پیشگیری از وقوع جرم، برجسته‌ترین هدف سند تحول قضایی است

10:09 - 24 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۳۵۸۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین، مردم محوری را از ویژگی‌های برجسته سند تحول قضایی برشمرد.
- علی فولیان،سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در سومین نشست کارگروه پیشگیری از وقوع جرم که ذیل سند تحول قضایی که در کانون وکلای دادگستری استان برگزار شد، از سند تحول و تعالی قضایی به عنوان سند خدمت به مردم یاد کرد و بیان داشت: این سند با هدف ایجاد عدالت و افزایش رضایتمندی مردم تنظیم، تدوین و ابلاغ شده است. در این سند با یک نگرش آسیب‌شناسانه تمام چالش‌ها، آسیب‌ها و عوامل بروز آن‌ها احصاء و برای مرتفع کردن این عوامل، راهکار‌های دقیق احصاء و متولی اجرا تعیین شده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف سند تحول قضایی، پیشگیری از وقوع جرم است، چرا که میزان وقوع جرائم، دعاوی و اختلافات نشان دهنده ضعف در اجرای عدالت در جامعه است و سطح عالی عدالت با از بین بردن ریشه‌های وقوع جرائم، دعاوی و اختلافات محقق می‌شود، در واقع حد کمال دستگاه قضایی در تحقق عدالت، از بین بردن منابع اصلی برای پیشگیری از وقوع هرگونه جرم و دعوا است.

فولیان، با بیان این‌که در راستای تحقق این مأموریت، تکالیفی در سند تحول قضایی تعیین شده است که بی‌تردید با همکاری و همراهی دستگاه‌های ذیربط، اهداف آن تحقق خواهد یافت افزود: بخش عمده‌ای از اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع جرم منوط به انجام صحیح، به موقع، دقیق، شفاف، قاطع وظایف و تکالیف توسط دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌های عمومی غیردولتی،همراهی و مشارکت مردم است.

وی در ادامه با تأکید بر این‌ که مفاد این سند باید گام‌ به‌ گام به مرحله اجرا درآید، تصریح کرد: اجرای درست و کارآمد سند باید مد نظر باشد به نحوی که آثار مثبت آن چه در بعد فردی در مراجعات اشخاص به محاکم دادگستری و چه در بعد اجتماعی ملموس باشد.

فولیان، افزود: مردم محوری از ویژگی‌های برجسته سند تحول است؛ بنابراین آثار این سند در عالم خارج باید ملموس باشد، مردم شاهد آثار تحول در قوه قضائیه باشند و آن ارتقاء عدالت و رضایتمندی عمومی از قوه قضائیه در عمل اتفاق بیفتد.

وی تأکید کرد: تحقق این موضوع نیاز به همت همه مسئولین در اجرای سند دارد و نیاز به مشارکت و هم افزایی دستگاه‌ها دارد.

فولیان، در ادامه عنوان کرد: باید شاهد یک التزام عملی بالا در اجرایی شدن سند تحول قضایی از سوی مدیران باشیم و مدیران مسئول باید خودشان را مکلف بدانند که آن مسئولیتی که بر عهده آن‌ها است را باید در یک برهه زمانی مشخص انجام دهند. اما چنانچه دستگاهی در اجرای سند اهتمام لازم را نداشت حتماً به آن دستگاه تذکر خواهیم داد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین خاطر نشان کرد: ناگفته پیداست که در راستای پیشگیری از وقوع جرم، اطلاع رسانی و ارتقاء سطح آگاهی و دانایی مردم و گروه‌های هدف از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و از سوی دیگر رفع خلاء‌ها و زمینه‌های بروز جرایم و دعاوی می‌تواند به تحقق اهداف پیشگیرانه کمک شایانی کند، که این قبیل موارد به عنوان چالش در مأموریت پنجم سند تحول قضایی پیش بینی و راهبرد‌های لازم برای تحقق اهداف آن اتخاذ شده است، که با مشارکت و همکاری نهاد‌های ذیربط، تحقق اهداف مأموریت دور از انتظار نیست.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *