تزریق واکسن کرونا با استفاده از حجامت

2:50 - 16 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۸۴۷
دانشمندان با ترکیب پزشکی مدرن و باستانی، از حجامت برای ارائه واکسن کرونا در آزمایش‌های آزمایشگاهی استفاده کردند.

- باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس نوشت: محققان راتگرز که در حال مطالعه کووید-۱۹ هستند، با استفاده از تکنیک مکش شبیه به روش درمانی باستانی حجامت، روش جدیدی برای رساندن مولکول‌های DNA به سلول‌های پوست ایجاد کرده‌اند. این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

در آزمایش‌های آزمایشگاهی با جوندگان، این تیم از روش مکش برای تحویل واکسن DNA سارس-کوو-۲ استفاده کرد که یک پاسخ ایمنی قوی ایجاد کرد؛ تقریبا ۱۰۰ برابر قوی‌تر از یک واکسن تزریقی به تنهایی. بر اساس نتایج، سرمایه‌گذار این مطالعه، شرکت بیودارویی GeneOne Life Science، Inc. مجوز این فناوری را برای آزمایش‌های بالینی انسانی واکسن کووید صادر کرده است. یک کارآزمایی بالینی انسانی بر اساس سطح بالایی از ایمنی و ایمنی زایی فناوری، به فاز دوم ارتقاء یافته است.

هائو لین، نویسنده ارشد این مطالعه، پروفسور دپارتمان مهندسی مکانیک و هوافضا در راتگرز گفت: این روش مبتنی بر مکش با اعمال فشار منفی متوسط ​​به پوست پس از تزریق اسید نوکلئیک به روشی کاملا غیر تهاجمی اجرا می‌شود. نیوبرانزویک این روش بستری با کاربری آسان، مقرون به صرفه و بسیار مقیاس پذیر را برای کاربرد‌های آزمایشگاهی و بالینی برای درمان‌ها و واکسن‌های مبتنی بر اسید نوکلئیک فراهم می‌کند.

حجامت یک عمل سنتی است که در آن فنجان‌های گرم شده روی پوست قرار داده می‌شود تا فشار منفی ایجاد کند و گردش خون را در این ناحیه افزایش دهد تا بهبودی را افزایش دهد. پزشکی اسید نوکلئیک یک فناوری نسل بعدی با استفاده از DNA، RNA و سایر مولکول‌های زیستی است که اطلاعات ژنتیکی را کنترل می‌کند. در طول دو دهه گذشته به دلیل نوید آن در درمان و واکسن بیماری‌های مختلف رشد زیادی داشته است. اخیرا، چندین واکسن مبتنی بر اسید نوکلئیک به سرعت برای مبارزه با همه‌گیری کووید طراحی، تولید و توزیع شده است.

داروی نوکلئیک اسید زمانی کار می‌کند که اسید‌های نوکلئیک مصنوعی یا مهندسی شده وارد سلول‌های میزبان شوند و با استفاده از ماشین‌های سلولی، تولید پروتئین‌های کدگذاری‌شده را برای تحریک پاسخ ایمنی در صورت وجود واکسن هدایت کنند. یک مرحله کلیدی در این فرآیند ترانسفکشن یا تحویل نوکلئیک اسید‌های خالص شده از طریق موانع غشای سلولی به سیتوپلاسم (RNA) و هسته (DNA) سلول‌های میزبان است.

اگر مولکول‌های DNA و RNA به بافت تزریق شوند، به طور خودکار وارد سلول‌های میزبان نمی‌شوند و بیشتر آن‌ها به سرعت تخریب می‌شوند مگر اینکه محافظت شوند. به عنوان مثال در واکسن‌های کووید مبتنی بر mRNA، از نانوذرات لیپیدی برای محصور کردن mRNA‌ها برای محافظت و انتقال آن‌ها در سراسر غشای سلول میزبان استفاده می‌شود به طوری که پروتئین کدگذاری شده تولید شده و پاسخ ایمنی تحریک می‌شود. متناوبا اغلب از یک میدان الکتریکی برای رساندن DNA به سلول‌ها استفاده می‌شود، اما این روش معمولا باعث عوارض جانبی از جمله التهاب، درد و آسیب بافتی می‌شود.

اما در مطالعه جدید، پس از تزریق DNA خالص، محققان مکش را مستقیما روی محل اعمال کردند تا فشار منفی روی پوست ایجاد شود. این مکش باعث ایجاد فشار و آرامش در لایه‌های پوست و جذب مولکول‌های DNA توسط سلول‌های پوست می‌شود. به گفته لین، روش جدید ساده، بدون درد است و عوارض جانبی شناخته شده‌ای ندارد.

او گفت: توسعه فناوری‌های انتقال پیشرفته نقش مهمی در آوردن بیولوژیک‌های مبتنی بر اسید نوکلئیک به کاربرد گسترده و ارتباط بالینی دارد و توزیع واکسن در سراسر جهان تنها یک نمونه است. ما یک پلتفرم ترانسفکشن جایگزین، ایمن و موثر را نشان داده‌ایم که سطوح بالایی از بیان تراریخته را به همراه دارد. مزیت‌ها به دلیل مزایای ذاتی DNA، همچنین شامل مقرون‌به‌صرفه بودن دستگاه و مقیاس‌پذیری ساخت و حداقل الزامات برای آموزش کاربر است. با اجتناب از الزامات زنجیره سرد سایر واکسن‌ها، این فناوری برنامه‌های واکسیناسیون را در مناطق دورافتاده جهان که منابع محدود هستند، تسهیل می‌کند.

این مطالعه یک سرمایه گذاری مشترک بین دانشکده مهندسی Rutgers و GeneOne Life Science بود. تیم راتگرز توسط اساتید هائو لین، جاناتان سینگر، جری شان، جفری زان و دیوید شرایبر و دانشجویان فارغ التحصیل عمران لالو، ناندیتا جومور، جولیت ملنیک و سارا پارک رهبری می‌شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *