رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اصناف ظرفیت بالقوه‌ای برای ساخت مسکن دارند/ ۵۰ رسته شغلی در ارتباط مستقیم با صنعت ساختمان هستند

8:01 - 11 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۰۶۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: ظرفیت بالقوه‌ای در حوزه اصناف برای ساخت مسکن داریم و خیلی راحت می‌توان در بخش خدمات و ... از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
محمود بنانژاد در گفت‌وگو با میزان، در خصوص تأثیر ساخت یک میلیون مسکن در سال بر اشتغال کشور، گفت: صنعت ساختمان قاعدتاً یک صنعت پیشران است و در حوزه اصناف حدود ۵۰ رسته شغلی در ارتباط مستقیم با این صنعت هستند.
 
وی افزود: علاوه بر آن رسته‌های شغلی فراوانی ازجمله فروشندگان مصالح ساختمانی، جوشکاران، نقاش‌ها و ... داریم که غیرمستقیم با این صنعت در ارتباط هستند، که همه  آن‌ها با ساخت این حجم مسکن فعال خواهند شد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: وقتی صنعت ساختمان دچار رکود شود مشاغل وابسته هم با مشکل مواجه خواهند شد که در چند سال گذشته باوجود رکود مسکن با موارد متعددی از این نوع مشکلات روبرو شده‌ایم.

رئیس اتاق اصناف مشهد اظهار کرد: برای بحث ساخت این حجم مسکن یک جاهایی تهدید وجود دارد یعنی علی‌رغم اینکه ساخت یک میلیون مسکن در سال می‌تواند فرصتی برای ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، توسعه بخش مسکن و صاحب‌خانه شدن مردم باشد اماممکن است موجب افزایش نرخ تورم نیز بشود.
 
بنا نژاد افزود: در بازار ۲ مولفهٔ عرضه و تقاضا داریم که این‌ها علاوه بر تعیین قیمت‌ها موجودی بازار را نیز کنترل می‌کنند و اگر تقاضا در بازار بیشتر از عرضه باشد تورم ایجاد خواهد شد و این تورم بر بخش‌های دیگر اقتصادی هم تأثیرگذار است یعنی تورم در بخش ساختمان بر قیمت خودرو و ... نیز تأثیرگذار است که باید مراقبت شود تا ساخت مسکن به‌گونه‌ای پیش برود که این مشکلات فرصت بروز و ظهور پیدا نکند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف ایران در خصوص ظرفیت اصناف مشهد برای ساخت یک میلیون مسکن در سال، گفت: ما ظرفیت بالقوه‌ای در حوزه اصناف برای ساخت مسکن داریم و می‌دانید که حوزه اصناف یک حوزه گسترده خدماتی در همه بخش‌ها است که متأسفانه در ۲ سال اخیر با رکود مسکن بعضاً اصناف فعال در این حوزه به‌ناچار تغییر شغل داده‌اند.

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: اگر در بخش مسکن فعالیت آغاز شود قطعاً این اصناف دوباره به شغل اصلی خود بازخواهند گشت و خیلی راحت می‌توان در بخش خدمات و  ... از  ظرفیت‌ها آنها استفاده کرد اما بخش تعیین قیمت مواد اولیه براس اجرای طرح ساخت یک میلیون مسکن  دست ما نیست و به تولیدکنندگان سیمان، گچ و ... برمی‌گردد و ما فقط در بخش تأمین این  مصالح ساختمانی می‌توانیم به اجرای طرح  کمک کنیم.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *