رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یک دیپلمات پیشین: جهان باید متوجه حضور پنهان آمریکا از طریق داعش در افغانستان باشند

9:48 - 16 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۴۴۵
دسته بندی: سیاست
سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: جهانیان باید متوجه حضور پنهان آمریکا از طریق داعش در افغانستان باشند و جلوی سوریه‌سازی افغانستان را بگیرند. به خصوص همسایه‌های افغانستان در ادامه مذاکرات خودشان سعی کنند راهکارهایی را برای حل این مشکل که یک خطر امنیتی جدی برای منطقه است پیدا کنند.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با میزان، درباره حوادث اخیر افغانستان و حمله داعش به دو بیمارستان در این کشور، اظهار داشت: در این مورد و در عین حال تلفاتی که ایجاد شده و کشته و زخمی شدن مردم، چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. نخست اینکه داعش دست‌پرورده آمریکا است و داعش بعد از شکست در عراق و سوریه با کمک آمریکا و با حمایت و همراهی سازمان امنیت افغانستان، با هواپیما به شمال افغانستان منتقل کرده، آنها را اسکان داد و تجهیز کرد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان، اضافه کرد: لذا آمریکا در جنایات داعش دیده است و مردم افغانستان باید بدانند که این اتفاق‌هایی که در افغانستان می‌افتد، نتیجه ادامه حضور نافرجام و ناهنجار آمریکا و ناتو در افغانستان است.

وی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد که جنگ داعش و عملیات تروریستی داعش در افغانستان، وارد یک فاز جدیدی شده، بیان داشت: به نظر می‌رسد که این نیروی تکفیری، با هدایت آمریکا و در جهت منافع این کشور به دنبال این است که افغانستان را تبدیل به یک سوریه دیگر کند؛ یعنی امروز ما می‌بینیم داعش همان طرحی که داعش در سوریه داشت را در افغانستان دنبال می‌کند.

پاک‌آیین ادامه داد: یعنی از طریق فضای مجازی و با تزریق مقادیر هنگفتی پول به یک ملت دارای مشکلات مالی، افرادی را استخدام می‌کند، با سران قبایل صحبت می‌کند و با تطمیع و دادن پول آن‌ها را جذب می‌کند و به دنبال این است که ترس و ارعاب و در کشور حاکم کرده و قدرت خودش را بزرگنمایی کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: همه اینها به نظر می‌رسد با هدایت آمریکا و پول چند کشور مرتجع عربی است که دارای تفکر وهابیت هستند و به همین دلیل آینده افغانستان واقعاً یک آینده مبهمی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه گروه طالبان که در اوایل با ساده‌انگاری سعی می‌کرد خطر داعش را کم جلوه بدهد یا قدرت خودش برای مقابله با داعش بزرگ نشان می‌داد، امروز نشان می‌دهد که در مقابل داعش ناتوان هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: این گروه نتوانست حمایت ملت را جلب کند و نتوانست همراهی گروه‌های مختلف از تاجیک و ازبک گرفته تا شیعه، با خودش داشته باشد و به همین دلیل است که داعش از این فرصت استفاده می‌کند و ضربات خودش را به مردم بی‌گناه افغانستان وارد می‌کند.

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: به اعتقاد من جهانیان باید متوجه این حضور پنهان آمریکا از طریق داعش در افغانستان باشند و جلوی سوریه‌سازی افغانستان را بگیرند. به خصوص همسایه‌های افغانستان در ادامه مذاکرات خودشان سعی کنند راهکارهایی را برای حل این مشکل که یک خطر امنیتی جدی برای منطقه است پیدا کنند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *