رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گلایه بازیگر «زی زی گولو» از عدم پرداخت مناسب به فرهنگ/نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود؟

17:25 - 15 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۹۶۷
پانزدهمین روز از آبان ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به گلایه رضا فیاضی از عدک پرداخت کافی به عرصه فرهنگ اشاره کرد.

پانزدهمین روز از آبان ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به گلایه رضا فیاضی از عدک پرداخت کافی به عرصه فرهنگ اشاره کرد.

رضا فیاضی: دلم از بی‌توجهی به فرهنگ و ادبیات به درد آمده

رضا فیاضی در گفت‌وگو با میزان پیرامون حضور خود در سریال «خانه پرتقالی‌ها» به میزان گفت: علاوه بر آشنایی با غلامرضا بختیاری تهیه کننده این مجموعه و نوع کار‌های او وقتی فیلمنامه این مجموعه را مطالعه نمودم احساس کردم قصه شیرینی دارد بنابراین ترغیب شدم در این اثر به ایفای نقش بپردازم.

وی در همین راستا ابراز کرد: در سریال «خانه پرتقالی‌ها» نقش شخصیتی به نام فریدون فرمایش را ایفا می‌کنم که با نقش مقابل خود فریده با بازی شهین تسلیمی که ایفاگر نقش همسرم در این سریال است خانواده فرمایش را تشکیل می‌دهیم که این خانواده چهار فرزند دارند و سه فرزند آن‌ها ازدواج کردند و حاصل این ازدواج دو نوه است، تمام فرزندان فریدون فرمایش و همسرش مو‌های فرفری داشته و اسامی آن‌ها با ف شروع می‌شود.

فیاضی با بیان اینکه در این سریال فریدون و فریده به عنوان پدربزرگ و مادربزرگ رکن اصلی خانواده هستند بیان کرد: خانه پرتقالی‌ها در قالب پرداختن به موضوع فرزندآوری سعی دارد مسائل مختلفی که به نوعی زمینه‌ساز برخی چالش‌ها در زندگی می‌شوند را بررسی کند و موضوع خواستگاری و اختلافات بین همسران از مباحثی هستند که خانه پرتقالی‌ها به آن‌ها پرداخته است.

بازیگر فیلم «من ترامپ نیستم» بیان کرد: فرشید یکی از پسر‌های فریدون فرمایش است که این سریال با نگاهی به اختلافات بین او و همسرش و همچنین تلاش فریدون و فریده در راستای جلوگیری از عمق این اختلافات سعی دارد راهکار‌های مطلوبی را در جهت حفظ تحکیم بنیان خانواده به جامعه ارائه دهد.

بازیگرسریال‌ «معمای شاه» اظهار کرد: فرهنگ سینما رفتن متاسفانه آرام آرام در حال از بین رفتن است و شرایط اقتصادی، بیماری کرونا و حتی افول محتوا و ساختار آثار نمایشی مردم را به تدریج از سینما دور کرده و آیین سینما رفتن که روزگاری به عنوان فرهنگ و ارزش محسوب می‌شد هم اکنون درحال رنگ باختن است.

این بازیگر در ارتباط با توجه به ادبیات و عرصه فرهنگ وهنر اظهار داشت: اگر در ادبیات و فیلمهایمان فرهنگ کتابخوانی، فیلم و تئاتر تماشا کردن، موسیقی فاخر شنیدن، کنسرت رفتن و مسائل فرهنگی دیگری از این قبیل را تبلیغ کنیم دیگر کسانی پیدا نخواهند شد که به خود اجازه توهین به فرهنگ و هنر ما را بدهند همانطور که به فوتبال و ورزش بها داده می‌شود نیاز است به ادبیات، فرهنگ و هنر نیز توجه شود.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

 برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب همچنان در هاله‌ای از ابهام

- چالش‌های صنعت نشر روبه فزونی نهاده و این مهم نیازمند تدابیری راهگشا برای فعالان عرصه تولید کتاب است در دو سال گذشته به دلیل گسترش بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمایشگاه کتاب تنها یک بار به صورت مجازی برگزار شد این در حالی است که ناشران برای جبران خسارت‌های خود و مشکلات حوزه نشر نیازمند یک رویداد بزرگ مانند نمایشگاه کتاب فیزیکی یا چندین بار برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب هستند.

بسیاری از فعالان عرصه نشر تاکید دارند اگرچه نمایشگاه مجازی کتاب هرگز نمی‌تواند کاربرد و کارکرد نمایشگاه فیزیکی کتاب را داشته باشد، اما با این حال برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی بهترین رویکرد در شرایط فعلی است.

نکته قابل تامل اظهار نظر محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در ۲۶ تیر ماه سال جاری است که اعلام کرده بود از آنجایی که ناشران به دلیل گرانی کاغذ نتوانستند کتاب هایشان را منتشرکنند نمایشگاه مجازی کتاب تهران در تابستان امسال برگزار نمی‌شود و احتمالا این رویداد ادبی در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد، اکنون نزدیک به دو ماه از نیمه دوم سال می‌گذرد و بسیاری از ناشران چشم به راه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برای فروش کتاب‌های خود هستند کتاب‌هایی که تولید آنان به خاطر افزایش قیمت کاغذ علاوه بر دشوار‌های متعدد، قیمت‌های بالای پشت جلد را یدک می‌کشند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

در چنین شرایطی سکوت مسئولان در قبال برگزاری نمایشگاه کتاب جای تامل دارد و دوست داران کتاب را همچنان در انتظار برگزاری نمایشگاه قرار داده است نگاهی به بازار نشر نشان می‌دهد خرید کتاب نیز کاهش یافته و تولید کنندگان نیز افق فعالیت‌های فرهنگی و تولید کتاب را در هاله‌ای از ابهام می‌بینند و نگرانی‌های خود را اعلام می‌کنند.

به گفته دست اندرکاران صنعت نشر عمده‌ترین و مهمترین عامل کاهش تولید کتاب از سوی ناشران در سال ۱۴۰۰ قیمت‌های کتاب‌ها و عدم دسترسی ناشران به کاغذ دولتی بوده است چالش‌های اقتصادی و برخی کارشکنی‌های واردکنندگان کاغذ زمینه را برای افزایش مشکلات ناشران فراهم کرد، با این وجود هنوز هستند کسانی که نوستالژی کتاب کاغذی و فضای پر ازدحام نمایشگاه‌های کتاب را به خرید از نمایشگاه مجازی ترجیح می‌دهند.

نکته قابل تامل دیگر نظرات کاربران در فضای مجازی پیرامون برگزاری نمایشگاه کتاب است بسیاری از دوست داران کتاب و فعالان فضای مجازی نیز در پست‌های خود سوالاتی در مورد زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌کنند آنان معتقد هستند با وجود مزایایی که خرید اینترنتی کتاب دارد، اما دوست دارند تا کاغذ کتاب را لمس کنند و با حضور در میان قفسه‌های کتاب و غرفه‌های نمایشگاه تازه‌های نشر را تک به تک ورق بزنند و از این فضا لذت ببرند، بنابراین در انتظار برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت فیزیکی هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در طی این دوسال اخیر ناشران تلاش داشته اند تا با توسل به روش‌های نوین فروش در فضای مجازی ادامه حیات می‌دهند، اما بعد از گذشت چندین ماه شرایط فروش با کمک تبلیغات و فضای مجازی نیز با کساد‌ی روبرو شده و تنها برگزاری نمایشگاه کتاب است که می‌تواند موجی جدید در فروش کتاب بر پا کند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

به بهانه اکران نخستین فیلم محمدامین کریم‌پور/«حکم تجدید نظر» به استقبال مخاطبان سینما می‌رود 

- سینمای ایران پس نزدیک به دوسال وقفه و تعطیلی‌های پی در پی و ... منتظره سرانجام توانسته با تسریع در واکسیناسیون به شرایطی نسبتا متعادل دست پیدا کرده و با استقبال دوباره از سوی مخطبان روبرو شود و طی ماه گذشته ما شاهد ورود بیش از ۱۴ فیلم سینمایی به چرخه جدید اکران بوده‌ایم که این مسئله به خودی خود خبر از بازگشت روز‌های خوب سینمایی کشور می‌دهد. 

بنابر گفته اکثر سالن‌دارن و سینماگران اکثر فیلم‌ها این روزها با فروش خوبی در گیشه روبرو هستند و با واکسیناسیون صورت گرفته همچنین فضای امنی که سالن‌داران سینما بر آن تاکید دارند بلیت فیلم‌های مورد علاقه خود را خریداری کرده و در سالن سینما حاضر می‌شوند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

 

اما هفته گذشته با اعلام نتیجه جلسه شورای صنفی نمایش مقرر شد تا فیلم سینمایی «حکم تجدید نظر» از تاریخ ۱۴۰۰.۰۸.۲۷ وارد چرخه اکران سینماها شود به همین بهانه در این گزارش مروری می‌کنیم بر نخستین فیلم بلند سینمایی محمدامین کریم‌پور.

محمدامین کریم‌پور با «حکم تجدید نظر» نخستین فیلم بلند سینمایی خود به تهیه‌کنندگی رضا کریمی سال گذشته در دوران اوج کرونا در جهان متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر شد و برای اهالی رسانه و هنرمندان در تعداد محدود به اکران در آمد.

«حکم تجدید نظر» نخستین تجربه کارگردانی کریم پور است، کارگردانی که پیشتر به خاطر فعالیت در فضای مجازی و ویدئوهای کمدی و تبلیغاتی شناخته می شد و حالا توانسته به یکباره راهی جشنواره فیلم فجر شود، نکته دیگر این فیلم ایفای نقش اول آن توسط یکی دیگر از خوانندگان جوان است که تاکنون هیچ سابقه ای در بازیگری نداشته و بیشتر به واسطه فالوور بالا و طرفدارانش راهی سینما شده است. 

خبر ساخت فیلم توسط کریم پور از همان لحظات اول اطلاع رسانی مورد نقد اکثریت اهالی سینما قرار گرفت زیرا وی را بدون هیچ سابقه سینمایی و هنری می دانستند و حال باید دید کریم پور که به هر نحوی راهی سینما شده تا چه حد می تواند در این عرصه و اکران عمومی موفق باشد. 

او در این فیلم سینمایی از حضور مشاورانی چون رضا کریمی و آزیتا موگویی در کنار خود بهره می‌برد و ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، گیتی قاسمی، زیبا کرمعلی، شاهرخ فروتنیان، احسان امانی، آرش عدل‌پرور و مجید یلان به عنوان بازیگر او را همراهی کرده‌اند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

غفارمنش: مردم تشنه فیلم‌‌های طنز هستند/ با «شهر گربه‌» به سینما باز می‌گردم

امیر غفارمنش در گفت‌وگو با میزان پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول تمرین اجرای نمایشی به کارگردانی گلاب آدینه با عنوان «بانوی محبوب من» هستم که قرار است بزودی با بازی نقش آفرینان دیگری، چون جلیل فرجاد، نورا هاشمی، رضاعمرانی و مرتضی امینی تبار اجرا شود، این نمایش موزیکال که بر اساس نمایشنامه بانوی زیبای من نوشته برنارد شاو نوشته شده است به زودی در تئاتر شهر، سالن اصلی به روی صحنه خواهد رفت.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار سینمای ایران اینجا کلیک کنید

این بازیگر سینما پیرامون حضور خود در فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» بیان کرد: فیلم «شهر گربه‌ها» که قرار است از ماه آینده روی پرده اکران برود به دلیل نوع سبک و سیاق خود و ارتباطی که به صورت چند سویه با کودک و حتی والدین ایجاد خواهد کرد قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرد، از آنجا که تولید آثارنمایشی در ژانرکودک رنگ باخته و شیوع کرونا نیز مزید بر این بی لطفی‌ها و عدم توجه به این نوع سینما شده معتقدم فیلم سینمایی «شهر گربه ها» به لحاظ ساختار و جذابیتی‌های روایی وبصری اثری موفق است که امیدوارم از گیشه خوبی برخوردار باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید» اضافه کرد: از آنجا که سید جواد هاشمی کارگردان این فیلم تاکید بسیاری بر متمایز بودن نقش‌ها به لحاظ مختلف همچون لحن، صدا، بیان و حتی گریم با فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید» داشت بنابراین در کاراکتر‌های «شهر گربه‌ها» که یک کار فانتزی و موزیکال است تمام تلاش خود را به کار بسته تا در شخصیت پردازی‌ها همچون «آهوی‌پیشونی‌سفید» پیش نرود البته شاید نقش‌ها در این فیلم باهم در برخی نقاط به تبع نوع داستان، مشترک به نظر آیند، اما این گونه نیست که از هم تاثیر گرفته باشند.

بازیگر سریال‌هایی چون «دردسر‌های عظیم»، «بوم وبانو»، «دنگ و فنگ»، «روزگار» و «خوش نشین‌ها» اظهار داشت: موسیقی یکی از فاکتور‌های جذب مخاطب به ویژه کودکان است که نیازمند شادی و روحیه شاد هستند بنابراین علاوه بر «شهر گربه‌ها» فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید» و حتی «کلبه عموپورنگ» موسیقی و فضای موزیکال را برای بستری شاد و تلطیف شده در لایه‌های ساختاری خود قرارداده اند و به طور کل علی رغم اینکه موسیقی یکی از عناصر جذاب برای کودکان است که باید در آثار نمایشی مورد توجه قرار گیرد، کمبود آن در بیشتر آثار احساس می‌شود.

بازیگر فیلم‌های سینمایی «نفوذی» و »خانه‌ای روی آب» اظهار داشت: معتقدم «شهر گربه‌ها» عنوان جذابی برای این اثر سینمایی است و در واقع هر نامی با پیشوند شهر، شروع گردد مثل شهر موش‌ها و شهر قصه‌ها، جذابیت‌های خاصی به نام یک اثر خواهد بخشید.

غفارمنش ابراز کرد: سید جواد هاشمی که نویسندگی فیلمنامه این فیلم را خود بر عهده داشته از آن دسته افرادی است که نمی‌شود در نوشته‌هایش دست برد، ولی من جزو بازیگرانی هستم که گاهی دیالوگی خارج از فیلمنامه می‌گویم یا بداهه‌ای دربازی انجام می‌دهم که نه تنها اعتراضی نمی‌کند بلکه استقبال هم می‌کند و در این فیلم به اندازه نقشی که باید داشته باشم در پیشبرد فیلمنامه سهیم هستم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *