تقویم تاریخ؛ از برگزاری کنفرانس تهران تا تعیین مرز اروپا و آسیا

8:48 - 06 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۷۱۲۳
امروز، شنبه ششم آذر سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با بیست و یکم ربیع الثانی سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و هفتم نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (ششم آذر) به شرح زیر است:

برگزاری کنفرانس تهران توسط سران آمریکا، شوروی و انگلیس بدون حضور ایران

۷۸ سال پیش در چنین روزی، ششم آذر سال ۱۳۲۲ هجری شمسی کنفرانس سران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی، در حالی که ایران به اشغال ارتش‌های این سه کشور درآمده بود، در تهران برگزار شد.

کنفرانس تهران پس از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم و گشوده شدن جبهه‌های جدید علیه ارتش آلمان، برپا شد. در این کنفرانس، روزولت رئیس جمهوری آمریکا، چرچیل نخست وزیر انگلیس و استالین رهبر شوروی، درباره شیوه‌های مبارزه با ارتش آلمان و کمک به جبهه‌های جنگ با این کشور، با یکدیگر تبادل نظر کردند. در پایان کنفرانس تهران که چهار روز به طول انجامید، اعلامیه مشترکی توسط سه کشور صادر شد که در آن به انهدام نیرو‌های نظامی آلمان و چگونگی انجام عملیات در جبهه‌های جنگ، اشاره شده بود. همچنین توافق شد که پس از پایان جنگ جهانی دوم، نیرو‌های متفقین خاک ایران را ترک کنند.

تقویم تاریخ؛ از برگزاری کنفرانس تهران تا تعیین مرز اروپا و آسیا

درگذشت آیت الله محمد نهاوندی

۷۱ سال پیش در چنین روزی بیست و یکم ربیع الثانی سال ۱۳۷۱ هجری قمری‏، عالم بزرگ، آیت ‏اللَّه محمد نهاوندی درگذشت. آیت الله محمد نهاوندی، فرزند عالم ربانی آیت اللَّه میرزا عبدالرحیم نهاوندی در نجف اشرف به دنیا آمد. او همانند پدرش در مراتب علمی و عَمَلی و اخلاق فاضله، از بزرگان علمای قرن چهاردهم به شمار می‏ رود. تفسیر مبسوط عربی و تفسیر مبسوط فارسی و مجموعه این دو کتاب در ۴ جلد که به نام نفحات الرحمن موسوم است، از آثار ایشان می ‏باشد.

تقویم تاریخ؛ از برگزاری کنفرانس تهران تا تعیین مرز اروپا و آسیا

درگذشت نمایشنامه نویس معروف آمریکایی

۶۸ سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم نوامبر سال ۱۹۵۳ میلادی، «یوجین اونیل» (Eugene O’Neill)، نویسنده و نمایشنامه نویس معروف آمریکایی در ۶۵ سالگی درگذشت. او در سال ۱۸۸۸ میلادی متولد شد و زندگی پرماجرایی داشت. اونیل علاقه فراوانی به تئاتر داشت و به همین دلیل، او را فرزند تئاتر نامیده اند. وی در سال ۱۹۳۶ به خاطر اثر برجسته اش، «در آنسوی افق» جایزه نوبل را دریافت کرد. از دیگر کتاب‌های او می‌توان «امپراتور جونز»، «درنگ عجیب» و «آه بیابان» را نام برد.

تقویم تاریخ؛ از برگزاری کنفرانس تهران تا تعیین مرز اروپا و آسیا

تعیین خطوط مرزی میان اروپا و آسیا

۱۰۲ سال پیش در چنین روزی بیست و هفتم نوامبر سال ۱۹۱۹ میلادی خطوط مرزی جدید در اروپا و خاورمیانه پس از پایان جنگ جهانی اول تعیین شد.

پس از پایان جنگ جهانی اول و امضای قرارداد صلح وِرسای، قرارداد‌های دیگری نیز برای تعیین تکلیف امپراتوری ‏های اتریش - مجارستان و عثمانی و کشور بلغارستان امضا شد که هر یک متضمن شرایط سنگین و پرداخت غرامت از طرف این کشور‌ها به فاتحین بود. در این میان، کنفرانس پاریس با تعیین خطوط مرزی جدیدی برای اروپا و کشور‌های خاورمیانه، نقشه جهان را به کلی تغییر داد. به طوری که در ۲۷ نوامبر ۱۹۱۹ م، پس از از بین رفتن امپراتوری اتریش - مجارستان، از بطن آن کشور‌های مستقل تازه ‏ای به وجود آمدند. کشور چکسلواکی از سرزمین شمالی اتریش و بخشی از جنوب آلمان به وجود آمد و کشور مجارستان به صورت مستقلی پا به عرصه وجود نهاد. هم‏چنین قسمتی از سرزمین‏‌های شرقی این امپراتوری، ضمیمه رومانی شد و از پیوستن صربستان و مونته نگرو و بقیه متصرفات اتریش در بالکان، کشور یوگسلاوی به وجود آمد. در شمال شرقی اروپا نیز کشور مستقل لهستان، بین روسیه و آلمان پا به عرصه گیتی گذاشت و سرزمین ‏های ساحلی دریای بالتیک به نام ‏های لتونی، لیتوانی و استونی، استقلال یافتند. از دو کشور مغلوب دیگر جنگ جهانی اول، بلغارستان قسمتی از اراضی خود را به نفع یونان و یوگسلاوی از دست داد و بخش اروپایى ترکیه به نیمه اروپایى استانبول و حومه آن محدود شد. امپراتوری عثمانی هم مانند امپراتوری اتریش - مجارستان متلاشی گردید و فقط ترکیه امروزی از آن بر جای ماند. از متصرفات عثمانی در بین النهرین و شرق مدیترانه، پنج کشور عراق، اردن، سوریه، لبنان و فلسطین ایجاد شدند که نخست تحت قیمومیت جامعه ملل یا تحت الحمایه انگلیس و فرانسه بودند و به تدریج استقلال یافتند. همچنین طرح تشکیل یک دولت یهودی در فلسطین، طی سال ‏هایی که این سرزمین تحت قیمومیت انگلیسی‏‌ها بود شکل گرفت و در سالیان پس از آن رژیم صهیونیستی نیز اعلام موجودیت کرد.

تقویم تاریخ؛ از برگزاری کنفرانس تهران تا تعیین مرز اروپا و آسیا



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *