نقش موزه‌ها در معرفی ملموس تاریخ انقلاب اسلامی

2:06 - 23 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۳۷۱۷
محمدرضا کارگر گفت: اگر گردانندگان موزه‌ها دست به تبلیغات گسترده بزنند و اتفاقات جذابی را در موزه هایشان شکل بدهند می‌توان به رونق کار این مجموعه‌ها و داشتن منابع درآمدی قابل اعتنا امیدوار بود.
محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تاثیر وجود پیش بینی منابع مالی و درآمدی برای مجموعه خانه-موزه‌ها بر نحوه اداره این مجموعه‌ها به میزان گفت: اگر هر یک از خانه-موزه‌ها به دنبال درآمدزایی و خلق ثروت باشند این امکان برای آن‌ها فراهم است و مدیران و متولیان این مجموعه‌ها می‌توانند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای ایجاد و انباشت سرمایه و درآمد بهره بگیرند. درباره نوع اقدامات و برنامه‌هایی که می‌توان برای ایجاد سرمایه در این فضا‌ها به کار گرفت هم راهکار‌های متنوعی وجود دارد. از جمله اینکه در محیط خانه-موزه‌ها این امکان وجود دارد تا برای مثال کافی شاپ، رستوران یا حتی فروشگاه راه اندازی شود که مسوولان این مجموعه‌ها آن دسته از آثاری که مرتبط با نمونه‌های اصلی باشد را به فروش بگذارند.
 
وی ادامه داد: این موارد البته تنها بخشی از آن راه‌هایی است که می‌توان با تکیه بر آن برای این مجموعه‌ها درآمدزایی کرد. در کنار این‌ها می‌توان به راه‌های خلاقانه دیگری هم فکر کرد. اما درهرحال گردانندگان و متولیان این مجموعه‌های فرهنگی با فروش بلیط برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان یا مثلا افزایش ساعت کار هم می‌توانند حجم این درآمدزایی‌ها را بالا ببرد. گذشته از این‌ها نکته‌ای که باید روی آن توجهی اساسی صورت بگیرد به نوع خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی مربوط می‌شود که تحقق پیدا کردنشان می‌تواند گام موثری برای هدایت موزه‌ها به سمت ایجاد اعتبارات مالی و درآمد‌های قابل توجه باشد. بر این اساس اگر گردانندگان موزه‌ها دست به تبلیغات گسترده بزنند و اتفاقات جذابی را در موزه هایشان شکل بدهند می‌توان به رونق کار این مجموعه‌ها و داشتن منابع درآمدی قابل اعتنا امیدوار بود.
 
بیشتر بخوانید:

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به این پرسش که اگر خانه بعضی از شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی به عنوان خانه-موزه مورد بهره برداری قرار بگیرد چقدر در معرفی تاریخ انقلاب اسلامی موثر خواهد بود اذعان داشت: قطعا تحقق این مساله در شناخت بهتر آحاد جامعه و نسل‌های جدید نسبت به تاریخ انقلاب اسلامی نقش و تاثیر مفید و بسزایی خواهد داشت. این نکته را از یاد نبریم که هر بخش از تاریخ یک ملت مانند قطعه‌ای از یک پازل عمل می‌کند. پس باید بدانیم که آن دسته از شخصیت‌هایی که در زمان حیاتشان در حوادث و رویداد‌های کشور موثر بوده اند و نقش آفرینی کرده اند در صورتی که به درستی به جامعه و مردم معرفی بشوند و یاد و نامشان زنده بماند این خود موجب ماندگاری و حفظ بخشی از تاریخ برای نسل‌های آینده خواهد بود.
 
کارگر خاطرنشان کرد: بر همین منوال در رابطه با حفظ تاریخ و شخصیت‌های انقلاب اسلامی تبدیل خانه این شخصیت‌ها به خانه-موزه بدون تردید اثری مفید و موثر در حفظ و معرفی این مقطع از تاریخ کشورمان با خود به همراه خواهد داشت. چرا که با تبدیل خانه این بزرگان به موزه به نحو مطلوبی می‌توان آن بخش از تاریخ را که مربوط به آنهاست به صورتی ملموس در اختیار مخاطبان قرار داد. اهمیت این موضوع را زمانی می‌توان درک کرد که بدانیم وقتی شخصیتی فراموش شود خاطرات مربوط به حوادثی که این شخصیت در آن‌ها نقش آفرینی کرده هم به فراموشی سپرده خواهد شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *