اهداف تعریف شده برای برنامه توسعه باید امکان تحقق داشته باشد

10:27 - 25 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۴۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون اقتصادی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری گفت: گفت: در تدوین برنامه هفتم توسعه، چارچوب کلان اقتصادی (به معنای جدول کلان اقتصادی) تهیه شود و اهداف تعریف شده برای برنامه توسعه باید امکان تحقق داشته باشد.
- بنا به اعلام روابط عمومی و امور بین الملل مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، نشست تخصصی رویکرد تدوین برنامه هفتم توسعه با هدف بررسی رویکرد ملی، بخشی و یا منطقه‌ای این برنامه برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، مسجدی مدیر علمی نشست، ضمن آسیب شناسی برنامه‌های پیشین و نقد روش برنامه‌ریزی جامع، به ساختار ناهماهنگ برنامه‌ریزی در تدوین و اجرا اشاره نمودوبرنامه‌ریزی مسئله محور را به عنوان رویکرد برنامه هفتم توسعه پیشنهاد کرد.

درادامه امیر باقری به عنوان سخنران نخست، ضمن تاکید بر رویکرد آمایشی در برنامه هفتم توسعه و موضوع محور بودن برنامه، بیان کرد که چارچوب تدوین برنامه هفتم باید با سه اقدام اساسی همراه باشد.
 
وی درباره این سه اقدام گفت: در تدوین برنامه هفتم توسعه، چارچوب کلان اقتصادی (به معنای جدول کلان اقتصادی) تهیه شود؛ و همچنین اهداف تعریف شده برای برنامه توسعه باید امکان تحقق داشته باشند؛ و در آخر الزامات تحقق اهداف به صورت شفاف در نظر گرفته شود.

باقری همچنین برنامه‌ریزی غلتان را به عنوان رویکرد پیشنهادی برنامه هفتم توسعه مطرح کرد.

در ادامه این نشست داود بهبودی، ضمن آسیب شناسی برنامه‌های توسعه در ایران از جهت فرایند برنامه‌ریزی، پیش نیاز برنامه‌ریزی، حوزه اجرا و محتوای برنامه‌ریزی، عوامل تحقق رشد اقتصادی را برشمرد و با اشاره بر موانع و مسائل توسعه منطقه‌ای در ایران، بر استفاده از اسناد آمایش سرزمین در تدوین این برنامه تاکید کرد.

در بخش آخر نشست، حاضرین پیرامون سوالات و مباحث مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند.

هفتمین نشست از سلسله نشست‌های برنامه هفتم توسعه با موضوع «شناسایی رویکرد مناسب در تدوین برنامه هفتم توسعه» در تالار کنفرانس مجازی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در تالار کنفرانس مجازی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری برگزار شد و سخنرانان، امیر باقری (معاون اقتصادی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری) و داود بهبودی (عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی) به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری، به عنوان بازوی فکری سازمان برنامه و بودجه کشور، با هدف اصلاح روند‌ها و پیگیری تحقق پژوهش‌های روندساز، بررسی ابعاد تدوین برنامه هفتم توسعه را یکی از رسالت‌های خود می‌داند، بر این مبنا این مرکز به قصد تبیین ارتباط بایسته‌های تدوین برنامه هفتم توسعه، سلسله نشست‌هایی را تحت عنوان «شناسایی رویکرد مناسب در تدوین برنامه هفتم توسعه» برگزار خواهد کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *