گاز مصرفی ایران از مجموع ۱۲ کشور ثروتمند و سردسیر اروپایی بیشتر است

7:00 - 29 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۸۶۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مصرف گاز ایران از مجموع ۱۲ کشور ثروتمند و سردسیر اروپایی بیشتر است، یکی از دلایل بالا بودن مصرف گاز در کشور، پایین بودن قیمت آن است.

-  مصرف گاز ایران از مجموع ۱۲ کشور ثروتمند و سردسیر اروپایی بیشتر است. یکی از دلایل بالا بودن مصرف گاز در کشور، پایین بودن قیمت آن است به‌گونه‌ای که قیمت گاز صادراتی ایران باقیمت فعلی نزدیک ۱۹ تا ۲۰ سنت و قیمت فروش خانگی به طور متوسط صد تومان در هر مترمکعب است (یعنی ۵ هزار تومان در برابر ۱۰۰ تومان که معنی تفاوت ۵۰ برابری قیمت گاز صادراتی با گاز خانگی است).

سبد سوخت نیروگاه‌های کشور شامل گاز طبیعی، گازوئیل و در موارد اندکی، نفت کوره است سهم سوخت مایه در سوخت نیروگاه‌های اعم از گازوئیل و نفت کوره از بالای ۴۰ درصد به  ۱۰ درصد رسیده است.

دلیل استفاده از نفت کوره، مصرف بخش اعظم گاز کشور در بخش خانگی و ظرفیت محدود تولید گازوئیل در کشور است، یعنی سوخت دیگری برای استفاده در نیروگاه‌ها وجود ندارد سوزاندن سوخت مایه در نیروگاه‌ها (چه گازوئیل و چه نفت کوره) به سود اقتصاد کشور نیست، چون این محصولات به‌راحتی صادر‌ می‌شوند و ارزآوری دارند، اما در زمستان‌ها به دلیل مصرف بالای گاز، صادرات گازوئیل و نفت کوره هم به میزان قابل‌توجهی کاهش‌ می‌یابد و کشور از ارز صادراتی آن‌ها محروم‌ می‌شود.

مصرف بالای گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع پرمصرف کم بازده باعث‌ می‌شود فرصت صادرات گاز نیز از کشور گرفته شود و کشور گازی برای صادرات نداشته باشد (بالغ‌بر ۹۵ درصد جمعیت کشور گازدارند و گاز سوخت اصلی در کشور است).

راندمان نیروگاه‌های برق عموماً پایین است و به همین دلیل مصرف سوخت آن‌ها بسیار بیش از میزان استاندارد است.

همچنین در نیروگاه‌هایی که مازوت‌ می‌سوزانند خبری از نصب فیلتر (مطابق با الزامات قانون هوای پاک) نیست. مقررات ملی ساختمان در احداث بنا‌های جدید به‌درستی رعایت‌ نمی‌شود به همین دلیل اتلاف انرژی از ساختمان‌ها چند برابر متوسط جهان است، البته قیمت پایین گاز هم انگیزه‌ها را برای اجرای این مقررات از بین‌ می‌برد.

از اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت (تعویض بخاری‌های کم بازده، اصلاح موتورخانه‌ها و ...) به‌درستی در نهاد‌های مسئول حمایت نشده است و مردم هم استقبال چندانی از این پروژه‌ها نکرده‌اند.

الزامات بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع نیز به‌طور کلی نادیده گرفته‌شده و قیمت ناچیز انرژی عملاً تبدیل به بخش‌های قابل‌توجهی از سود شرکت‌های بزرگ و صنایع انرژی بر شده است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *