تشکیل هیئت‌های صلح یار در مساجد سراسر کشور

10:55 - 14 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۵۶۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز شورای حل اختلاف کشور در یاسوج گفت: صلح یاران در مساجد محله‌ها، هیئت‌های صلح را تشکیل می‌دهند و هر مسجد اختلاف درون آن محله را رسیدگی می‌کنند.
- طی مراسمی در دادگستری کل استان کهگیلویه و بویر احمد با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی، معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز شورای حل اختلاف کشور،نگین تاجی، رئیس کل دادگستری استان و ساجدی معاون قضایی و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان که در یاسوج برگزار شد، احکام صلح یاران بویراحمدی به آنان اعطاء شد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی، معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور اظهار داشت: باید از ظرفیت متنفذین و بزرگان در حوزه صلح و سازش استفاده کرد، زیرا این بزرگان از آبرو و عزت خود استفاده می‌کنند، خداوند اجر عظیم به آن‌ها می‌دهد،صلح و سازش میان مردم ، سیره پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در ادامه بیان داشت: در وساطت بین مردم نیز باید عدالت رعایت شود و حقی از کسی ضایع نگردد.

وی گفت: باید با شجاعت، مهربانی، قدرت و به دور از خشونت همراه با صبوری، اصلاح بین مردم را انجام دهیم، زیرا این عمل نیز ارزش انسان را بالا میبرد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: ما در ستاد ملی صبر مردم را به بردباری و صبر دعوت می‌کنیم و یکی از مهارت‌های مهم در زندگی، مهارت صلح و سازش میباشد و باید این مهارت‌ها را بیاموزیم تا جهت اصلاح بین مردم نیز بتوانیم بهتر عمل کنیم.

رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور گفت: مردم باید احساس کنند که مسجد خانه صلح و سازش، آشتی و خانه اصلاح رابطه بین آنها می‌باشد، باید مساجد را خانه صلح و سازش بین مردم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در ادامه تصریح کرد: باید مردم را با یک یکدیگر آشتی دهیم، زیرا یک صلح و سازش خیلی ارزشمندتر از کار ده‌ها قاضی می‌باشد، زیرا طرفین هر دو راضی و هیچ خصومتی نیز بین آن‌ها وجود نخواهد داشت.

وی افزود: باید کاری کنیم که مردم نیاز به دادگاه نداشته باشند، صلح و سازش و روش‌های جبران ضرر، مانند عذرخواهی و دیگر عوامل را نیز جایگزین کنیم تا نیاز به دادگاه‌ها نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی گفت: در سفر به استان قهرمان پرور و شهید پرور کهگیلویه و بویراحمد از نزدیک با اعضای شورا‌های حل اختلاف در مرکز استان و شهرستان‌ها دیدار کردیم و مسائل و مشکلات همکاران و شورا‌های حل اختلاف را مورد بحث و بررسی قرار داده و برخی از پرونده‌های مردم را بررسی کردیم.

وی در ادامه افزود: در این دیدار‌ها پای گفتگوی مردم نشستیم و در راه حل و فصل اختلافات و هر تدبیری که به پیشرفت موضوع، حل و فصل دعاوی کمک می‌کند  چاره اندیشی شد.

رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور در ادامه افزود: نکته مهم و حرکت جدید در شورا‌های حل اختلاف کشور این است که، تلاش بیشتری برای افزایش صلح و سازش پرونده‌های مردم صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به این که یکی از مسیر‌های تلاش جدید ما گرفتن همکاران صلح یار است تصریح کرد: صلح یاران در مساجد محله‌ها، هیئت‌های صلح را تشکیل می‌دهند و هر مسجد اختلاف درون آن محله را رسیدگی کنند و سعی کرده با صلح و سازش دعاوی را به خاتمه برسانند.

معاون قوه قضائیه با ذکر این نکته که عنوان ستاد صبر برگرفته از صلح و صفا، بخشش و رضایت می‌باشد، در خصوص جذب اعضای جدید در این ستاد‌ها گفت: افراد دیگری هم می‌توانند در این ستاد ها فعالیت کنند، زیرا این مرکز فرصت را برای همه‌ی مردم فراهم کرده که هر کس به هر نحوی می‌تواند از آبرو و مال و نفوذ خود استفاده کند تا اختلافات بین مردم حل و فصل شود و دیگر نیازی به تشکیل پرونده در دادگستری‌ها نباشد این فرصت با همکاری ستاد به سرعت ایجاد شده و از همه مردم دعوت می‌کنم در این امر مشارکت نمایند.

وی افزود: همه اقشار می‌توانند بیایند و در این کار خداپسندانه شرکت کنند بنابراین ستاد‌های استانی صبر به همین منظور تشکیل شده و اختصاص به شخص خاصی ندارد و متعلق به  مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: ما به عنوان خادمان مردم در قوه قضاییه و در مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف در ستاد صبر، مردم را میزبانی می‌کنیم، اما تعلق و مالکیت آن در دست مردم است، همه این ستاد را از خودشان بدانند و یک کار کاملاً مردمی بوده، همه سازمان‌ها و کارکنان دولت، اصناف و اقشار مختلف مردم می‌توانند در ستاد ملی صبر مشارکت نمایند.

وی به برخی اقدامات جدید شورای حل اختلاف اشاره کرد و افزود: هجدهم آبان ماه، سالروز تأسیس شورا‌های حل اختلاف است و تحت عنوان روز «صلح و سازش» نامگذاری شده است، ثبت نام از کسانی که مایل باشند در عرصه‌های داوری میانجیگری و سازش مشارکت کنند ثبت نام به عمل خواهد آمد و در این ستاد مشارکت نمایند، پس از گزینش و اخذ پروانه‌های لازم بتوانند مجوز مداخله قانونی در اختلافات را به دست آورده و فعال شوند.

رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور خاطر نشان کرد: گرچه برخی از این موارد قبلاً هم جریان داشته است، ولی در دوره جدید یک جهشی در این عرصه صورت خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: لایحه جدید شورای حل اختلاف است که در مجلس شورای اسلامی مطرح است، امیدواریم زمینه جذب این نیرو‌ها به زودی به تصویب نهایی رسیده و مسئله تعیین تکلیف همکاران در شورا‌های حل اختلاف به سرانجام مطلوبی، برای استخدام برسد.

در این آیین احکام صلح یاری اعضای ستاد صبر شهرستان بویراحمد توسط معاون قوه قضائیه به آنان اعطاء شد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *