: ۳- انرژی و ظرفیت‌های تجاری و توسعه‌ای آن: تکمیل اقدامات ناتمام همچون ایجاد بازار منطقه‌ای برق اکو، ایجاد کنسرسیوم شرکت‌های انرژی اکو عملیاتی شدن مرکز انرژی‌های پاک اکو و ساز و کار همکاری صنایع پالایشی اکو باید در اولویت قرار گیرد.

علاقه‌مند هستیم پروژه‌های انتقال آب به کشور‌های متقاضی از جمله ایران در دستور کار سازمان اکو قرار گیرد

دکتر رئیسی افزود: ایران علاوه بر جدیت در همکاری با این حوزه‌ها آماده است برنامه آموزشی حوزه‌های نفت و گاز برای کشور‌های عضو اکو را توسعه دهد و همچنین علاقه‌مند هستیم پروژه‌های انتقال آب به کشور‌های متقاضی از جمله ایران در دستور کار سازمان اکو قرار گیرد.

رئیس جمهور گفت: ۴- اقتصاد دیجیتال: ایران آمادگی دارد در زمینه‌هایی همچنان اتصال فیبر نوری کشور‌های عضو تبادلات فناورانه علمی و دانشگاهی و ایجاد بازار‌های مشترک منطقه‌ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین در حوزه تجربه آموزش شاد، هوش مصنوعی و آموزش مجازی با اعضا همکاری کند. این آمادگی وجود دارد تا ایران نقطه کانونی این همکاری‌ها در میان اعضای اکو باشد و به این سازمان کمک کند تا اجلاس سالانه‌ای را درباره امنیت سایبری و آموزش مجازی در سطح حرفه‌ای کشور‌های عضو برگزار کند.

آیت‌الله رئیسی گفت: ۵- معماری جدید مالی در اکو: ظرفیت‌های تجاری منطقه الزامات ساختاری و توسعه‌ای منطقه و محدودیت دسترسی به منابع مالی خارج از منطقه ایجاب می‌کند ساز و کار‌های مؤثرتری در قالب یک معماری ملی منطقه‌ای جدید به کار گرفته شود با اینکه تجارت و توسعه اکو باید با انجام اصلاحات قانونی و رویه‌ای نقش پررنگی در تأمین مالی مبادلات تجاری بین کشور‌های عضو برعهده گیرد و ایران آماده است افزایش سرمایه این بانک را با نگاه مثبت مد نظر قرار دهد؛ همچنین ایده ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک اکو که در نشست صندوق‌های ثروت ملی کشور‌های عضو که از سوی ایران مطرح شده است را راهگشا می‌دانیم و در اینجا اعلام می‌کنم به محض تمهید مقدمات تأسیس این صندوق در اکو ایران سهم خود را در اختیار پروژه‌های تحت پوشش این صندوق قرار خواهد داد.

دکتر رئیسی افزود: ایران از گسترش تعاملات فرهنگی به خصوص همکاری‌های بین دانشگاهی در راستای بهره‌برداری از ظرفیت نخبگان و توسعه دیپلماسی علمی حمایت می‌کند. همچنین از هر پیشنهادی که منجر به گسترش ترتیبات همکاری در اکو و همه اعضا شود ما حمایت می‌کنیم. ما آمادگی کامل داریم تلاش‌های مکمل از جمله تأسیس پلیس اکو و ایجاد ساز و کار همکاری‌های قضایی اکو در اسرع وقت اجرایی شود و مرکز مبارزه با فساد مستقر در تهران نیز به سرعت عملیاتی شود.

رئیس جمهور گفت: در سال‌های اخیر سازمان اکو رویکرد و موضع مؤثری را در ارتباط با برخی موضوعات جامعه بین‌المللی از خود به نمایش گذاشته است. قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص همکاری سازمان ملل و سازمان اکو حاکی از همکاری موثر سازمان در موضوعات جهانی با آثار منطقه‌ای است.

آیت‌الله رئیسی گفت: لازم می‌دانم درباره یکی از موضوعات روز جهانی یعنی تغییرات اقلیمی صحبت کنم. سازمان اکو و آژانس محیط زیستی آن از مدت‌ها قبل با طراحی پروژه‌های مربوط به تغییر آب و هوا و گرمایش زمین پایبندی اعضا را به دستور کار جهانی نشان داده است. ضرورت دارد با اهتمام بیشتر به آن پرداخته شود. تغییر اقلیم یک مبحث جهانی با تبعات فراگیر است که همه کشور‌ها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه را تحت تأثیر قرار داده است.

دکتر رئیسی تأکید کرد: وضعیت فعلی حاصل عملکرد کشور‌های صنعتی و توسعه یافته در طول دو قرن اخیر است که با تخریب منابع طبیعی و استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی و معادن با افزایش حرارت کره زمین زندگی بشر را به مخاطره جدی انداخته‌اند. دولت‌های صنعتی باید مسئولیت‌های تاریخی خود را بپذیرند و نسبت به تأمین مالی و انتقال فناوری‌های مربوطه و ظرفیت‌سازی در کشور‌های در حال توسعه اقدام کنند. منطقه اکو باید یکی از مناطق هدف در دریافت چنین کمک‌هایی باشد.

صلح پایدار، توسعه پایدار و رفاه همگانی در گرو تحقق دو اصل عدالت و معنویت است

رئیس جمهور گفت: صلح پایدار، توسعه پایدار و رفاه همگانی در گرو تحقق دو اصل عدالت و معنویت است. تحقق عدالت در سطح جهان مستلزم بازتعریف روابط کشور‌های توسعه یافته با کشور‌های در حال توسعه است. روابط موجود حاصل سیاست‌های سلطه‌طلبانه است. یکتاپرسان بر مساوات و برادری همه ادیان و بندگان خدا تأکید دارند.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: ادیان الهی به خصوص معارف اسلام نیز تبعیض ناروا را برای هیچ قوم، نژاد و ملتی را نمی‌پذیرند. ایران بر این باور است که مدیریت منطقه باید توسط کشور‌های همین منطقه انجام پذیرد. پایان یافتن خصومت‌ها در منطقه قفقاز نویددهنده ثبات و آغازگر فصل جدید توسعه و همگرایی منطقه‌ای است و وظیفه همه ما است که در این جهت کار کنیم. مشارکت کشور‌های عضو اکو با حوزه قفقاز در این مرحله می‌تواند به تعمیق و ارتقای نقش سازمان کمک کند.

دکتر رئیسی گفت: باتوجه به شرایط جدید منطقه قفقاز معتقد هستیم احیای مسیر‌های سنتی و تسهیل جابجایی کالا و مسافر در منطقه پس از سه دهه به رشد و توسعه منطقه اکو کمک خواهد کرد. همچنین بر این اعتقاد هستیم هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه نه تنها به ثبات و امنیت منطقه کمک نمی‌کند بلکه زمینه تنش‌های بیشتر در آینده را فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: همکاری میان کشور‌های حوزه قفقاز بر پایه احترام متقابل و حفظ تمامیت ارزی کشور‌ها و قواعد بین‌المللی تضمین‌کننده صلح و ثبات و زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه کشور‌های منطقه خواهد بود. ثبات در منطقه قفقاز و همچنین شرایط برای شکل‌گیری همکاری‌های فرامنطقه‌ای همچون ایجاد کریدور بین‌المللی خلیج فارس دریای سیاه را فراهم ساخته است که باعث تسهیل تجارت و مراودات اقتصادی اعضای اکو با سایر کشور‌ها خواهد شد.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: سازمان اکو در دهه‌های اخیر ساز و کار‌های مناسبی را در حمایت از بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان که در آغوش کشور‌های اکو قرار دارند پی‌ریزی کرده است و پیامد نشست سران اکو به جهان باید حاکی از تداوم حمایت این سازمان از تلاش‌های افغانستان و مردم نجیب آن در بازسازی و توسعه اقتصادی باشد.

دکتر رئیسی گفت: با رسیدن فصل زمستان مردم افغانستان بیش از همیشه به کمک‌های معیشتی اولیه و سوخت نیاز دارند، اما سوزناک‌تر از سوز سرما آن است که منابع مالی ملت افغانستان توسط اشغالگران آمریکایی محبوس شده است. ایران همانند همیشه آماده همکاری در همه زمینه‌ها با مردم افغانستان و حمایت از آموزش زنان و دختران با استعداد آن سرزمین است.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران کوچک‌ترین خللی در اراده ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و با منطقه ایجاد نمی‌کند

رئیس جمهور گفت: حمایت ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن بدون قید و شرط است. تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران کوچک‌ترین خللی در اراده ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و با منطقه ایجاد نمی‌کند.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: آمریکا با خروج غیر قانونی از برجام و تحویل تحریم‌های غیرقانونی یک جانبه و استقرار این سیاست ظلم حداکثری نشان داد که منافع‌اش با منافع جمعی منطقه ما سازگار نیست منفعت منطقه ما همکاری‌های سودمند و برادری ملت‌های منطقه است. ایران آماده است تمام ظرفیت خود را برای تحقق این هدف انسانی و اسلامی به کار ببندد.

دکتر رئیسی در پایان گفت: لازم می‌دانم از همکاران عزیزمان در نشست‌های مقام‌های ارشد، شورای وزیران و شورای نمایندگان دائم اکو جهت آماده‌سازی اسناد این نشست و نشست پانزدهم سران صمیمانه تشکر کنم.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *