شرایط ناپایدار کرونایی در کشور؛ عدم رعایت پروتکل‌ها پیک ششم را رقم می‌زند

12:45 - 15 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۷۶۴
بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط کرونایی در بسیاری از نقاط کشور ناپایدار است. کارشناسان می‌گویند عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایران را به پیک ششم کرونا وارد می‌کند.

_ روزنامه حمایت نوشت: نقشه رنگ‌بندی کرونایی ایران، از افزایش تعداد شهر‌های قرمز در کشور حکایت دارد. ۷ شهر جدید به فهرست شهر‌های قرمز اضافه شده و در حال حاضر ۲۳ شهرستان قرمز، ۱۱۲ شهرستان نارنجی، ۲۲۱ شهرستان زرد، و ۸۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

شرایط در بسیاری از نقاط کشور ناپایدار است. کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حضور در فضا‌های سرپوشیده عمومی به خصوص رستوران‌ها و تالار‌ها و وسایل نقلیه عمومی، عدم تعویض مناسب هوا در کلاس‌های آموزشی می‌تواند باعث افزایش تعداد مبتلایان و البته شهر‌های قرمز شود. در حال حاضر جلفا و مرند (آذربایجان شرقی)، اشنویه، پیرانشهرو چایپاره (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، چرداول و دره‌شهر (ایلام)، کیار (چهارمحال و بختیاری)، قائنات (خراسان جنوبی)، خلیل آباد، سبزوار و کاشمر (خراسان رضوی)، دامغان و شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، استهبان، سرچهان و ممسنی (فارس)، آبیک (قزوین)، بانه، دیواندره و مریوان (کردستان)، شهربابک (کرمان)، پاوه، روانسر و سرپل ذهاب (کرمانشاه)، پلدختر (لرستان) و شهرستان مهریز (یزد) در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

وضعیت شکننده کرونا در پایتخت

براساس اعلام فرمانده مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران هم میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت به ۴۸ تا ۶۶ درصد رسیده است. نمودار بستری به ازای جمعیت در شهر تهران البته روند کاهشی دارد؛ اما به گفته زالی وضعیت کرونا در تهران به شدت شکننده و ناپایدار تلقی می‌شود. به گفته مسئولان وزارت بهداشت هنوز وارد پیک ششم نشده‌ایم، اما هرگونه سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند منجر به بروز موج جدیدی از بیماری شود.

۱۳۲ بیمار جان باختند

متاسفانه تا ظهر جمعه، ۱۳۲ بیمار کووید۱۹ دیگر جان خود را از دست داده‏اند تا مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۵۳ نفر برسد.

به استناد آمار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۵۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۱ نفر دوز اول، ۳۷ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر دوز دوم و ۱۲۹ هزار و ۱۲۴ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‎اند و مجموع واکسن‎های تزریق شده در کشور به ۹۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۷۳۷ دوز رسیده است.

همچنین تا ظهر روز گذشته و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۶۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که یک هزار و ۱۶۳ نفر از آن‌ها بستری شده‏اند.

۸۰ درصد جمعیت هدف واکسینه شده‏ اند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با اعلام این خبر که ۸۰ درصد جمعیت هدف کشور یک دوز و ۵۴ درصد ۲ دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، اظهارکرد: وضع کرونا از نظر ابتلا، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و فوت بیماران در کشور در چند هفته اخیر، تغییر محسوس و قابل توجهی نداشته، اما لازم است که پروتکل‌ها همچنان از سوی مردم، رعایت شود.

بهرام عین‌اللهی افزود: برخی از کشور‌های همسایه از جمله ترکیه و برخی از کشور‌های دنیا مانند آمریکا و روسیه، وضع مناسبی از نظر کرونا ندارند و میزان مرگ و میر بیماران در این کشور‌ها بالاست و رعایت پروتکل‌ها، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در کنار واکسیناسیون می‌تواند نقش مهمی در کنترل کرونا داشته باشد و مردم فکر نکنند با تزریق واکسن، کار تمام شده است.

وی تصریح کرد: با سرعت مناسب واکسیناسیون در کشور امیدواریم شاهد مرگ و میر بالا مانند موج پنجم نباشیم؛ هنوز آثاری از موج ششم بیماری را نمی‌بینیم و میزان بستری و مرگ و میر بیماران در هفته‌های گذشته، ثابت مانده است؛ اما تمام نیرو‌ها در حالت آماده‌باش قرار دارند و از نظر دارو و کشیک نیرو‌ها نیز وضع مناسبی داریم.

۲۳ درصد مردم واکسن تزریق نکرده اند.

اما علی‎رغم تلاش برای واکسیناسیون عمومی سریع‏تر، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که هنوز ۲۳ درصد مردم واکسن تزریق نکرده اند.

قاسم جان بابایی با بیان اینکه هرچه تزریق واکسن در جامعه بیشتر شود، ما می‌توانیم حلقه بیماری کرونا را در کشور بشکنیم تصریح کرد: باید تلاش کنیم که جمعیت عادی بالای ۶۰ سال و هموطنانی که بیماری دارند در مقابل این بیماری ایمن شوند.

وی به وضعیت پیک پنجم کرونا اشاره کرد و ادامه داد: هنوز هم پیک پنجم کرونا در برخی از استان‎های غربی ادامه دارد و ما وارد پیک ششم در کشور نشدیم و هیچ گونه نگرانی برای مردم وجود ندارد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآورشد: واقعیت این است که هم اکنون بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‎های کشور روند نزولی دارد که بیشتر آن‌ها در استان‌های غربی هستند.

جان بابایی تاکید کرد: هرچند که در آستانه فصل زمستان هستیم و ممکن است ویروس کرونا افراد بیشتری را درگیر کند، اما با تداوم واکسیناسیون، هدف مهم ما کاهش مرگ و میر و به حداقل و یا صفر شدن تعداد فوتی‎ها در کشور است.


برچسب ها: کرونا کروناویروس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *