وضعیت روابط دیپلماتیک‌ ایران با همسایگان به ویژه عربستان در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد

18:45 - 23 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۰۴۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در نشست امروز این کمیسیون بررسی و ارزیابی روابط دیپلماتیک ایران با همسایگان به ویژه عربستان با حضور معاون وزیر امور خارجه و سایر مسئولان مربوطه برگزار شد.

محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با میزان، در تشریح نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: در نشست امروز بررسی و ارزیابی روابط دیپلماتیک ایران با همسایگان به ویژه عربستان با حضور معاون وزیر امور خارجه و سایر مسئولان مربوطه برگزار شد.

وی بیان کرد: با توجه به مواضع و استقبال مسئولان کشور عربستان از برقراری مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، پیگیری‌ها برای رفع موانع در حال انجام است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی مطالبات همسایگان و انتظاراتی که جمهوری اسلامی ایران از کشور‌های همسایه دارد، افزود: عربستان از کشور‌های مهم منطقه است و طبیعتا در برخی از کشور‌های منطقه منافعی را تعریف کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه استراتژی‌ها و راهبرد‌هایی را از جهات مختلف دارد که بسیار مهم و گسترده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بین منافع، خواسته‌ها و مطالبات همسایگان باید هم پوشانی باشد تا در گسترش مناسبات آسیبی به منافع متقابل وارد نشود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همین راستا معاونان وزیر خارجه و سایر مسئولان مربوطه گزارش‌هایی درباره برقراری مناسبات با عربستان به اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه دادند.

عباس‌زاده مشکینی تصریح کرد: عزم جمهوری اسلامی ایران برای گسترش ارتباط با همسایگان جزم است و از طرف ما موانع جدی وجود ندارد. البته اختلاف و تفاوت نظر در برخی جهات طبیعی است و هنر دیپلماسی همین است که با وجود اختلاف نظرها، مناسبات در یک مسیر و شیوه هم افزا برقرار شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر اساس منافع مشترک می‌توانند همکاری کنند. دیپلماسی خارجی نیز عرصه عقلانیت و تدبیر است و وزارت خارجه ایران به عنوان مجری سیاست‌ها و راهبرد‌های روابط خارجی مذاکرات مقدماتی را انجام داده است، اما این مذاکرات باید شکل رسمی به خود گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران منعی برای آغاز مذاکرات رسمی نمی‌بیند، البته مذاکرات رسمی به انجام مقدمات کارشناسی نیاز دارد تا در مذاکرات رسمی توافقات صورت گیرد.

عباس‌زاده مشکینی تاکید کرد: با توجه به مذاکرات مقدماتی، امیدواریم مناسبات ایران و عربستان به صورت گسترده و هم افزا برقرار شود، جمهوری اسلامی ایران قطعا دنبال مذاکرات رسمی و گسترش مناسبات با همسایگان است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *