عوض‌بخش: با تسریع ایجاد شده در واکسیناسیون عمومی بهتر است نمایشگاه کتاب تهران برگزار شود

9:01 - 02 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۲۱۵۶
یک نویسنده کتاب گفت: اکنون که بسیاری از مردم در مقابل بیماری کرونا واکسینه شده اند ضروریست تا به برگزاری نمایشگاه کتاب فیزیکی همانند سال‌های گذشته بپردازند قطعا فرهنگ سازان و مردم که علاقه ویژه به مطالعه دارند برای بازدید از نمایشگاه مجازی حضور پیدا خواهند کرد و در این زمینه پروتکل‌ها رعایت می‌کنند.

زهرا عوض‌بخش در گفت‌وگو با میزان پیرامون برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی هر سال برگزار می‌شد اگرچه بسیار شلوغ و پر اذهام بود، اما با این همه جذابیت‌های فراوانی در عین حال کاردکرد‌های ارزنده را با خود به همراه داشت.

وی در همین راستا ادامه داد: حضور ناشران متعدد و کتاب‌های محتلف سبب می‌شد افراد ساعت‌ها زمان بگذارند تا بتوانند کتاب‌های مد نظر را پیدا کنند و آن‌ها را بخرند، از سوی دیگر برای کسانی که به مطالعه نیاز دارند این رویداد را یک فرصت مغتنم می‌دانند و تلاش می‌کنند تا از آن استفاده کنند از آنجا که من و همسرم هر دو نویسنده هستیم خرید کتاب و خواندن کتاب‌ها یکی از ملزومات ما محسوب می‌شود و وجود نمایشگاه کتاب تهران برای ما فرصتی ارزنده محسوب می‌شد.

عوض‌بخش بیان کرد: یکی از کاردکرد‌های نمایشگاه کتاب در راستای ایجاد فرهنگ سازی و افزایش سرانه مطالعه است اگر نمایشگاه کتاب تهران در شهر‌ها و مناطق مختلف برگزار می‌شد امکان دسترسی همه اقشار به کتاب را فراهم می‌کرد در عین حال تبلیغاتی که برای نمایشگاه کتاب تهران انجام می‌شود نیز در جذب کتاب خوان‌ها بی تاثیر نیست به هر حال نمایشگاه فیزیکی کتاب در شهرستان‌ها نیز می‌تواند عملکرد‌های خوبی را داشته باشد و چرخه نا سالم حوزه توزیع کتاب‌ها را نیز از بین ببرد.

وی به تاثیرات بیماری کرونا بر حوزه نشر اشاره و ابراز کرد: با گسترش بیماری کرونا برگزاری نمایشگاه کتاب به تعویق افتاد البته نمایشگاه مجازی تلاش کرد تا جای نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران را بگیرد، اما نباید انکار کرد که نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران به مراتب شرایط را برای جذب مخاطب و دوست داران کتاب بهتر فراهم می‌کند.

نویسنده کتاب «نمک گیر» گله‌ای از بخش توزیع کتاب‌ها در شهرستان‌ها داشت و اظهار کرد: من در زمان دانشجویم بار‌ها به نمایشگاه کتاب تهران می‌رفتم و امکان و دسترسی به همه کتاب را داشتم، اما بعد‌ها و با پایان تحصیل به شهر یزد آمدم و، چون برخی از کتاب‌ها در شهر‌های دیگر توزیع نمی‌شود و تنها در تهران است از بسیاری از کتاب‌های منتشر شده بی اطلاع شدم و یا امکان دسترسی به آن‌ها را ندارم در حالی که نمایشگاه کتاب بسیاری از نیاز‌های ما به کتاب را تامین می‌کرد.

عوض‌بخش به مقایسه کتاب‌های درسی و غیر درسی پرداخت و تصریح کرد: کتاب‌های درسی هیچگاه نمی‌تواند همانند کتاب‌های غیر درسی در شکل دهی به ساختار‌های فرهنگ و رشد آن تاثیر داشته باشد دانشجویان و یا دانش آموزان با خواندن و حفظ کردن بخش‌هایی از این نوع کتاب‌ها تنها صرفا در جهت دریافت نمره آنان را خریداری و مطالعه می‌کنند در حالی که کتاب‌های غیر درسی علاوه بر جذابیت نکات ارزنده و فرهنگ ساز فراوانی را به مخاطبان و جامعه انتقال می‌دهند.

وی پیرامون نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب نیز در نوع خود توانمندی‌هایی را داشت همینکه همه مردم ایران به کتاب‌ها دسترسی داشته و امکان خرید را داشته باشند بر دوستداران کتاب می‌افزادید با این حال جذابیت نمایشگاه کتاب تهران همواره چیز دیگری بود.

نویسنده کتاب «نمک گیر» در مورد اهمیت مطالعه و تلاش برای فرهنگ سازی در این زمینه ابراز کرد: برای گسترش سرانه مطالعه باید دست به اجرای برنامه‌های ویژه زد البته تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ارزنده و نیازمند پی گیری‌های گسترده‌تر است.

عوض‌بخش با تاکید بر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران خاطرنشان کرد: اکنون که بسیاری از مردم در مقابل بیماری کرونا واکسینه شده اند ضروریست تا به برگزاری نمایشگاه کتاب فیزیکی همانند سال‌های گذشته بپردازند قطعا فرهنگ سازان و مردم که علاقه ویژه به مطالعه دارند برای بازدید از نمایشگاه مجازی حضور پیدا خواهند کرد و در این زمینه پروتکل‌ها رعایت می‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *