پاسخگویی به ۱۲ هزار نظریه مشورتی درج شده در سایت توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه

19:02 - 13 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۵۱۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: از ابتدای تشکیل معاونت حقوقی قوه قضاییه تاکنون به ۱۲ هزار نظریه مشورتی درج شده در سایت مطرح شده از سوی قضات پاسخ داده شده است و به زودی سامانه‌ای برای پاسخگویی به سوالات حقوقی به جهت بهره گیری از ورود سئولات تکراری ایجاد می‌شود.

- حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی در نشست مشترک با قضات استان کرمان افزود: تلاش می‌شود که شبکه نخبگانی و پژوهشگر از همکاران اداری و قضایی دادگستری استان‌ها تشکیل شود تا موانع موجود در بحث اصلاح قوانین بر مبنای خرد جمعی و مشاوره رفع گردد.

وی به پیگیری‌های انجام شده به منظور ایجاد ساختار‌های معاونت حقوقی در دادگستری استان‌ها نیز اشاره و بیان کرد: امید است که بتوان با ایجاد سازوکار مناسب زمینه همکاری مناسب در استان‌ها را فراهم کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در ادامه افزایش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی را از مشکلات عمده قوه قضاییه برشمرد و تاکید کرد: باید تلاش شود که ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی کاهش یابد.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی چهره‌ای جهانی است، تصریح کرد: این شهید گرانقدر تنها مربوط به ایران و تشیع نیست و متعلق به جهان بشریت است، زیرا با بصیرت، فهم، رشادت و اخلاص خود در برابر خط کور فتنه جهانی (داعش) ایستاد و توانست آن را زمین گیر کند و در ادامه استکبار جهانی را مجبور کرد که عقب نشینی کند.

وی اخلاص را از ویژگی‌های اصلی شهید سلیمانی دانست و تاکید کرد: شهید سلیمانی همواره در جلسات عمومی در جایی می‌نشست که کمتر در معرض دوربین‌ها باشد و کمتر دیده شود و به دلیل اخلاص خود در ارض و زمین ماجور و در آسمان‌ها معروف بود و این سرمایه نیاز همه ما است و باید تلاش کنیم که اخلاص در عمل، اندیشه و رفتار را در وجود خود پرورش دهیم.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: باید تلاش کشود که کارمان برای خدا باشد، زیرا هیچ کاری بدون انگیزه الهی ارزش ندارد و باید تمامی زندگی مان رنگ خدایی داشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که یکی از نشانه‌های کار برای خدا این است که فرد خسته نمی‌شود و منتظر تایید و تمجید دیگران نمی‌ماند، تاکید کرد: انسانی که برای خدا کار می‌کند، از انکار دیگران نیز ناراحت نمی‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه اظهارداشت: در دستگاه قضایی عزیزانی هستند که شبانه روز برای جلب رضایت خداوند تلاش می‌کنند، زیرا این دستگاه، امید و پناه مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی ضمن بیان این مطلب که دستگاه قضایی ماموریت‌های متعددی دارد که بخش عمده آن بر عهده همکاران قضایی است، گفت: همه ما به این نظام و خون شهدا بدهکار بوده و باید در این جهت تلاش شود و در آراء و تصمیمات خود به نحوی اقدام کنیم که ارزش‌هایی مانند مبارزه با ظلم و ستم، در کار خالصانه متجلی شود.

وی یادآور شد: باید همواره به نحوی اقدام و رفتار کنیم که فرد در مراجعه به این دستگاه احساس عدالت کند و بر این مبنا قضات هنرمندانی هستند که با تصمیمات آگاهانه و مدبرانه خود امنیت، نظم، آرامش و امید را به جامعه باز می‌گردانند و زمینه‌ای را فراهم می‌کنند که متجاوزان به حریم‌ها و حرمت‌ها بدانند که افرادی هستند که در مقابل آن‌ها می‌ایستند.
معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: در سال‌های اخیر که جهت گیری‌های قوه قضاییه تغییر کرده است، امیدی در جامعه ایجاد شده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به منظور تصدی ریاست قوه قضاییه، فردی را انتخاب کردند که از ابتدای انقلاب در درون این قوه رشد کرده و بسیار دقیق، مدیر، مدبر و حساس است.

وی گفت: قضات باید در جهت اجرایی شدن سیاست‌های اعلامی قوه قضاییه از جمله کاهش ورودی، کاهش اوقات رسیدگی، کاهش جمعیت کیفری، صلح و سازش و مبارزه با فساد تلاش‌های مضاعفی انجام دهند.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که قضات باید بر روی پرونده‌های مربوط به فساد و افرادی که امنیت جامعه را بر هم زده اند، بسیار حساس باشند، تصریح کرد: بناست که از ظرفیت‌های قضات در استان‌ها در راستای تدوین لوایح، دستوالعمل‌ها و آئین نامه‌ها به صورت برنامه ریزی شده و سازماندهی شده استفاده شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *