تحصیل و ازدواج منافاتی با هم ندارد

2:17 - 07 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۷۲۵۸
مدیر بخش خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گفت:جوانان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند به دلیل دغدغه‌های تحصیلی تلاش می‌کنند تا دوران تحصیلات تکمیلی را نیز به انجام برسانند و نگاهشان به ازدواج به عنوان مانعی بر سر راه تحصیلشان است از این رو نگرانی از افت تحصیلی موجب می‌شود این موضوع به عنوان دغدغه اولیه آن‌ها مورد توجه قرار نگیرد در حالیکه تحصیل و ازدواج منافاتی با هم ندارد.
حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی مدیر بخش خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با میزان درمورد ازدواج دانشجویی گفت: دانشجویان باید ازدواج را به عنوان یکی از اولویت‌های اول و مهم خود در کنار تحصیل بدانند.

هاشمی در مورد مهمترین مانع پیش روی ازدواج دانشجویان گفت:دانشجویان زمانی که وارد دانشگاه می‌شوند فاقد مهارت‌های انتخاب و شناخت هستند و این موضوع کار را دشوار می‌کند.

وی ادامه داد:دانشگاه جای مهارت آموزی در این زمینه نیست، دانش آموز خسته از آموزش‌های دوران مدرسه و پس از آن کنکور دیگر توانایی آموزش‌های جدید را ندارد از این رو باید در زمان ورود به دانشگاه مهارت‌های لازم را آموخته باشد و در این سنین دست به انتخاب بزند.

وی با انتقاد از عدم آموزش‌های لازم در دوران مدرسه در مورد مهارت‌های مرتبط با ازدواج گفت: در دوره دبیرستان نظام آموزشی باید برای مهارت آموزی دانش آموزان تلاش کند ، اما همه آموزه‌ها و قوانین برخلاف ترویج امر ازدواج است، از این رو باید قوانینی که با بحث ازدواج تضاد دارد حل و تسهیل شود و نه اینکه با این نیاز جوانان مقابله شود.

حجت الاسلام هاشمی گفت: جوانان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند به دلیل دغدغه‌های تحصیلی تلاش می‌کنند تا دوران تحصیلات تکمیلی را نیز به انجام برسانند و نگاهشان به ازدواج به عنوان مانعی بر سر راه تحصیلشان است از این رو نگرانی از افت تحصیلی موجب می‌شود این موضوع به عنوان دغدغه اولیه آن‌ها مورد توجه قرار نگیرد در حالیکه تحصیل و ازدواج منافاتی با هم ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که دغدغه‌های مالی موجب می‌شود که دانشجویان نسبت به امر ازدواج تردید داشته باشند گفت:اگر دقت کنید این موضوع آنچنان که گفته می‌شود صحیح نیست، آمار بالایی از از طلاق‌هایی داریم که به دلایل مالی نبوده و یا علت‌های مالی در درجه سوم و چهارم قرار داشته است.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد:مسائل اقتصادی و مادیات عامل اصلی در ثبات ازدواج‌ها نبوده است و عمده مسائل مهم در این حوزه سازگاری و مسائل اخلاقی و تفاهم است. دلیل این مدعا نیز اکنون خانواده‌های متمولی هستند که با وجود رفاهیات کامل زندگی یا با ثباتی نداشته اند.

وی گفت:از سوی دیگر آماری در این خصوص وجود دارد که نرخ تجرد در جوانان خانواده‌های متمول بیشتر است. از سوی دیگر رفتن به سوی روابط آزاد و  عدم مسئولیت پذیری برخی از جوانان و مصروف داشتن هزینه‌ها در این سمت موجب شده است که تمایلات کمتری به سوی نهاد ازدواج باشد، پس اینگونه نیست که عامل اقتصادی اولویت اول در ازدواج و یا طلاق باشد.

وی در پاسخ به این سوال که نهاد رهبری در دانشگاه‌ها برای تسهیل امر ازدواج چه فعالیت‌های انجام می‌دهد گفت:در بحث تسهیل گری و واسطه گری در بحث ازدواج، بحث تسهیلات مالی در این امر، تامین خدمات خوابگاهی، مشاوران ازدواج وتامین مهد‌های کودک و به طور کلی بحث کاهش هزینه‌های ۳۰ درصدی در ابتدای امر ازدواج با کمک خیرین و واسطین از مهمترین اقداماتی است که در این حوزه قرار دارد.

مدیر بخش خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان در توصیه به دانشجویان گفت:آنچه باید مورد توجه قرار گیرد اولویت پنداشتن بحث ازدواج در کنار تحصیل، تغییر ذهنیت دانشجویان نسب به امر ازدواج و تغیر پیش فرض‌ها در مورد آغاز زندگی مشترک است و کاهش سطح توقعات در آغاز زندگی مشترک با حداقل‌ها پیش نیاز‌ها و رفتن به سوی روابط پایدار مهمترین عامل در استحکام روابط آن‌ها خواهد بود.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *