مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران: کشت قراردادی، دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی را کوتاه خواهد کرد

20:49 - 12 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۳۳۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه طرح کشت قراردادی در ۹ استان کشور و در سه محصول گندم، کلزا و پنبه به صورت پایلوت آغاز شده است، گفت: با اجرای این طرح، دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی کوتاه خواهد شد.

_ اسماعیل قادری فر در گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص اجرای طرح کشت قراردادی گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم انعقاد قرارداد از پیش تعیین شده با کشاورزان است تا بتوانیم به صورت هدفمند از پهنه سرزمینی و عرصه‌های کشاورزی برای تولید محصولات ملی فاخر در بخش کشاورزی استفاده کنیم که اولین گام اجرایی این سیاست با رویکرد کشت قراردادی گندم، کلزا و پنبه شروع شده است.

وی افزود: در گام اول، این برنامه را به عنوان یک مانور عملیاتی و اجرایی البته به صورت محکم و هدفمند برداشته ایم تا بتوانیم در آینده وارد مقوله دیگری شویم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه مهمترین دغدغه کشاورزان حذف واسطه گری و دلالان است اظهار داشت: کاهش ریسک بازاریابی، تامین هوشمند نهاده و تامین بذر و ادوات و تجهیزات کشاورزی از مزایای کشت قراردادی است که به سهولت در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت و موجب می‌شود تا فاصله و همرسانی عرضه و تقاضا به نحو مطلوب کاهش پیدا کند و واسطه‌ها حذف شوند.

قادری فر بیان داشت: از امروز کشت قراردادی گندم، کلزا و پنبه در ۹ استان به صورت پایلوت با همکاری شبکه‌های تعاونی روستایی، بخش خصوصی، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در این طرح اگر کشاورزی قصد کشت گندم را داشته باشد، طی قراردادی هر میزان نهاده مورد نیاز به صورت اعتباری و بدون دریافت وجه در اختیار وی قرار می‌گیرد و در فصل برداشت از پولی که به او پرداخت می‌شود کسر خواهد شد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی اضافه کرد: در طول مدت کشت نیز نهاده و ابزار آلات در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و بیمه محصولات کشاورزی را نیز ۱۰ درصد کاهش دادیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *