۷ کلانشهر آلوده ایران؛ آلودگی هوا دست‌بردار کلانشهر‌ها نیست

8:53 - 12 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۰۴۶
کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، تردد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های دودزا را ممنوع کرد، ذرات معلق ناشی از احتراق منجر به تشدید آلودگی هوا و سختی تنفس در کلانشهر‌های کشور شد.

- روزنامه همشهری نوشت: آلودگی هوا دست‌بردار نیست. این دومین موج فراگیر است که پاییز امسال به آسمان شهر‌های بزرگ رسیده تا مجال تنفس را سخت‌تر از قبل کند. افق دید در برخی شهر‌ها دیروز به کمتر از ۳۰۰ متر رسید و ساعت به ساعت بر غلظت آلاینده‌هایی افزوده می‌شود که جز خطر برای سلامت شهروندان، هیچ کارکرد دیگری ندارند. صبح دیروز، اما همزمان با تشدید آلودگی هوا در پایتخت، کمیته شرایط اضطرار تشکیل شد و تصمیماتی برای کاهش انتشار آلاینده‌های جوی ناشی از منابع متحرک گرفته شد که مهم‌ترین آن‌ها ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی است.

در اصفهان نیز نامه‌ای به روسای ۲ قوه کشور برای جلوگیری از مازوت‌سوزی نوشته شد. در شهر‌های تبریز، کرج، اراک، زابل و اهواز نیز هشدار‌هایی به شهروندان داده شده است.

بررسی از نقشه‌های جهانی هواشناسی نشان می‌دهد از عصر امروز با ورود سامانه ناپایدار بارشی، کیفیت هوا بهبود می‌یابد، اما این پایان قصه آلودگی هوای امسال ایران نیست. موج بعدی آلودگی هوا از نیمه هفته آینده بار دیگر جولان خواهد داد و شهر‌های بزرگ کشور باز هم دستخوش آلاینده‌های احتراقی و ریزگردی می‌شوند. بررسی‌های پژوهشکده تغییر اقلیم هواشناسی نشان می‌دهد که پاییز امسال، نسبت به دوره‌های مشابه سال‌های گذشته، کم‌بارش‌تر و گرم‌تر است و این یعنی وارونگی دمای امسال نیز در مقایسه با سال‌های گذشته زودرس اتفاق خواهد افتاد. در چنین شرایطی باید به‌زودی در انتظار موج سنگینی از آلودگی هوا بر اثر وارونگی زودرس باشیم که دامنه خطرناک آن بر زندگی ۴۵ میلیون شهرنشین شهر‌های بزرگ کشور اثر مستقیم دارد.

۷ کلانشهر آلوده ایران را بشناسید

۷ کلانشهر آلوده ایران را بشناسید

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *