سوالاتي كه آمانو هنوز جواب نداده است

13:20 - 25 شهريور 1394
کد خبر: ۷۷۳۱۳
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان- يوكيو آمانو مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي چمدا‌ن‌هاي خود را براي سفر به تهران بسته است. گزارش هاي منتشره نشان مي‌دهد كه همزمان با وي نيز جمعي از كارشناسان آژانس راهي تهران شده‌اند.
حضور مقامات ارشد آژانس در ايران در حالي صورت مي‌گيرد كه بسياري اين سفرها را برگرفته از توافقات ايران و آژانس مي‌دانند. تعاملاتي كه برخي محور آن را بررسي ابعاد ادعايي آژانس در باره فعاليت‌هاي هسته‌اي گذشته ايران ارزيابي مي‌كنند. محافل رسانه‌اي نيز از وجود توافق محرمانه ميان ايران و آژانس سخن گفته‌اند كه بر اساس آن قرار است آژانس به ادعاهاي ضد ايراني خود پايان داده و به جاي گزارش‌هاي دو پهلو صداقت و شجاعت به خرج داده و بر ماهيت كاملا صلح آميز فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اذعان نمايد.

برخي نيز بر اين عقيده‌اند كه سفر آمانو در قالب برجام صورت مي‌گيرد تا به نوعي زمينه براي نهايي شدن توافقات ميان جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 اجرايي گردد. به عبارتي آژانس به عنوان چشم 1+5 براي آنچه راستي آزمايي ايران ناميده مي‌شود اقدام مي‌نمايد.

هر كدام از اين گزينه‌ها كه در باره سفر آمانو به تهران مطرح باشد يك اصل اساسي مورد توجه و تاكيد همگان است و آن تكاليف و وظايفي است كه بر عهده آمانو است.

بررسي كارنامه آمانو در دوران مدير كلي بر آژانس نشان مي‌دهد كه از يك سو وي وابستگي شديدي به غرب دارد بگونه‌اي كه حتي دور دوم مدير كلي خود را نيز مديون چشم گفتن‌هايش به غرب است.

از سوي ديگر آژانس تحت مديريت وي به جاي اجراي وظايف و تكاليفش در قبال اعضا و اساسنامه آژانس به سياسي كاري و اجراي خواسته‌هاي قدرت‌ها پرداخته است. شرح وظايف آژانس شامل حمايت از اعضا براي دست يابي به دانش و انرژي هسته اي صلح آميز بدون هيچ محدوديتي، تلاش جدي براي مقابله با دارندگان سلاح‌هاي هسته‌اي و انهدام اين تسليحات و در نهايت جلوگيري از رويكرد كشورها به سلاح هسته‌اي است.

كارنامه آژانس نشان مي‌دهد كه به هيچ كدام از اين وظايف عمل نكرده است كه اجرا نشدن تعهدات آژانس در باره حقوق هسته‌اي ايران  و نيز اقدام نكردن براي نابودي تسليحات هسته‌اي دارندگان اين تسليحات نمودي از شرايط اسفناك آژانس است.

رفتارهاي مغرضانه و بعضاً خائنانه آژانس در قبال ايران نيز بر كسي پوشيده نيست چنانكه ترور دانشمندان هسته‌اي ايران برگرفته از اطلاعاتي بود كه آژانس به سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب داده است.

با توجه به اين شرايط آژانس پيش از هر اقدامي نيازمند بازسازي اعتماد از دست رفته ايرانيان به آژانس است كه راهكار آن نيز پايان دادن به بازي ادعايي در باب ابعاد احتمالي و اذعان به صلح آميز بودن همه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران است. اقدامي كه نيازمند شجاعت و رويكرد مستقل آژانس و شخص آمانو است كه تاكنون چنين روحيه‌اي در آنان ديده نشده است.

قاسم غفوری

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *