رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ادامه ابهامات در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران/خوشحالی اهالی سینما از ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر

17:15 - 16 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۲۲۵۴
شانزدهمین روز از آبان ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ادامه حمایت سینماگران از ادغام جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر اشاره کرد.

خبرگزازی میزان - شانزدهمین روز از آبان ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ادامه حمایت سینماگران از ادغام جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر اشاره کرد.

فلاحی‌پور: واکسن کرونا را دریافت کردم و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنم

پرویز فلاحی پور در گفت‌وگو با میزان پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: این روزها در مجموعه تلویزیونی «شب بیدار» به تهیه‌کنندگی علی مهام مشغول ایفای نقش هستم و در قالب زندگی مردی به ایفای نقش پرداخته‌ام که چندین سال از زندگی خود را در جبهه‌های جنگ گذرانده و در آنجا فرمانده جنگ بوده است و بعد از بازگشت از جبهه با اتفاقاتی روبرو می‌شود که زندگی این مرد را تغییر می‌دهد.

فلاحی پور با اشاره به فیلمنامه خوب سریال «شب بیدار» بیان کرد: ژانر سریال تلویزیونی «شب بیدار» دفاع مقدس نیست بلکه اجتماعی است و من فکر می‌کنم نویسنده آن قصد داشته با نوشتن این فیلمنامه بگوید افرادی که در جبهه و جنگ حضور داشتند بعد از فداکاری‌هایی که در میدان جنگ انجام دادند با بازگشت به زندگی عادی سعی می‌کنند همان اهداف را در زندگی خود به شکل دیگری دنبال کنند و به دیگران کمک کنند.

این بازیگر تلویزیون پیرامون دلیل حضور خود در این مجموعه تلویزیونی ابراز کرد: من فکر می‌کنم قصه مجموعه تلویزیونی «شب بیدار» قصه بدی نیست و احتمال می‌دهم بعد از ساخت اگر در شبکه خوب و زمان خوبی پخش شود مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.

فلاحی‌پور با اشاره به تزریق دو دز واکسن کرونا بیان کرد: من دو دز واکسن کرونا را دریافت کردم و هم‌اکنون در دو مجموعه‌ای که به ایفای نقش می‌پردازم تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود، اما به طور کلی امیدوارم کرونا هرچه زودتر دست از سر مردم جهان بردارد.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

چه زمانی می‌توان نمایشگاه کتاب تهران را به شکل فیزیکی برگزار کرد؟ 

محمد حسین علیجان‌زاده روشن در گفت‌وگو با میزان پیرامون اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به عنوان راهبردی در جهت توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی از جمله سیاست‌های هر دولت و به عنوان برنامه‌های راهبردی و توسعه‌دهنده محسوب شده لذا همه ساله برگزار می‌گردد.

وی اهمیت نمایشگاه کتاب تهران را مورد بررسی قرار داد و افزود: نمایشگاه کتاب تهران با هدف گسترش دانایی و افزایش علم و فرهنگ در سطح جامعه درنظر گرفته شده و برگزار می‌شود این نمایشگاه علاوه بر ترویج کتاب و کتابخوانی حمایت از صنایع نشر و گردش اقتصاد این حوزه را نیز دربرمی‌گیرد به عبارت دیگر برگزاری نمایشگاه‌های کتاب علاوه بر ارزش فرهنگی، اهمیت اقتصادی ویژه‌ای را در حوزه صنعت نشر برعهده دارد.

*** چه زمانی می‌توان نمایشگاه کتاب تهران را به شکل فیزیکی برگزار کرد؟

علیجان زاده به علل برگزار نشدن نمایشگاه فیزیکی کتاب اشاره و بیان کرد: از آنجا که بیماری کرونا به شکل یک اپیدمی گسترده در سطح جامعه گسترش یافت ضرر‌های فراوانی را با خود به همراه آورد، مسئولان از برگزاری این نمایشگاه به صورت فیزیکی امتناع کردند از سوی دیگر، چون پدافند زیستی دیر به فعالیت پرداخت و این بیماری در زمان کوتاهی فراگیر شد لذا نمایشگاه کتاب تهران به صورت فیزیکی برگزار نشد و هنوز مشخص تیست چه زمانی می‌توان نمایشگاه کتاب تهران را به شکل فیزیکی برگزار کرد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

وی به نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و بیان کرد: مسئولان با کمی تأخیر به برگزاری نمایشگاه مجازی پرداختند که البته در نوع خود حرکتی جدید بود و مطابق با سبک زندگی جدید کرونایی تنظیم شده بود در این نمایشگاه انتشاراتی‌های مختلفی حضور پیدا کردند و توانستند تا حدودی بخشی از ضرر‌های خود را جبران کنند.

نویسنده کتاب «فاتح قدس» تاثیر فضای مجازی بر نوع تبلیغ کتاب‌ها را مورد بررسی قرار داد و افزود: با گسترش بیماری کرونا به صورت گسترده در جامعه تلاش کردند تا از طریق فضای مجازی به تبلیغ و معرفی تولیدات و آثار چاپ شده بپردازند که البته در این زمینه و در ابتدای کار بسیار موفق بودند، اما متاسفانه در چند ماه اخیر این نوع از تبلیغات نیز اهمیت خود را از دست داده و البته دلیلش را باید در افزایش میزان تورم دانست.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

به بهانه اکران فیلم جدید نیکی کریمی/«آتابای»؛ آلبومی از فرهنگ و طبیعت آذربایجان

«آتابای»؛ آلبومی از فرهنگ و طبیعت آذربایجان 

«آتابای» فیلمی عاشقانه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی و نویسندگی هادی حجازی‌فر است که در سال ۱۳۹۸ به تولید رسید. دراین فیلم که اولین بار در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد نیکی کریمی این بار به سراغ ایده و فضایی رفته که شاید سال‌هاست نمونه‌اش را کمتر در سینمای ایران دیده‌ایم حالا قرار است این فیلم سینمایی از تاریخ ۱۴۰۰.۰۹.۰۳ روی پرده سینماها برود به همین بهانه در ادامه مروری می‌کنیم بر اثر جدید نیکی کریمی.

این فیلم داستان مردی به نام کاظم با بازی هادی حجازی فر را روایت می‌کند که پس از مدتی که در دانشگاه تهران تحصیل کرده است دوباره به شهر خود خوی بر می‌گردد. دلیل ترک تحصیل کاظم، عشقی نافرجام در دانشگاه بود که او را ترغیب به بازگشت کرد. کاظم مسئولیت خواهرزاده اش را بر عهده دارد. خواهر کاظم وقتی جوان بود بنا به دلایلی از دنیا می‌رود از آن پس کاظم از پسر خواهرش مراقبت می‌کند. اما حالا خواهرزاده او به سن نوجوانی و سرکشی رسیده است و تربیت او برای کاظم خیلی سخت‌تر شده است. از طرفی او کم کم به دختری دل می‌بندد و نمی‌داند که چطور درگیری فکری و عاطفی خود را با او مطرح کند.

«آتابای» فیلمی است با شخصیت‌های جذاب و روابط انسانی قابل‌لمس که در جغرافیایی واقعی درهم‌تنیده شده‌اند. البته که تفاوت زبان، خط داستانی محو و پایان‌بندی آن می‌تواند جای بحث داشته باشد، اما همچنان یکی از بهترین‌های جشنواره فجر۳۸ شد می‌توان مدعی شد که تماشای آن را با خیال راحت به هرکسی می‌توان پیشنهاد داد.

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما پیش از این در جشنواره فیلم فجر به میزان پیرامون ساخت فیلم سینمایی «آتابای» گفت: آتابای محصول یکسال سال گفتمان و بحث و حرف بین من و هادی حجازی‌فر نویسنده این فیلمنامه بود، ما از سال گذشته با طرح اولیه شروع کردیم و خوشبختانه در انتها به «آتابای» رسیدیم. 

وی در همین راستا ادامه داد: من از همان می‌خواستم فیلمی سخت را کارگردانی کنم، از همان ابتدا می‌خواستم اثری را که دوست دارم را بسازم و خوشبختانه «آتابای» همان تجربه بسیار سخت و دلنشین برای من بود. 

کارگردان فیلم «آتابای» درباره انتخاب بازیگران این فیلم اذعان کرد: هرچند هادی حجازی فر فیلمنامه را نوشته اما من از همان ابتدا نقش «آتابای» را در وی میدیدم، در قبال جواد عزتی وی همواره به نوعی طبیعی بازی می‌کند که همیشه این سبک بازی را دوست داشتم.

این فیلم در جشن تجلی ارادهٔ ملی جشنوارهٔ فجر، از سوی وزارت ورزش و جوانان، به عنوان اثری در این حوزه انتخاب شد و تندیس‌هایی نیز به نیکی کریمی و هادی حجازی‌فر اهدا شد. هم‌چنین بازی جواد عزتی در فیلم «آتابای» مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

اعمال و رویداد‌های ماه «ربیع الثانی» 

حسن طاهری در گفت‌وگو با میزان پیرامون اهمیت و ارزش‌های نهفته در ماه ربیع الثانی گفت: ماه ربیع الثانی چهارمین ماه سال هجری قمری محسوب می‌شود و یاد‌آور جایگاه و ارزش الگوگیری از «ائمه معصومین (ع)» است.

وی در همین راستا ادامه داد: هر ماه که از راه می‌رسد فرصتی برای دعا و فراهم می‌شود در حقیقت بهانه‌ای برای دعا به درگاه خداوند است خداوند متعال در آیه ۷۷ سوره فرقان مى‌فرماید: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبّى لَوْلا دُعآؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ، فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً؛ بگو: اگر دعایتان نبود، پروردگارتان چه اعتنایى به شما داشت، زیرا مسلّماً شما تکذیب نمودید، و لذا تکذیبتان همواره ملازم شما خواهد بود»؛ و یا در آیه ۲۸ سوره کهف آمده است: «واصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بالْغَداوَةِ وَالْعَشِىِّ، یُریدُونَ وَجْهَهُ، وَلاتَعْدُ عَیْناکَ عنَهُمْ؛ و خویشتن را با کسانى‌که صبح و شام پروردگارشان را مى‌خوانند، در حالى که تنها خشنودى او را اراده نموده‌اند، به صبر و شکیبایى وادار کن و مبادا چشمانت را از آنان بردارى»؛ این امر نشان می‌دهد که دعا و ستایش خداوند متعال تا چه اندازه مهم است.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

***اعمال روز اول ماه ربیع الثانی

وی به اعمال روز اول ماه ربیع الثانی اشاره و ابراز کرد: در روز اول ربیع الثانی انجام غسل و قرائت قرآن سفارش شده است همچنین دادن صدقه و کمک به نیازمندان به نیت رضای الهی مورد تاکید قرار گرفته است.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا بیان کرد: در روز نخست این ماه دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰ بار سوره توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰ بار سوره قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای؛ و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ، رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ.

طاهری به  دیگر رویداد‌های ماه ربیع الثانی اشاره و بیان کرد: در روز چهارم ماه ربیع الثانی ولادت حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» قرار دارد ایشان یکی از چهره‌های شاخص و از اصحاب «ائمه معصومین (ع)» هستند، ایشان از جمله اصحاب «امام رضا (ع)»، «امام جواد (ع)» و «امام هادی (ع)» بودند ایشان فردی پرهیزگار و اندیشمند که به نقل حدیث می‌پرداختند و در زمان امامت «امام هادی (ع)» برای هدایت مردم به ایران مهاجرت کردند و در شهر ری در نزدیکی تهران کنونی ساکن شدند آمدن حضرت «عبدالعظیم (ع)» به ری هم نشانه وجود تشیع در این شهر بوده و هم خود زمینه‌ای برای رشد دعوت شیعی شده است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

استادی: جدا کردن بخش‌ جهانی و ملی جشنواره فیلم فجر ضرر مالی بود

رضا استادی در گفت‌وگو با میزان پیرامون ادغام جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر گفت: به نظرم ادغام جشنواره جهانی و ملی فجر، تصمیم درستی است و شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد. برگزاری جداگانه بین‌الملل از همان ابتدا نتیجه‌ای جز تعطیلی نداشت، چون ضرر مالی این محفل بسیار بیشتر از منافعش بود. قطعا اگر همین ادغام به رای‌گیری توسط اهالی سینما گذاشته می‌شد اغلب اهالی سینما، رای به ادغام می‌دادند و البته در دوران برگزاری نیز بدنه سینما از صنف کارگردانان تا تهیه‌کنندگان و... بار‌ها بر برگزاری یکپارچه تاکید کرده بودند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از جشنواره فیلم فجر اینجا کلیک کنید

وی در همین راستا ابراز کرد: مقطعی که جشنواره فیلم فجر بخش بین‌الملل داشت همیشه نزدیکی زمان برگزاری جشنواره فجر با جشنواره برلین یک مسئله و مشکل از نظر حضور میهمان‌های خارجی بود. وقتی هم بخش بین الملل به اردیبهشت ماه موکول شد این جشنواره به واسطه نزدیکی به جشنواره کن مشکل ساز بود و عنوان می‌شد عده‌ای از میهمان‌ها به همین دلیل در جشنواره حضور نخواهند داشت. البته مناسبت‌های مذهبی و حتی سیاسی ما نیز بر این رویداد تاثیر گذاشته و زمان آن را تغییر داده، اما همیشه این همزمانی وجود داشته و خواهد داشت و اساسا جشنواره فیلم فجر به دلیل محدودیت‌های برگزاری خیلی نباید به دنبال عدم تلاقی زمانی با رویداد دیگری باشد تا پس از رفع این نقص به رویدادی معتبر تبدیل شود. این رویداد آنقدر مشکلات اساسی دارد که بحث زمان خیلی اهمیت پیدا نمی‌کند.

استادی در پاسخ به این سوال که یکپارچه شدن جشنواره چقدر خواهد توانست در مسیر اعتلای سینمای ملی، گفت‌وگو‌های میان فرهنگی، ایجاد پتانسیل‌های بالقوه برای تبدیل شدن به ویترین سینمای خاورمیانه، و... گام برداشته وحرکت کند، اظهار کرد: تولیدات سینمای ایران مشتریان و علاقمندانی در میان فستیوال‌های خارجی دارد که حتی اگر در بهمن ماه هم برگزار شود افرادی علاقه‌مند به حضور خواهند بود تا از میان این فیلم‌ها برای فستیوال‌ها و اکران‌های محدود خود انتخابی انجام دهند. البته در این سال‌ها یک سری شعار‌ها و حرف‌هایی درباره جشنواره فیلم فجر بیان شده که محقق نشده است. یکی از آن‌ها تبدیل شدن به ویترین فرهنگی خاورمیانه است که نه در تلویزیون و نه در سینمای ایران ایجاد چنین ویترینی قابل تحقق نیست و البته به بهانه ایجاد این ویترین افراد معدودی به منفعت رسیده‌اند و در نهایت ویترینی هم ایجاد نشده است البته اگر بضاعت خودمان را از سینما برای کشور‌های دیگر به درستی عرضه کنیم می‌توانیم نتایج خوبی بگیریم. در نهایت اینکه ما به اندازه مساحت جغرافیایی خودمان می‌توانیم بازتاب خاورمیانه و منطقه باشیم.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *