گزارش «نشنال اینترست» از توانمندی نیروی دریایی ایران

3:15 - 25 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۳۸۲۱
تحلیلگر امور دفاعی و امنیتی پایگاه تحلیلی آمریکایی نشنال اینترست، به بررسی ابعاد مختلف نیروی دریایی کشورمان پرداخته است.
پایگاه «نشنال اینترست» در یادداشتی به قلم «مارک اپیسکوپوس»، تحلیلگر امور دفاعی و امنیتی، به بررسی توانمندی نیروی دریایی ایران پرداخته است.
 
براساس یادداشت «اپیسکوپوس»، مهم‌ترین نکته درباره توانمندی نیروی دریایی ایران و چشمگیرترین جنبه فهرست زیردریایی‌های این کشور، تعداد بسیار زیاد آن است.
 
دلیل این که نیروی دریایی ایران به عنوان هسته قدرت نظامی متعارف این کشور، چهارمین نیروی دریایی برتر جهان محسوب می‌شود، زیردریایی‌های متعددی است که در اختیار دارد.
 
به نوشته نویسنده یادداشت، نیروی دریایی ایران حول محور هدف ویژه ایمن سازی خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز تشکیل و سازماندهی شده است؛ از این رو زیردریایی‌های ایرانی با قابلیت حرکت در محدوده‌های کم عمق خلیج فارس، گزینه‌ای مطلوب برای عملیات گشت زنی و کمین شناور‌های سطحی متخاصم هستند.
ایران اخیرا اقدام به متنوع کردن صنعت زیردریایی‌های بومی خود کرده و علاوه بر زیر دریایی‌های کلاس «غدیر»، اقدام به ساخت زیردریایی‌های کلاس «فاتح» کرده که به گفته مقام‌های ایرانی توانایی شلیک موشک‌های کروز ضد کشتی را دارند.
 
نویسنده یادداشت، در بخش دیگری نوشت که نیروی زیردریایی ایران، پرتعدادترین و از نظر فنی تواناترین بازوی نیروی دریایی این کشور است و با توجه به سرمایه‌گذاری ژئوپلیتیک تهران در منطقه خلیج فارس، قرار است در آینده نیز همین گونه باقی بماند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *