رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

از دولت توقع داریم منابع حقوق بازنشستگان را تامین کند

1:00 - 18 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۲۴۳۷
علی دهقان کیا گفت: ما برای تامین حقوق بازنشستگان بین پنج تا شش هزار میلیارد تومان در ماه کسری داریم. از طرف دیگر هم، چون دولت‌های گذشته ماهانه چهار هزار و پانصد میلیارد تومان بابت بیست و شش قانونی که در گذشته به تصویب رسیده بود از صندوق تامین اجتماعی برداشت می‌کنند ما با وضع دشواری مواجه هستیم.
علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درخصوص دغدغه‌ی موجود برای تامین منابع مالی مربوط به طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان به میزان گفت: در قضیه تامین نشدن اعتبارات مالی برای اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان دولت‌های گذشته مقصر بوده اند و، چون به شیوه دستوری این کار را پیش می‌بردند این وضعیت نابسامان به وجود آمده است. حالا، اما توقع ما این است که دولت فعلی اعتبارات مربوط به طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان را تامین کند. اما بعضی از دوستان ما در زمان دولت قبلی توافقنامه‌ای را با مسوولان آن دولت امضا کرده بودند و در بند دوم آن توافقنامه این نکته آمده بود که هیات امنا می‌توانند هر سال متناسب سازی را نسبت به شاغلان بررسی کنند که نود درصد آن را دریافت کنند.
 
وی ادامه داد: در بند سوم این توافقنامه هم آمده که تامین اعتبارات مربوط به این متناسب سازی‌ها از محل بدهی‌هایی خواهد بود که دولت به سازمان تامین اجتماعی دارد. اما من بر این باور هستم که چنین تصوری نادرست است. سوالی که من دارم این است که تامین اجتماعی تا چه زمانی از دولت طلبکار خواهد بود؟ اگر دولت طی چند سال بدهی هایش به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند بعد از آن دیگر طلبی باقی نمی‌ماند که بخواهد به عنوان محلی برای تامین اعتبار مربوط به متناسب سازی‌ها در نظر گرفته شود. آن زمانی که پرداخت بدهی‌ها به پایان رسیده باشد ما باید چه بکنیم؟ البته مسائل مربوط به مساله متناسب سازی حقوق بازنشستگان بسیار زیاد است و موافقان و مخالفان خیلی زیادی هم دارد.
 
بیشتر بخوانید:
 
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران اذعان داشت: ما همین امروز برای تامین حقوق بازنشستگان بین پنج تا شش هزار میلیارد تومان در ماه کسری داریم. از طرف دیگر هم، چون دولت‌های گذشته دست در جیب سازمان تامین اجتماعی کرده بودند و ماهانه چهار هزار و پانصد میلیارد تومان بابت بیست و شش قانونی که در گذشته به تصویب رسیده بود از صندوق تامین اجتماعی برداشت می‌کنند ما با وضع دشواری مواجه هستیم. در گذشته طبق آن چیزی که گفته شده بود و در آن قوانین به ثبت رسیده بود پرداخت سهم بیمه کارفرما بر عهده دولت گذاشته شده بود. اما در طی این مدت دولت‌های ما سهم بیمه کارفرما را پرداخت نکرده اند و دوباره این هزینه هم از جیب خود سازمان تامین اجتماعی برداشته می‌شود.
 
دهقان کیا افزود: معنای این برداشتی که از منابع مالی سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد این است که این پول‌ها از جیب خود مردم کم می‌شود. این را هم به یاد داشته باشیم که سه میلیون و دویست هزار نفر را به عنوان مهمان بر سر سفره سازمان تامین اجتماعی نشانده اند و این شرایط سخت ما را به خوبی نشان می‌دهد. اصل بیست و نهم قانون اساسی به صراحت این نکته را بازگو می‌کند که دولت مکلف است به آحاد مردم خدمات درمانی، بازنشستگی و از کارافتادگی ارائه کند، ولی متاسفانه دولت‌های ما از دادن چنین خدماتی به مردم و بازنشستگان سر باز زده اند و اعتبارات مالی مربوط به این نوع خدمات را از سازمان تامین اجتماعی گرفته اند. برای همین باید بپذیریم مشکلاتی که سازمان تامین اجتماعی در قضیه تامین منابع مالی مربوط به طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان دارد بسیار زیاد و پیچیده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *