چگونه موقع فروش ماشین تخفیف‌های بیمه شخص ثالث را نگهداریم؟

10:56 - 17 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۲۳۸۹
انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث مربوط به امروز و دیروز نیست. تقریبا ۱۲ سال است که قانون بیمه شخص ثالث تصویب شده. سال ۹۰ هیات وزیران در مصوبه‌ای اعلام کرده مالکان خودرو‌ها در هنگام فروش ماشین شــان می‌توانند تخفیفی که در این مدت به خاطر عدم خسارت از شرکت‌های بیمه داشتند را به خودرو دیگری منتقل کنند.

- روزنامه هفت صبح نوشت: آگهی‌های فروش خودرو دست دوم دیگر مانند سال‌های قبل با تاکید روی میزان و تعداد سال‌های تخفیف بیمه خودرو منتشر نمی‌شوند. چون بیمه مرکزی بالاخره موفق شده شرکت‌ها را موظف به اجرای قانونی کند که مدت‌های طولانی در گنجه خاک می‌خورد و به طور مشخص میگ وید در زمان انتقال خودرو، تخفیف بیمه شخص ثالث قابل انتقال به خریدار جدید نیست. چون اجرای این قانون اختیاری بود اجرای قانون پشت گوش انداخته شد، اما بیمه مرکزی مدتی است که بالاخره تصمیم نهایی را گرفته و حالا می‌توانید حتی با وجود فروش خودرو بیمه شخص ثالث آن را تا سقف ۷۰ درصد برای خودتان نگه دارید یا به یکی از اعضای خانواده شامل والدین، همسر یا فرزندان انتقال دهید. موقع فروش خودرو، تخفیف بیمه شخص ثالث بدون تاریخ انقضا براساس کدملی شخص ثبت می‌شود و حتی اگر نیروی انتظامی پلاک خودرو را باطل کند، تخفیف آن در پرونده مالک صاحب پلاک ثبت خواهد شد. این قانون با نام «ممنوعیت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث» شناخته می‌شود.

آئین نامــه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودرو دیگر، در سال ۹۷ تصویب شده، اما سابقه آن به بیش از ۱۲ سال پیش بر میگردد. بررسی‌های نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه از ۱۹ بهمن ماه سال گذشته، تن به اجرای این قانون داده انــد و از آن زمان اگر خودرو را بفروشید و سند انتقال در دفترخانه ثبت شود.

دیگر مانند گذشته تخفیف‌های بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو منتقل نمی‌شود. در گذشته موقع فروش خودرو، تخفیف‌های بیمه شخص ثالث به خریدار منتقل می‌شد و او می‌توانست از تخفیف‌های چند ساله استفاده کند. پس از تغییر قانون دیگر تخفیف خودرو به خریدار منتقل نشده و برای صاحب قبلی خودرو باقی می‌ماند تا اگر او در آینده خودرو دیگری خریداری کرد، بتواند تخفیف‌هایی که در طول سال‌های گذشته برای جمع آوریشان زحمت کشیده، هنگام تمدید بیمه نامه خودرو جدید استفاده کند.

میزان تخفیف بیمه شخص ثالث دیگر امتیازی برای خودرو‌های دست دوم به حساب نمی‌آید. اگر ماشین جدید می‌خرید و فروشنده به شما می‌گوید پنج سال است با ماشین تصادف نکرده و ۲۵ درصد تخفیف عدم خسارت برای خرید بیمه شخص ثالث دارد، حرفش را باور کنید، اما این موضوع دیگر مانند گذشته برای شما اهمیت ندارد. چراکه موقع انتقال سند خودرو تمام تخفیف ۲۵ درصدی درنظر گرفته شده برای خودرو به نام خودش باقی می‌ماند و شما موقع تمدید بیمه نامه باید به سابقه خودتان متکی باشید. با این حساب یکی از امتیازات بزرگی که فروشنده‌های خودرو دست دوم برای ماشینشان در نظر می‌گرفتند، از بین رفته است. برای همین اگر قصد خرید ماشین دست دوم دارید، دیگر لازم نیست برای تخفیف بیمه شخص ثالث به فروشنده پول بیشتری پرداخت کنید.

موقع فروش خودرو لازم نیست برای حفظ کردن تخفیف هایتان کاری انجام دهید. برخی نمایندگی‌ها و سایت‌های فروش بیمه می‌گویند برای اینکه تخفیف عدم خسارت موقع فروش خودرو برای خودتان باقی بماند لازم است به نمایندگی مراجعه کنید و بعد از ثبت درخواست الحاقیه بگیرید، اما پیگیری‌های ما از دو شرکت بیمه بزرگ نشان می‌دهد موقع انتقال سند خودرو، به صورت خودکار تخفیف بیمه شخص ثالث روی کدملی فروشنده ثبت شده و از طریق سامانه سنهاب قابل دسترسی است.

موقع خرید ماشین صفرکیلومتر، لازم نیست از صفر شروع به جمع کردن سابقه نداشتن خسارت کنید. خودرو‌های صفر کیلومتر در سال اول بیمه شخص ثالث دارند و موقع تمدید آن می‌توانید از تخفیف‌هایی که قبلا روی خودرو‌های دیگر داشتید، استفاده کنید و هزینه کمتری برای خرید بیمه شخص ثالث پرداخت کنید.

اگر در حال حاضر بیمه نام‌های دارید که شامل مثلا ۲۰ درصد تخفیف نداشتن خسارت است، تا زمان فروش خودرو می‌توانید از کل این تخفیف استفاده کنید و فرقی نمی‌کند در سال‌های گذشته مالک خودرو شخص دیگری بوده باشد. ولی وقتی خودرو را فروختید و سند آن را منتقل کردید، تنها آن بخشی از تخفیف‌ها که مربوط به دوران مالکیت شما بوده برایتان باقی می‌مانــد و ۲۰ درصد ابتدایی به کدملی صاحبان قبلی خودرو تعلق خواهد گرفت.

براساس تغییرات بیمه شخص ثالث، هرکسی می‌تواند تخفیف‌هایی که روی کدملی او ثبت شده را به فرزندان، همسر و والدینش منتقل کند. برای مثلا اگر بعد از ســال‌ها رانندگی خوب، ۵۰ درصد تخفیف بیمه شخص ثالث دارید، می‌توانید بعد از فروش خودرو آن را به فرزندتان منتقل کنید تا همان ابتدای رانندگی بتواند از تخفیف خرید بیمه شخص ثالث استفاده کند. در آئین نامه بیمه مرکزی آمده تخفیف بیمه شخص ثالث صرفا می‌تواند به خودرو مشابه منتقل شود. منظور این است که اگر تخفیف روی خودرو سواری بوده، می‌توان از آن برای خودرو سواری دیگر استفاده کرد و امکان انتقال آن به کامیون و تریلی وجود ندارد.

اگر دو خودرو دارید که برای هر کدام بیمه جداگانه صادر شده، تحت شرایطی می‌توان تخفیف هر دو را به یک خودرو منتقل کرد. این کار تنها زمانی امکانپذیر است که شما یکی از خودرو‌ها را فروخته و تخفیف عدم خسارت آن را به ماشین اصلیتان منتقل کنید. با این کار می‌توان تخفیف‌ها را تجمیع کرد. البته سقف آن نباید بیشتر از ۷۰ درصد باشد.

تخفیف نداشتن خسارت تمام افراد براساس کدملی و شماره گواهینامه آن‌ها در سامانه سنهاب بیمه مرکزی ثبت می‌شود. اشخاص عادی به این سامانه دسترسی ندارند، اما با مراجعه به نمایندگی بیمه می‌توانید متوجه شوید تا اینجای کار چند سال تخفیف بیمه شخص ثالث برای کد ملی شما ثبت شده است. این موضوع می‌تواند روی استفاده از خسارت بیمه تاثیر بگذارد. چراکه پیش از این اگر از خسارت بیمه استفاده می‌کردید و تخفیف هایتان از بین میرفت. می‌توانستید با خرید خودرو جدید دوباره از تخفیف‌های آن استفاده کنید، اما با راننده محور شدن بیمه شخص ثالث، سابقه هرکس برای خودش باقی خواهد ماند.

فرقی نمی‌کند بیمه نامه جدیدی که می‌گیرید از همان شرکت قبلی باشد یا سراغ شرکت دیگری بروید. از آنجا که سابقه بیمه شخص ثالث شما در سامانه یکپارچه سنهاب ثبت شده، از تخفیف‌های سال‌های گذشته تان می‌توانید برای تمدید بیمه شخص ثالث استفاده کنید.

اگر در گذشته خودرویی داشتید که با آن مثال سه سال رانندگی کردید و از بیمه شخص ثالث استفاده نکرده اید، سابقه نداشتن خسارت برای کدملی شما ثبت شده، اما زمانی قابل استفاده خواهد بود که مالک آن خودرو، سند ماشین را منتقل کند. البته در این باره ابهام وجود دارد.

کارشناس بیمه ایران به ما می‌گوید تنها در صورتی تخفیف بیمه خودرو‌های قبلی به شما می‌رسد که آن خودرو یک بار انتقال ســند داشته باشد. با این وجود کارشناس بیمه آسیا می‌گوید موقع تمدید بیمه شخص ثالث از تخفیف‌های قبلی که روی خودرو‌های دیگر داشتید می‌توانید استفاده کنید.

خودرو‌های اسقاطی گنج تخفیف بیمه شخص ثالث محسوب می‌شوند. اگر در سال‌های گذشته ماشینی داشتید که حالا از رده خارج شده، می‌توانید تخفیف‌های بیمه شخص ثالث آن را به خودرو دیگری که خریدهاید منتقل کنید تا سابقه تان حفظ شود. برای این کار باید برگه اسقاط خودرو داشته باشید. اگر هم تمایلی به اسقاط خودرو قدیمیتان ندارید، با انتقال سند آن می‌توان تخفیف‌ها را به کدملی و سپس به یک خودرو دیگر منتقل کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *