در چه صورتی احتمال دارد شاهد پیک ششم کرونا باشیم؟

14:45 - 09 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۰۲۹۷
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان اردبیل گفت: رعایت اصول بهداشتی و آنچه در بین عموم به پروتکل‌های بهداشتی معروف شده است و به عبارتی رعایت قانون شفا، یعنی شستن دست با آب و صابون، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که در کنار افزایش پوشش واکسیناسیون می‌تواند عامل موثری در کنترل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از پیک ششم آن باشد.

- ایسنا نوشت: صامت صالحیان درباره زمان ظهور پیک ششم اظهار کرد: لازم است عموم مردم و مسئولان رعایت اصول اولیه بهداشتی را یکی از ارکان زندگی خود قرار دهند و به‌صورت هوشمندانه با شیوع ویروس مقابله کنند.

وی اضافه کرد: مردم و مسئولان با استقبال از برنامه واکسیناسیون، تا رسیدن به ایمنی ۸۰درصد جامعه باید به این امر واقف باشند که پیشگیری مقدم بر درمان و بسیار کم‌هزینه‌تر از آن بوده و کنترل هر اپیدمی نیاز به زمان دارد.

صالحیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در چه صورتی احتمال دارد پیک ششم کرونا را شاهد باشیم، تصریح کرد: عدم رعایت موارد مربوط به حفاظت فردی (استفاده از ماسک، شستن دست با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده)، عدم دقت به‌احتمال آلودگی سطوح، عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین افراد، افزایش مراودات غیرضروری اجتماعی، افزایش تماس بین افراد در جامعه (مانند اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری، تاکسی‌ها، تالارها، سالن‌های ورزشی و ...) و همچنین تردد افراد مشکوک و علامت‌دار و نیز افراد مثبت (باحال عمومی مناسب) مشمول قرنطینه خانگی در میان مردم احتمال بروز پیک ششم را افزایش می‌دهد.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان اردبیل ادامه داد: عادی انگاری باعث تکرار پیک‌ها شده و افزایش خسارت فردی (بستری، کاهش توانایی جسمی و مرگ) و اجتماعی (صرف هزینه‌های بیمارستانی و دارویی و اتلاف منابع عمومی و کاهش فعالیت اقتصادی جامعه) را در پی خواهد داشت.

به گفته صالحیان، طولانی شدن اپیدمی باعث خستگی مردم شده از طرفی نیز درک خطر در مردم کاهش پیدا کرده است به عبارتی با تغییر رنگ، مردم خود را در معرض بیماری و یا حداقل نوع شدید آن نمی‌دانند و این باعث عادی انگاری می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *