زنگ خطر جولان دی‌اکسید گوگرد در تهران به صدا درآمد

11:32 - 16 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۲۱۰۸
میزان آلاینده دی‌اکسید گوگرد در اول آبان ماه سال جاری به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و این امر موجب شده تا زنگ خطر آلاینده دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران به صدا در آید.

_ روزنامه حمایت نوشت: همزمان با آغاز دومین ماه فصل پاییز آلاینده دی‌اکسید گوگرد به‌میزان قابل توجهی در تهران افزایش یافت، روندی صعودی که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان زنگ خطری جدی برای هوای پایتخت یاد کرده‌اند. هشداری که تجربه چندسال اخیر نشان داده است، اگر چندان جدی گرفته نشود، باید منتظر روز‌های بود که آسمان این شهر کلانشهر خاکستری رنگ می‌شود. این در حالی بوده که به گفته محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در روز اول آبان امسال نیز میزان آلاینده دی‌اکسید گوگرد به مقدار قابل توجهی افزایش یافت و با غلظتی برابر با ۸۴ به عنوان آلاینده شاخص هوا معرفی شد. این در حالی است که هر چند در این روز میزان شاخص فراتر از حد مجاز نبود، ولی افزایش این عدد در کنار کاهش تعداد روز‌های پاک و افزایش تعداد روز‌های قابل قبول به لحاظ این آلاینده در مدت مورد بررسی حائز اهمیت است.

مازوت و گازوییل متهمان ردیف اول.

اما اینکه چرا چند سالی است میزان این آلاینده در پایتخت در فصول سرد سال افزایش می‌یابد، موضوعی است که درباره آن باید عنوان کرد، مصرف مازوت و گازوییل در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف تهران علتی بوده که برای بروز چنین شرایطی در سال‌های اخیر از آن یاد می‌شود. دلیلی که چندان توجهی به رفع آن نشده است. به طور مثال حدود یک سال قبل، سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای پنجم شهر تهران در این باره بیان کرده بود؛ با توجه به سابقه مصرف مازوت و گازوییل در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف تهران در سال‌های گذشته به اداره کل محیط زیست استان تهران تذکر داده شده تا نسبت به اعلام اطلاعات پایش آنلاین یا اندازه‌گیری‌های موردی از صنایع بزرگ و پالایشگاه‌های واقع در حریم شهر تهران اقدام و درباره وضعیت نوع سوخت مصرفی گزارش جامعی را ارسال کند.

هشدار استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت

با این وجود، اما به نظر می‌رسد تذکرات داده شده اثربخش نبوده و امسال نیز دچار شرایط مشابه‌ای شده‌ایم که روشنی آن را زنگ خطری برای مطرح شدن گاز دی‌اکسید گوگرد به عنوان یکی از آلاینده‌های مهم شهر تهران می‌داند. ضمنی اینکه مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پیش‌بینی کرده است در روز‌های سردتر و در صورت استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت و حاوی سولفور بالا در مراکز صنعتی و نیروگاهی بزرگ، میزان این آلاینده در هوای تهران افزایش خواهد یافت.

تایید مازوت‌سوزی در برخی کلانشهر‌ها

در این میان اشاره به این موضوع ضرورت دارد که از آغاز پاییز امسال تا به امروز ساکنان کلانشهر تهران ۱۲روز ناسالم برای گروه‌های حساس را پشت سر گذاشتند، البته ۳۳روز نیز شرایط در حد قابل قبول بوده است. این در حالی بوده که در مدت زمان مشابه سال اخیر به عبارتی در نیمه نخست پاییز سال ۱۳۹۹، ۲۷ روز شرایط قابل قبول و ۱۸ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر تهران ثبت شده است. براین اساس می‌توان عنوان کرد در مجموع نیمه نخست پاییز سال جاری شرایط مطلوب‌تری نسبت به سال گذشته داشته است. با این وجود، اما نباید از یاد برد این به آن معنی نیست که وضعیت آلودگی در هوای تهران بهبود یافته و مردم هوای سالم‌تری را تنفس می‌کنند، زیرا که همچنان مشکل اصلی پابرجاست. ضمن اینکه باید عنوان کرد به نظر می‌رسد این روز‌ها مصرف دوباره مازوت در برخی کلانشهر‌های کشور زنگ خطر تشدید آلودگی هوا به صدا آورده است. موضوعی که داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز به آن پرداخته و مازوت‌سوزی در شهر‌های تبریز، مشهد و همدان را تایید کرده است. آن هم در شرایطی که طبق اظهارات وی استفاده از این سوخت در شهر‌های تهران، اصفهان و کرج ممنوع است. در این میان، اما نکته جالب این است که به اعتقاد وی در سال‌های اخیر آلودگی هوا در تهران و اصفهان به علت مصرف مازوت نبوده است و منابع این آلودگی خودروها، صنایع و منازل شخصی بوده‌اند.

با این وجود، اما شواهد آماری نشان می‌دهد مازوت و گازوییل با افزایش سهم دو تا سه برابری در سبد سوخت نیروگاه‌ها، به‌عنوان عامل اصلی آلودگی‌های گوگردی در تهران و کلان‌شهر‌ها در زمستان سال گذشته شناسایی شده است. از سوی دیگر سال گذشته سیدمهدی میرزایی‌قمی، رییس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اگرچه در سال ۱۳۹۹ عنوان کرده بود بحثی که در رابطه با نیروگاه‌های اطراف شهر تهران وجود دارد، این است که مازوت‌سوزی صورت نمی‌گیرد، اما این را هم گفته بود که متأسفانه براساس پایش سوختی که انجام دادیم، سولفورِ گازوییل بالاست و اکنون در بخشی از نیروگاه‌های اطراف شهر تهران، نفتِ گاز استفاده می‌شود که این سوخت، استاندارد نیست. آنچه که گوشزد می‌کند به زودی آسمان شهر تهران باز هم خاکستری خواهد شد، زیرا که هنوز برای برون رفت از این بحران چاره‌اندیشی نشده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *