نمایشگاه‌های موزه‌ای عامل ارتقای تعاملات بین المللی هستند

2:28 - 01 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۵۸۵۵
محمدرضا کارگر گفت: یکی از راه‌های کارآمد برای ارتباطات جهانی و فرامرزی برگزار کردن نمایشگاه‌های کوتاه مدت موزه‌ای در خارج از کشور است. چون این نوع نمایشگاه‌ها زمینه لازم برای سروسامان دادن به انواعی از مراودات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری را فراهم می‌کند.
محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های کوتاه مدت از آثار تاریخ و فرهنگ ایران در موزه‌های خارجی بر ارتقای تعاملات فرهنگی در سطح بین الملل به میزان گفت: این موضوعی است که می‌توان ساعت‌ها درباره آن به بحث پرداخت. بر اساس اعتقادی که ما داریم باید میان جوامع مختلف شناخت کافی شکل بگیرد. چون اگر این شناخت اتفاق بیفتد می‌تواند زمینه یک رابطه دائمی و دوستی همیشگی میان جوامع را به وجود بیاورد. من تصور می‌کنم شکل دادن به مقوله شناخت میان جوامع از پنجره میراث فرهنگی بهترین نوع شناختی خواهد بود که می‌توان از فرهنگ‌ها و تمدن‌های گوناگون به دست آورد. برگزاری نمایشگاه‌های کوتاه مدت در موزه‌های خارج از کشور کمک می‌کند تا دیگر جوامع بتوانند از دریچه میراث فرهنگی تمدن، تاریخ و خدماتی که ما به بشریت عرضه کرده ایم را بشناسند.
 
وی ادامه داد: وقتی چنین آشنایی‌هایی با دستاورد‌های فرهنگی و تمدنی ما حاصل بشود آنگاه بر همین اساس شناختی واقعی از دستاورد‌های فرهنگی و ویژگی‌های تاریخی و تمدنی ما برای جهانیان شکل خواهد گرفت که قطعا می‌تواند موجب یک دوستی و تعامل پایدار در سطح بین المللی بشود؛ بنابراین یکی از راه‌های کارآمد برای ارتباطات جهانی و فرامرزی برگزار کردن همین نمایشگاه‌های کوتاه مدت موزه‌ای در خارج از کشور است. چون این نوع نمایشگاه‌ها زمینه لازم برای سروسامان دادن به انواعی از مراودات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری را فراهم می‌کند.
 
بیشتر بخوانید:

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا نمایشگاه‌های کوتاه مدت علاوه بر آشناسازی دیگران با فرهنگ و تمدن یک جامعه منافع یا کارکرد‌های دیگری را هم می‌توانند به دنبال داشته باشند گفت: برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها در خارج از کشور هدف ارتقا دادن به مهارت‌ها در زمینه موزه داری را هم دنبال می‌کند. برای مثال وقتی موزه ملی ایران با موزه لوور فرانسه دست به انجام یک کار نمایشگاهی مشترک می‌زنند چنین اتفاقی در بالابردن مهارت‌های موزه داران ما تاثیرات مفیدی به دنبال خواهد داشت. درواقع چنین نمایشگاه‌هایی در زمینه‌های گوناگون از مرمت اشیا، تکنولوژی انتقال، بسته بندی آثار، شیوه به نمایش درآوردن، نوشتن کاتالوگ و مواردی غیر از این موجب ارتقای سطح این نوع اقدامات در موزه ملی و در حوزه میراث فرهنگی کشورمان می‌شود.
 
کارگر افزود: اما اگر بخواهیم به منافع ناشی از برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها فکر بکنیم باید دنبال جذب افکار عمومی و شناساندن اهمیت فرهنگ و تمدن ایران به آن‌ها باشیم. درواقع چنین کاری می‌تواند دستاورد‌های زیادی به دنبال داشته باشد. از طرفی این نوع نمایشگاه‌ها درآمد‌های مالی سرشاری هم برای موزه‌ی انتقال دهنده اشیا به دنبال خواهد داشت. این قضیه شبیه این است که بپرسیم یک درخت چه منفعت‌های دارد. در پاسخ می‌توان به سایه، میوه، چوب، جلوگیری از رانش خاک، باروری خاک، تسهیل شرایط برای باروری ابر‌ها و مواردی از این قبیل اشاره کرد. یعنی هرچه درباره اش صحبت بکنیم می‌توانیم منافع تازه تری برای این موضوع پیدا کنیم.
 

برچسب ها: محمدرضا کارگر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *