دادستان کل کشور: پرونده‌های دارای کارشناسی مکرر، مورد آسیب شناسی قرار گیرد

17:33 - 17 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۲۵۷۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: کارشناسی‌های مکرر و مختلف هم موجب نارضایتی مردم است و هم دستگاه قضایی، لذا باید هم کانون وکلا و هم مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه آسیب‌شناسی این قبیل پرونده‌ها را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

- حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور امروز در نشست کارآموزان کارشناسان رسمی استان تهران، با بیان اینکه وضعیت کارشناسی‌ها وضعیت مناسبی نیست، گفت: متأسفانه در بسیاری از پرونده‌ها می‌بینیم که برای کارشناسی آن اختلاف نظرهای فاحشی وجود دارد و گاهی بین یک کارشناسی با کارشناسی دیگر، زمان‌های طولانی هم سپری می‌شود.

وی اظهار داشت: مرکز وکلا باید یکسری پرونده‌های قوه قضاییه را انتخاب کرده که روی آنها کارشناسی‌های مکرر صورت گرفته و سپس ببیند که چرا در پرونده چند کارشناسی با نظرات مختلف صورت گرفته و لازم است برای آن یک آسیب‌شناسی صورت گیرد، لذا باید از روسای کل و محاکم چنین پرونده‌هایی را بخواهید و علت اینگونه کارشناسی‌ها را آسیب‌شناسی کرده و نتیجه را به کارآموزان خود منتقل کنید.

وی افزود: این قبیل کارشناسی‌های مکرر و مختلف هم موجب نارضایتی مردم است و هم دستگاه قضایی، که باید جلوی این روند گرفته شود، به طوری که گاهی از یک کارشناسی تا کارشناسی دیگر ممکن است یک سال یا بیشتر زمان سپری شود لذا باید هم کانون وکلا و هم مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه آسیب‌شناسی این قبیل پرونده‌ها را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

این مسئول عالی قضایی گفت: همانگونه که قاضی در قضاوت فقط بر اساس قانون و شرع حکم می‌دهد کارشناسان هم باید به دور از هرگونه توصیه و سفارش و فشار صرفاً بر اساس علم و دانش خود اظهار نظر کنند و اگر بدون علم اظهارنظر نمایند هم در نزد خدای متعال و هم در نزد وجدان خود مسئول خواهند بود.

دادستان کل کشور در پایان سخنان خود خطاب به کارآموزان اظهار کرد: توصیه من به شما عزیزان این است که بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی وقتی که وارد بازار کار می‌شوید این گمان را نبرید که علم و دانش‌تان کافی است بلکه باید این را بدانید که لازم است در حوزه کاری خود دائماً به علم و دانش و تخصص خود بیافزایید لذا هیچوقت به علم و دانش کنونی خود اکتفا نکنید. این توصیه نه صرفاً مخصوص شما است بلکه وکلا و قضات هم باید به آن پایبند باشند و همه سعی کنند دائماً بر علم و دانش خود بیافزایند و از دانش‌های به روز بهره‌مند شوند؛ لذا هیچگاه در مسیر دانش‌افزایی متوقف نشوید.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: همواره در کار خود خدای متعال را مدنظر قرار دهید و از خداوند متعال بخواهید که در اجرای حق و عدالت یاور و همراه شما باشد.

گفتنی است در پایان این نشست از کتاب اطلاعات جامع حوزه کارشناسی رونمایی شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *