رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تلویزیونی‌ها چه کتابی می‌خوانند؟

10:23 - 24 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۱۲۱
امروز در تقویم به نام روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری‌شده است. به همین مناسبت از هنرمندانی که در تلویزیون برنامه زنده دارند در رابطه با کتاب‌هایی که در حال خواندند، سوالاتی پرسیده شده است.

_ روزنامه جام‌جم نوشت: همه ما در طول روز ممکن است از جلوی کتابفروشی‌ها عبور کنیم. گاهی هم ممکن است نیم‌نگاهی به کتاب‌ها داشته‌باشیم، اما در بیشتر مواقع دلمشغولی‌های روزانه را بهانه کرده و از رفتن به کتابفروشی‌ها و دیدن تازه‌های نشر هم خودداری می‌کنیم، ولی نباید از این مساله غافل شد که توانایی خواندن، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های اساسی دنیای امروز بوده و مطالعه برای داشتن ارتباط با جامعه امروز ضروری است. دسترسی به اطلاعات به‌صورت آنلاین یا در کتاب‌ها و مجلات باعث می‌شود افراد اطلاعاتی در مورد جهان پیرامون خود کسب‌کرده و بتوانند به‌راحتی با دیگران ارتباط گرفته و نگاه‌های‌شان را وسیع‌تر کنند. خواندن و مطالعه کمک می‌کند تا افراد تخیل فعال‌تری داشته‌باشند و این تخیل باعث سطح بالاتری از خلاقیت در جامعه می‌شود. کتاب‌خواندن، حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد و همچنین باعث کاهش استرس می‌شود؛ به‌ویژه در دنیای امروز که مملو از اضطراب‌های فراوان است. مطالعه و خواندن فعالیت باارزشی است که موجب پیشرفت جامعه در زمینه‌های مختلف ازجمله فناوری، اقتصادی و اجتماعی می‌شود، اما بسیاری از افراد این مهم را نادیده‌گرفته و وقت خود را صرف کتابخوانی و ارتقای خود و جامعه نمی‌کنند. به همین دلیل امروز که به نام روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در تقویم نامگذاری‌شده با هنرمندانی که این روز‌ها برنامه‌هایی را روی آنتن دارند، صحبت کردیم که مشغول خواندن چه کتابی هستند و چه شد که چنین کتاب‌هایی را انتخاب کردند. البته در گپ‌وگفتی که با برخی هنرمندان داشتیم صادقانه تاکید داشتند که مشغول نگارش سریال هستند و نمی‌توانند کتاب بخوانند یا حتی این روز‌ها سرشان به اسباب‌کشی گرم است. مسلما خواندن چنین کتاب‌هایی خالی از لطف نیست.

سرنوشت یک دیکتاتور
نام هنرمند: گیتی خامنه
کتاب‌ها: سور بز از ماریو بارگاس یوسا/ اضطراب منزلت از آلن دو باتن

خامنه، مجری پیشکسوت برنامه‌های کودک در تلویزیون مدتی است برنامه «دست کی بالا» را روی آنتن شبکه دو دارد. وی درباره کتاب‌هایی که این اواخر در دست دارد می‌گوید: من مدتی است کتاب «سور بز» نوشته ماریو بارگاس یوسا را می‌خوانم که به نقشه قتل دیکتاتور نظامی جمهوری دومینیکن رافائل تروخیو و ماجرا‌های پس از آن می‌پردازد. دیکتاتوری که سال‌ها حق مردم را می‌خورد و کارش تجاوز بوده‌است.
همچنین کتاب «اضطراب منزلت» نوشته آلن دو باتن هم می‌خوانم که به زیبایی به بررسی چرایی نبود شادی در دنیای مدرن می‌پردازد. اضطرابی که رسانه‌های جهان به طرق مختلف به آن دامن می‌زنند و انسان را حیران‌تر و سرگشته‌تر از همیشه، نگران جایگاه و منزلت اجتماعی‌اش نزد دیگران می‌کند و منشأ اضطراب‌های روزافزونش می‌شود. وی درباره انتخاب این کتاب‌ها هم توضیح می‌دهد: من معتقدم تاریخ و حتی زندگی افراد خیلی چیز‌ها می‌تواند به آدم یاد بدهد. به عنوان مثال در کتاب «سور بز» دیکتاتوری وجود داشته که سالیان بسیاری در حکومت به مردم ظلم می‌کرد و خواننده باور نمی‌کند یک روز به چنین سرنوشتی دچار شود. نویسنده در این کتاب به قدری تحلیل زیبا و درستی از شخصیت‌ها دارد که در جایی می‌خوانی تردید چطور توانسته سرنوشت یک ملت را تغییر دهد و دچار دگرگونی کند. این کتاب به نظر من خیلی تکان‌دهنده است. چون وقتی این کتاب را می‌خوانید اصلا باور نمی‌کنید آدم‌ها چطور می‌توانند با همدیگر چنین رفتاری داشته‌باشند. به نظر دردناک است، اما خیلی نویسنده فوق‌العاده‌ای دارد که با قلم زیبایش آن را جذاب کرده‌است.

یک داستان عاشقانه
نام هنرمند: نیلوفر کوخانی
کتاب: بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم از نادر ابراهیمی

کوخانی بازیگری است که این روز‌ها سریال پرمخاطب «سرجوخه» را در شبکه سه روی آنتن دارد. او که نقش دختری به نام رزیتا را بازی می‌کند و دست به کار‌های عجیب و غیرمنتظره‌ای می‌زند، درباره مطالعات این روزهایش بیان می‌کند: من کتاب «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» نوشته نادر ابراهیمی را می‌خوانم که اتفاقا در فضای مجازی هم استوری کردم. ضمن این‌که من قبلا این کتاب را خوانده‌ام، اما جزو کتاب‌هایی است که هر از گاهی دوست دارم دوباره به آن رجوع کنم و بخوانم. این کتاب داستانی عاشقانه دارد؛ ترک دیار به‌خاطر عشق، بی‌وفایی و در نهایت بازگشت مجدد به زادگاه. داستان عشق پسر مردی کشاورز به دختر خان. آن‌ها زمانی که با مخالفت اطرافیان روبه‌رو می‌شوند، نیروی عشق آن‌ها را وادار به ترک دیار می‌کند. عشق و افسوس و غم و اندوه در تمامی اثر جریان دارد، اما نویسنده مسائل دیگر، چون عادات، معضلات و مشکلات اجتماعی و حتی سیاسی را نیز از نظر دور نداشته‌است؛ معضلاتی که همچنان بعد از گذشت سال‌ها و با بازگشت مجدد راوی به زادگاهش، بر زندگی سایه انداخته‌است. وی در ادامه عنوان می‌کند: عاشقانه بسیار جذابی است و به نظرم تعریفی درست از عشق در این کتاب وجود دارد که برایم خیلی جذاب و خواندنی است.

شعر بعد از ۴۰سالگی
نام هنرمند: حمید ابراهیمی

ابراهیمی، بازیگری که این روز‌ها بازپخش سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» را روی آنتن شبکه دو دارد، جزو هنرمندانی است که خودش هم دستی بر قلم دارد. وی درباره مطالعات این روزهایش می‌گوید: این روز‌ها بیشتر از این‌که بخوانم در حال نشر هستم.
آخرین کارم یک مجموعه شعر به نام «من و تو پشت شناسنامه‌ام پنهان شده‌ایم» است که به تازگی منتشر شده‌است.

کار دیگری به نام «عشق گوشه‌ای ایستاده‌است» را دارم که آن هم اشعار نو و سپید خودم هست که در حال آماده‌سازی است و احتمالا تا یک ماه دیگر منتشر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: من سال‌هاست این اشعار را می‌نویسم و دوستانم هم مدت‌هاست به من می‌گویند آن‌ها را جمع‌آوری و منتشر کنم، اما دوست نداشتم در آن زمان چاپ کنم. من از دوران جوانی با شعر و شاعری زندگی کرده‌ام، ولی اعتقاد داشتم شعر باید بعد از ۴۰سالگی باشد که در آن پختگی ایجاد شود.

راز زندگی ژاپنی‌ها
نام هنرمند: محمدمحمود سلطانی، نویسنده
کتاب‌ها: ایکیگای/ ایچی گو ایچی از هکتور گارسیا

سلطانی، نویسنده‌ای که این اواخر فصل‌چهارم مجموعه «از سرنوشت» را به نگارش درآورده که قرار است دی ماه روی آنتن برود، مدتی است بازپخش سریال «گاهی به پشت‌سر نگاه کن» را هم در شبکه دو دارد.
او که این روز‌ها همزمان دو کتاب «ایکیگای» نوشته هکتور گارسیا و کتاب «ایچی گو ایچی یه» را مطالعه می‌کند، دراین‌باره عنوان می‌کند: کتاب‌اول درباره راز زندگی ژاپنی‌هاست و کتاب‌دوم درباره ارزشمندکردن زندگی به روش ژاپنی است که این کتاب را خیلی دوست دارم.

شاید به نظر برسد این دو کتاب از فیلمنامه‌نویسی خیلی دور است، اما به نظرم کتاب‌هایی جذاب و خواندنی است.
وی درباره انتخاب این کتاب‌ها نیز ادامه می‌دهد: به هر جهت مدل و روش زندگی ما به‌دلیل مشکلات فراوانی که هر کدام از ما داریم یا در اطراف‌مان وجود دارد خیلی زندگی ایده‌آلی نیست؛ بنابراین جامعه ما دچار استرس و آشفتگی است.
از این رو این کتاب‌ها با بیان نحوه زندگی دیگری در کشوری که تا حدودی موردقبول ماست؛ البته باوجود پارادوکس‌هایی مثل این‌که در شهر توکیو آمار خودکشی بالاست به روستا‌هایی اشاره دارد و همچنین به شیوه زندگی اشاره می‌کند که می‌تواند در کار‌هایی که ما می‌نویسیم هم بازتاب داشته‌باشد. به صورت شخصی هم مطالعه چنین کتاب‌هایی را دوست دارم و از خواندن آن لذت می‌برم. جالب است که این دو کتاب از منظر نویسنده ژاپنی به نگارش درنیامده و دو نویسنده اسپانیایی دارد که ۱۰سال در ژاپن زندگی کرده‌اند.

خواندن کتاب برای تربیت فرزندم
نام هنرمند: امیر کربلایی‌زاده
کتاب: تربیت بدون فریاد از ادوارد رانکل

کربلایی‌زاده، بازیگری که مدتی است مجموعه «گاهی به پشت سر نگاه کن» را روی آنتن شبکه دو دارد، با استندآپ کمدی‌هایش در برنامه «خندوانه» به شهرت رسید. وی در باره کتاب‌هایی که این روز‌ها در دست مطالعه دارد، عنوان می‌کند: از آنجا که یک پسر ۵/۱ساله دارم، من و همسرم مشغول خواندن کتابی به نام «تربیت بدون فریاد» نوشته هال ادوارد رانکل هستیم. وی درباره انتخاب این کتاب هم می‌گوید: من و همسرم می‌خواهیم پسرمان را خوب تربیت کنیم. به همین دلیل سراغ چنین کتابی رفتیم. چون این کتاب درباره کلید‌های تربیت کودکان و نوجوانان است. البته من کتاب خودم را هم هر روز می‌خوانم و برای خواندنش شوق زیادی دارم. کتاب «واسخندیش» یعنی «وایستا، بخند، بیندیش» که با محوریت استندآپ کمدی است و نخستین کتاب در زمینه آموزش استندآپ کمدی است این کتاب حدود یک ماه است که منتشر شده‌بوده.

فلسفه خواب
نام هنرمند: رضا توکلی
کتاب: راز سخن گفتن

توکلی، بازیگری که این روز‌ها سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» را در آی‌فیلم دارد، در حال مطالعه کتاب «راز سخن گفتن» است که درباره انتخاب این کتاب توضیح می‌دهد: به این دلیل کتاب را برای مطالعه انتخاب کردم که روی فلسفه خواب تحقیق می‌کنم. این‌که چرا اصلا خواب می‌بینیم یعنی دلیل خواب دیدن چیست. یا این‌که وقتی اصلا خواب نمی‌بینیم کجای کره‌زمین قرار می‌گیریم و چرا نمی‌بینیم؟ بنابراین دنبال نظرات دانشمندان در این زمینه هستم تا با آیه‌های قرآن مقایسه کنم. چون آیه ۴۸ سوره انفال در این مورد خیلی مطلب دارد که خداوند می‌گوید ما اشارتی از آن دنیا را به اندازه سر سوزن به شما نشان دادیم. یعنی فلسفه خواب و رویا و زندگی پس از مرگ و این‌که چطور می‌شود می‌خوابیم و ارتباطمان با دنیا قطع می‌شود. من البته کتاب‌های مفضلی را خوانده‌ام که به این نتیجه برسم.

مجموعه کتاب‌های ملموس
نام هنرمند: هدیه بازوند
کتاب ها: مجموعه آلبرت کامو/مجموعه کریستیان بوبن
بازوند را با نقش روژان مجموعه «نون خ» می‌شناسیم؛ دختر نازپرورده نورالدین خان‌زاده.

او که این روز‌ها فصل سوم این مجموعه را در آی‌فیلم در حال پخش دارد، درباره مطالعات این روزهایش می‌گوید: من به تازگی شروع به خواندن مجموعه‌های آلبر کامو کرده‌ام. چون تعداد صفحات زیادی ندارد و به خاطر این‌که کتاب‌های کم حجمی است، خواندنش هم راحت‌تر است. مثل کتاب‌های سقوط، بیگانه و... بعد از آن هم می‌خواهم مجموعه کتاب‌های کریستیان بوبن را برای بار دوم بخوانم. وی در ادامه درباره انتخاب کتاب‌های این نویسنده‌ها هم می‌افزاید: به نظر من قلم آلبر کامو خیلی ملموس و انگار خیلی به روز است و به قدری آشناست که گویی خودت آن را نوشته‌ای. دقیقا کلمات و جملات و یک تعریفی از مسائل دارد که انگار خودت می‌دانستی، اما نتوانسته‌ای بنویسی. به همین دلیل این نویسنده را انتخاب کردم.


برچسب ها: کتاب کتابخوانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *