استیصال پشت در‌های بسته اروپا

11:24 - 09 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۰۲۲۶
مساله قابل تامل می‌تواند این باشد که چرا در کشورمان تبلیغ سفر‌های گردشگری در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با وعده فراهم شدن امکان پناهندگی در کشوری اروپایی بی نظارت یا کنترلی در جریان است؟
- «سلام امید جان. ما وضعیتمون خیلی خرابه. داریم می‌میریم. امید می‌تونی پروپاگاندا بکنی توی رسانه؟ یه جوری نجاتمون بده. بگو سیزده تا ایرانی گیر کردن لب مرز دارن می‌میرن. پشت مرز لیتوانی، بلاروسی‌ها میزننمون می‌فرستن سمت لیتوانی. لیتوانی هم راهمون نمی‌ده. بدون آب و غذا توی سرما موندیم. امید فقط شاید رسانه بتونه نجاتمون بده.» صدای پر از استغاثه اش رنگ استیصال هم دارد. اما در همین واماندگی باز انگار آخرین رمقش را خرج می‌کند که به ناامیدی راه نداده باشد. اوضاعش وخیم است. اوضاع همراهنش هم. بی هر بهره و نوایی پشت مرز‌های دو کشور اروپای شرقی مانده‌اند، نه راه پس دارند و نه راه پیش. به امیدِ پذیرش پناهندگی با ویزای گردشگری و از راه قانونی راهی اروپا شده‌اند. اما حالا ناباورانه در حصار مرزی بلاروس و لیتوانی مانده‌اند. از دوستش می‌خواهد دست به دامن رسانه‌ها شود تا مگر پروپاگاندای رسانه‌ای کشتی نجات او و همراهان سرگردانش باشد. انگار او هم جادوی رسانه را خوب شناخته است. این روز‌ها روزگار تبلیغ و رسانه است. او و دوستان گرفتار مانده‌اش هم نباید از برکات عصر ارتباطات بی‌بهره بمانند. گر چه پیشتر فریب همین تبلیغات رسانه‌ای را خورده‌اند و با گرفتن ویزای گردشگری به چنین مخمصه‌ای افتاده‌اند.
 
استیصال پشت در‌های بسته اروپا

پناهجویان در پناه دیپلماسی
پیش از این سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه وعده پیگیری وضع و حال این سیزده پناهجوی درمانده ایرانی را از راه تماس با دولت بلاروس داده است. کاظم سجادی هم که عهده دار معاونت کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه است با سفر به پایتخت بلاروس آندری ساوینیخ رئیس کمیسیون خارجی مجلس آن کشور را برای همکاری در رفع آنچه بر این پناهجویان ایرانی رفته به کمک فراخوانده است.
 
استیصال پشت در‌های بسته اروپا

از این نباید گذشت که ماه‌های پیش رو موسم فرا رسیدن سرماست و در این گیر و دار، بیم بروز فاجعه‌ای می‌رود که قربانیانش ایرانیانِ بی جا و مکان مانده‌ای در پشت در‌های بسته اروپا باشند.
 
بیشتر بخوانید:

سجادی درخواست عملکردی مسوولانه برای حفظ جان اتباع ایرانی گرفتار در سرمای شدید لب مرز لیتوانی و لهستان را با مقامات بلاروس در میان گذاشته و رئیس کمیسیون خارجی مجلس بلاروس هم متاسف از این پیشامد، قول همکاری داده است. او قصور را متوجه گروه‌هایی می‌داند که با اغفال افراد آن‌ها را اسیر وضعی بغرنج و پیچیده می‌کنند.
 
استیصال پشت در‌های بسته اروپا

مهاجرانی در محاقِ یک نزاع
گویا این بحرانی که قربانیانش جماعتی از ایرانیان هستند نتیجه بروز اختلافی است که دولت بلاروس را رودروی اتحادیه اروپا کرده است. تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا در نارضایتی از سرکوب مخالفان دولتی شامل حال دولت بلاروس کرده باعث شده تا این دولت هم مهاجران بازآمده از خاورمیانه را به پشت مرز‌های لهستان و لیتوانی روانه کند. این مدعای مسئولان اتحادیه اروپایی است. دولت بلاروس، اما آن را تایید نمی‌کند.
 
استیصال پشت در‌های بسته اروپا
گردشگری در دام سوداگری
هر چه هست، اما مساله قابل تامل‌تر می‌تواند این باشد که چرا در کشورمان تبلیغ سفر‌های گردشگری در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با وعده فراهم شدن امکان پناهندگی در کشوری اروپایی بدون نظارت یا کنترلی در جریان است؟ آن طور که خانواده یکی از این پناهجویان سرگردان در بلاروس به رسانه‌ها گفته آن‌ها با ویزای گردشگری کوتاه مدت و به شکلی قانونی راهی این سفر شده اند. آن هم سفری که دوازده هزار یورو هزینه روی دست پناهجویان گذاشته است.
 
استیصال پشت در‌های بسته اروپا
حال، اما خبر‌های نگران کننده از وضع بغرنج این پناهجویان از مجرا‌های مختلف همچنان به گوش می‌رسد. این خبر‌ها حکایت از رفتار خشونت بار پلیس با پناهجویان و سرمای شدید و بی آب و غذا ماندنشان دارد.
 

برچسب ها: بلاروس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *