تدوین «سند جامع ارتباط با مردم در مراکز قضایی» در دستور کار قرار دارد

16:34 - 30 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۵۸۷۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مراسم تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه و جمعی از مقامات و مسؤولین کشوری و استانی برگزار شد.
طی مراسمی حجت‌الاسلام رضا براتی زاده به عنوان رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی معرفی و از خدمات حجت الاسلام والمسلمین جعفری، رئیس کل سابق دادگستری این استان تجلیل شد.

حجت الاسلام‌و المسلمین محمد مصدق،معاون اول قوه قضائیه در جریان این مراسم بیان داشت:تدوین سند جامع ارتباط با مردم در دستور کار قوه قضائیه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق، با تاکید بر اینکه مسؤولان نباید با ارباب رجوع برخورد نامناسب داشته باشند گفت: تدوین سند جامع ارتباط با مردم در دستور کار قرار دارد و به زودی ابلاغ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با اشاره به فرا رسیدن هفته بسیج به وظیفه مسؤولین در قبال مردم اشاره داشت و تصریح کرد: باید عملکرد و دستاورد‌های بسیج در این مدت تبیین شود.

معاون اول قوه قضائیه وظیفه بسیج را تمدن سازی عنوان کرد و افزود: بسیجیان از همان ابتدای کار از سیل و زلزله گرفته تا تحصیلات و فضای نخبگانی همواره در خط مقدم حضور داشتند؛ به طوری که همین افراد بودند که توانستند واکسن‌ها را اختراع کردند.

وی خطاب به مسؤولان قضایی اظهار کرد: تحمل و سعه صدر باید در دستگاه قضائی بیشتر شود.

معاون اول قوه قضاییه  با اشاره به سند تحول دستگاه قضایی، گفت: باید با تولید برنامه و فعالیت‌های مختلف، این سند اجرایی شود که در این راستا باید اولویت مشخص و برنامه ریزی شود تا بدانیم مباحث قضایی استان و موضوعات پرونده‌های معوق چه مواردی را شامل می‌شود.

وی با تأکید مضاعف بر ضرورت توسعه صلح و سازش در دستگاه قضایی بیان کرد: این مسأله در قوه قضائیه در صدر برنامه‌ها قرار دارد لذا باید از طریق شورای حل اختلاف و یا دادسرا‌ها فرهنگ مصالحه گسترش یابد.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق، دیگر انتظار دستگاه قضا از مسؤولان استان را حمایت جدی از واحد‌های تولیدی برشمرد و افزود: باید با مدیران کارخانه‌ها جلساتی برگزار شود و تلاش شود تا از تعطیلی واحد‌های تولیدی جلوگیری شود.

وی افزود: اگر در اماکن تولیدی جرمی انجام شده باید به آن رسیدگی کرد، اما نباید کارخانه تعطیل شود.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: سیاست‌های کلان و راهبردی قوه قضائیه حول این محور متمرکز است که حرکت در مسیر تحقق قوه قضائیه هوشمند با سرعت و دقت و شتاب بیشتری باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق، تصریح کرد: تدوین سند جامع ارتباط با مردم در دستور کار است، زیرا باید بدانیم چطور با مردم برخورد کنیم؛ ارتباط با مردم و ارباب رجوع باید مورد توجه باشد و حتی حق نداریم صدایمان را بر مردم بلند کنیم.

وی افزود: قوه قضائیه به دنبال تدوین سندی در راستای هم افزایی ۳ قوه و نگارش تفاهم نامه با دولت و مجلس در امور مختلف است تا مدیریت در استان‌ها تسهیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری،رئیس کل سابق دادگستری استان خراسان شمالی نیز در این مراسم بیان کرد: امیدوارم جایگاه قضایی استان خراسان شمالی بهتر از گذشته بهبود و ارتقاء یابد.

رئیس کل سابق دادگستری کل استان خراسان شمالی افزود: دستگاه قضائی باید پناهگاه انسان‌های ستمدیده‌ای باشد که حق آن‌ها ضایع شده است و لازم است در این مسیر با تلاش مضاعف از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و همراهی مؤثر و سازنده مجموعه عواملی که دستگاه قضایی استان را در پیشبرد بهتر امور یاری کردند؛ به رتبه هفتم این استان از حیث شاخص‌های عملکرد قضایی در کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد: با تداوم و تقویت روند مجاهدت‌ها جایگاه استان خراسان شمالی بیش از پیش بهبود و ارتقاء یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری،نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی نیز بیان کرد:ذهنیت مثبت نسبت به دستگاه قضایی مایه آرامش و اطمینان خاطر جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه دستگاه قضایی باید مأمن و پناهگاه مظلومان باشد، گفت: اگر نسبت به قاضی و دستگاه قضایی ذهنیت مثبتی در بین مردم باشد، این ذهنیت مثبت می‌تواند در پذیرش احکام قضایی مؤثر و مفید بوده و آرامش و اطمینان خاطر جامعه را در پی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با اشاره به اهمیت و حساسیت کار دستگاه قضایی، اظهار کرد: در مکتب اسلام، عادلانه قضاوت کردن کار بسیار سخت و دقیقی است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: یک قاضی در نگاه، اشاره، کلام و حرکت خود باید عدالت داشته باشد؛ زیرا در راهی قرار گرفته که از مو باریک‌تر است.

وی افزود: گاهی برخی پرونده‌ها از جنبه فردی خارج شده و شکل اجتماعی و مطالبات عمومی به خود می‌گیرد، در این موارد قاضی باید با دقت مضاعف مسیر درست را تشخیص داده و به‌درستی حکم دهد؛ زیرا در این‌گونه موارد برخی منفعت‌طلبان به دنبال این هستند که پرونده مسیر درست خود را نرود.

امام جمعه مرکز استان خراسان شمالی با بیان اینکه جامعه، رفتار هر یک از ما مسئولان را می‌بیند و قضاوت می‌کند، خاطرنشان کرد: پیشانی کار جامعه برای قضاوت کردن در مورد دستگاه قضایی، رئیس‌ کل دادگستری و دادستان است که باید با حساسیت ویژه‌ای انتخاب شوند.

وی در ادامه با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری، رئیس‌کل اسبق دادگستری استان، وی را فردی بسیجی واقعی و انقلابی خواند که فعالیت‌های ارزشمندی در استان انجام داده است.

حجت الاسلام و المسلمین نوری، افزود: امیدواریم جایگزینشان نیز فردی قاطع، عدالت محور، جهادی و نیرویی به‌ واقع ارزشی باشد تا ادامه مسیر را به‌درستی طی کند.

حجت الاسلام رضا براتی زاده،رئیس کل دادگستری خراسان شمالی بیان کرد:قاطعیت دستگاه قضا به معنای تهدید و بداخلاقی نیست.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: قاطعیت دستگاه قضائی به معنای تهدید، مرعوب سازی و بداخلاقی با مردم نیست لذا باید با تعامل و مشورت مدیریت کنیم.
 
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی افزود: دستگاه قضائی وظیفه دارد مهر و محبت را بین آحاد مردم افزایش دهد.

وی با اشاره به حجم بالای فعالیت کاری کارکنان دستگاه قضائی، افزود: این فعالیت خستگی به همراه دارد و چاره رفع این خستگی افزایش صمیمیت است، زیرا با رشد آرامش کارآمدی افزایش خواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده، با اشاره به لزوم مشورت و انتقاد از مدیران، گفت: در جامعه کارگزاران به مشورت نیاز دارند، زیرا این امر باعث کاهش خطای مدیران می‌شود.
 
وی با اشاره به سند تحول قضائی، افزود: این سند نقشه راه و تضمین کننده اجرای عدالت و حقوق مردم و بیت المال است که مورد تأیید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین براتی زاده، گفت: باید با همدلی و همراهی همه کارکنان و نیرو‌های دستگاه قضائی مشکلات را حل کرده و در راستای تحقق سند تحول قضائی حرکت کنیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *