با تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های کردستان موافقت شد

13:29 - 25 شهريور 1394
کد خبر: ۷۷۲۹۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان - فرهنگستان زبان و ادب فارسی به‌ منظور صیانت از اجزای ارزشمند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی با تدریس دو واحد زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های استان کردستان موافقت کرد.

به ، دانشگاه سنندج، با استناد به ماده واحدۀ «اختصاص و پیش‌بینی دو واحد درس زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های محلی و بومی برای تدریس در دانشگاه‌های مرکز استان‌های ذی‌ربط» مصوّب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدریس یک درس دو واحدی «زبان و ادبیات کردی» را در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی و آزاد استان کردستان، به این شورا پیشنهاد کرد.

بر اساس این مصوّبه، در اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی و به‌ منظور صیانت از اجزای ارزشمند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و تقویت بنیان‌های مقوم این فرهنگ، به وزارتین علوم، تحقیقات و فنّاوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، اجازه داده می‌شود که دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان و گویش‌های بومی و محلی کشور، مانند آذری، کردی، بلوچی و ترکمن، در دانشگاه‌های مرکز استان‌های ذی‌ربط به‌صورت اختیاری ارائه و تدریس شود.

تبصرۀ 1: تهیۀ متون و تربیت مدرّسان مورد نیاز طبق برنامه‌ای خواهد بود که به تصویب کمیتۀ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد.

تبصرۀ 2: تشخیص زبان‌ها و گویش‌های مشمول این ماده واحده، بر عهدۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواهد بود.

بر اساس این گزارش متن پاسخ فرهنگستان زبان و ادب فارسی به این درخواست چنین است:

«بسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر محمدرضا مخبر دزفولی

دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

با سلام،

به‌موجب ماده‌ واحدۀ مصوّب جلسۀ 644 مورّخ 5/3/1388 شورای عالی انقلاب فرهنگی، در موضوع «اختصاص و پیش‌بینی دو واحد درس زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های محلی و بومی برای تدریس در دانشگاه‌های مرکز استان‌های ذی‌ربط»، به اطلاع می‌رساند پس از بررسی کارشناسی و علمی، در جلسۀ شورای علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با درخواست دانشگاه سنندج مبنی‌بر تدریس یک درس دو واحدی با عنوان «زبان و ادبیات کردی» در مقطع کارشناسی، در دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی مرکز استان کردستان موافقت شد.

غلامعلی حدّاد عادل            

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *