لباس‌های دوربین دار رفتار ماموران پلیس با شهروندان را ضبط می‌کند

2:32 - 12 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۰۸۳۸
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت گفت: در حال حاضر همه نیرو‌های گشت موتورسوار پلیس ۱۱۰ به لباس‌های دوربین دار مجهز شده اند. علاوه بر این ما این مساله را در برنامه هایمان داریم که درباره بقیه گشت‌های انتظامی هم چنین تجهیزاتی را مورد استفاده قرار بدهیم.
جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری پایتخت درخصوص نقش سامانه داشبورد فرماندهی و سامانه «ای وی ال اس» برای ارتقای توانمندی‌های پلیس پیشگیری به میزان گفت: آنچه که به مساله فراوانی جرائم مربوط می‌شود به طور کلی در بخش مربوط به سامانه داشبورد فرماندهی گنجانده می‌شود. با به راه افتادن این سامانه فرایند طرح ریزی-عملیاتی از حالت دستی خارج شده و رسیدگی به موضوع سرقت‌ها و مطالباتی که مردم در این زمینه از پلیس دارند به صورت الکترونیکی به انجام می‌رسد. سامانه «ای وی ال اس» هم بخشی از همین سامانه داشبورد فرماندهی است که کارکردهایش هم دوسویه است. درواقع این سامانه هم در موضوع پایش برای پلیس پیشگیری کاربرد دارد و هم در زمینه همان داشبورد فرماندهی دارای کاربری‌هایی است. اینکه گشتی‌های پلیس پیشگیری به چه شکل و ترتیبی مبادرت به گشت زنی می‌کنند و در کدام یک از خیابان‌ها عملکرد مثبتی دارند و حتی اینکه با چه سرعتی در معابر گشت می‌زنند جزو کارکرد‌های سامانه «ای وی ال اس» است.

وی درباره کاربرد‌ها و مزایای این دو سامانه هوشمند پلیسی برای شهروندان اذعان داشت: این دو سامانه در موضوع کنترل جرائم از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و ما کارکرد‌ها و مزایایی که این سامانه‌ها دارند را برای افکار عمومی تشریح کرده ایم. در همین برنامه‌های اخیری که به مناسبت هفته ناجا انجام شد در حد مقدورات در این زمینه آگاهی رسانی‌هایی صورت گرفت. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که پلیس در زمینه نوع اقدامات و ابزار‌هایی که در اختیار دارد باید ملاحظاتی را هم رعایت کند. نمی‌توان همه اطلاعات مربوط به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که در اختیار پلیس قرار دارد را به افکار عمومی منتقل کرد.
 
بیشتر بخوانید:
 
موقوفه‌ای اذعان داشت: برای همین ما نمی‌توانیم به طور کامل همه موارد مربوط به سامانه‌های هوشمندی که در اختیار داریم را تشریح کنیم. اما برای اینکه افکار عمومی نسبت به قابلیت‌های پلیس اطمینان خاطر پیدا بکنند و احساس امنیت داشته باشند کافی است تا اطلاعات کلی در این زمینه به آن‌ها منتقل شود. آگاهی کلی نسبت به توانمندی‌های هوشمند پلیس در ارتقای احساس امنیت روانی برای عموم مردم موثر خواهد بود. همین نیرو‌های گشتی ما که در سطح شهر اقدام به گشت زنی می‌کنند براساس دانش، ساختار و پشتوانه‌های فکری شکل گرفته در حال انجام وظیفه هستند که این مساله خود عامل افزایش احساس امنیت برای مردم خواهد شد.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در واکنش به اینکه اجرای طرح دوربین دار شدن لباس پلیس در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه اهدافی را دنبال می‌کند گفت: در حال حاضر همه نیرو‌های گشت موتورسوار پلیس ۱۱۰ به لباس‌های دوربین دار مجهز شده اند. علاوه بر این ما این مساله را در برنامه هایمان داریم که درباره بقیه گشت‌های انتظامی هم چنین تجهیزاتی را مورد استفاده قرار بدهیم. این دوربین‌هایی که به عنوان دوربین‌های البسه شناخته می‌شود، موجب استاندارد شدن رفتار افسران پلیس می‌شود و درواقع عاملی برای حفاظت از آنهاست؛ بنابراین درصورتی که در خلال انجام ماموریت‌ها حادثه‌ای برای ماموران پلیس اتفاق بیفتد توسط این دوربین‌ها به ثبت می‌رسد و به این وسیله نیرو‌های پلیس مورد حفاظت قرار می‌گیرند. این نکته را هم باید در نظر بگیریم که دوربین‌های البسه همه اقدامات نیرو‌های پلیس را به شکل مستمر ثبت و ضبط می‌کنند و باعث می‌شوند تا شیوه عمل نیرو‌های پلیس در برخورد با شهروندان استاندارد بشود؛ بنابراین مساله‌ی استفاده از این دوربین‌ها عاملی برای تقویت حقوق شهروندی هم خواهد شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *