معجزه خرید پله‌ای در بورس؛ راهکاری برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس

11:53 - 08 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۹۹۱۶
نوسانات و تشکیل صف‌های خرید و فروش یک روز در میان، تصمیم گیری برای خرید سهام ارزنده را برای سرمایه گذاران سخت کرده است.

- روزنامه هفت صبح نوشت: کی دســت به خرید سهام بزنیم؟ ســوال مهمی که شاید بتوان بیخیال جواب آن شد. اگر بدانیم چه زمانی بهترین وقت برای خرید ســهام است، ۹۰ درصد مشکلاتمان حل می‌شــود، اما مشکل اینجاســت که خیلی اوقات نمی‌توان با اطمینان زمان خوبی برای خرید سهام پیدا کرد. این مشکل وقتی حاد می‌شود که بازار هم کلی نوسانی باشد و شاهد تشکیل صف‌های خرید و فروش یک روز در میان باشیم. بورس در هفته‌های اخیر تقریبا همین رفتار را از خود نشــان داده و تصمیم گیری برای خرید سهام ارزنده را سخت کرده است. گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد هنوز می‌توان به برخی نماد‌ها امید داشت، اما وقتی یک روز با صف خرید و یک روز با صف فروش مواجهیم، چه کاری از دستمان برمی آید؟ در چنین شرایطی احتمالا خرید و فروش پله‌ای بتواند گزینه مناســبی برای کاهش ریسک معاملات و ساده کردن تصمیمات باشد. البته منظورمان خرید پله‌ای در قیمت‌های مختلف نیست، بلکه در اینجا می‌خواهیم از خرید پله‌ای در زمان‌های مختلف صحبت کنیم.

خرید پله‌ای در زمان‌های مختلف

حالتی را در نظر بگیرید که با بررسی گزارش‌های مالی شرکت‌ها متوجه عملکرد قابل توجه یک نماد خاص شده اید و از نظر بنیادی حدس می‌زنید سهام شرکت مورد نظر گزینه خوبی برای سرمایه گذاری بلندمدت باشد. ولی در شرایطی که هر هفته قیمت سهام ۱۰ درصد جابه جا می‌شــود، لحظه ورود به سهم حتی برای آن‌هایی که دید بلندمدت دارند مهم است. برای همین در چنین شــرایطی باید دست به دامن روش‌هایی شویم که بتواند از سرمایه مان در برابر نوسانات روزانه محافظت کند. یکی از این روش‌ها خرید پله‌ای در زمان‌های مختلف اســت. برای مثال اگر می‌خواهید ۲۰ میلیون تومان از یک سهم بخرید، به جای اینکه کل این مبلغ را در روز اول خرید کنید، آن را به ۴۰ قسمت مساوی تقسیم و هر روز به اندازه ۵۰۰ هزار تومان ســفارش خرید ارسال کنید. در چنین شرایطی بعد از پایان ۴۰ روز کاری که تقریبا معادل یک ماه و نیم است، شما کل سرمایه مورد نظر یعنی ۲۰ میلیون تومان را برای خرید ســهام خرج کرده اید. با این تفاوت که دیگر برایتان اهمیتی ندارد قیمت ســهام در طول این
مدت چقدر نوسان داشته.

خرید پله‌ای چطور ریسک سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد؟

با استفاده از اســتراتژی خرید پله‌ای عملا فرآیند خرید سهام یک ماه و نیم طول کشیده و در نهایت میانگین قیمت تمام شده ســهام در پرتفوی شما معــادل میانگین ۴۰ روز کاری خواهــد بود. برای مثال اگر ســهامی با قیمت دو هزار تومان، هر روز ۱۰ تومان کاهش قیمت پیدا کند، بعد از ۴۰ روز به هزار و ۶۰۰ تومان خواهد رسید. در چنین حالتی اگر از ابتدا ۲۰ میلیون تومان سهم به صورت یکجا خریده باشــید، در پایان روز چهلــم حدود چهار میلیون تومان ضرر خواهید کرد. در حالی که اگر روزی ۵۰۰ تومان ســهام بخرید، در نهایت قیمت تمام شده ســهام هزار و ۸۰۰ تومان خواهد شد و در چنین حالتــی به جای چهــار میلیون، حدود دو میلیون تومان ضرر می‌کنیــد. اصطلاحا با این کار میانگین کم کرده اید و ضرر کمتری را پشــت سر گذاشــته اید. در حالت معکوس هم این روش می‌تواند مفید باشد. چراکه اگر شما در روز اول از ترس ریزش بازار دســت به خرید نزنید و در ادامه شاهد بازار صعودی باشــید، ممکن است افسوس بخورید، اما در روش خرید پله ای، تا حدودی با روند صعودی بازار همراه خواهید بود و از سود افزایش قیمت‌ها بی بهره نمی‌مانید.

بهترین نماد‌ها برای خرید پله‌ای

استراتژی خرید پله‌ای شاید برای خیلی از نماد‌ها قابل اجرا نباشــد. چراکه در این روش شــما باید هر روز بتوانید بخش کوچکی از ســرمایه خود را به ســهام تبدیل کنید. ولی اگر نمادی بازارگردان نداشته باشد و به صورت مداوم برایش صف تشکیل شــود، در پیاده کردن این اســتراتژی به مشکل خواهید خورد. چراکــه در روز‌های مثبت بازار که برای ســهم صف خرید تشکیل شده، امکان خرید سهام نخواهید داشت. برای همین بهتر است قبل از اینکه دست به خرید پله‌ای بزنید، با بررسی سابقه معاملات نگاهی به عملکرد بازارگردان‌ها بیندازید و ببینید چقدر در جلوگیری از تشکیل صف موفق عمل کرده اند. عموما نماد‌هایی که حجم بازار بالایی دارند و روزانه ده‌ها میلیارد تومان از سهام آن‌ها دست به دست شــود، احتمالا گزینه خوبی برای اجرای استراتژی خرید پله‌ای باشند. توجه داشته باشید که این استراتژی بیشتر به کار کسانی می‌آید که قصد سرمایه گذاری بلندمدت دارند و می‌خواهند ریسک نوسانات روزانه قیمت سهام را حذف کنند. به همین خاطر اگر ســهامدار کوتاه مدت هستید، چه بهتر که از همین نوســانات روزانــه بازار برای خودتان سود بسازید و به فکر خرید پله‌ای نباشید.

تفاوت خرید پله‌ای در قیمت و زمان

در کنــار اســتراتژی خرید پلــه‌ای در زمان‌های مختلف، برخی کارشناســان از استراتژی دیگری برای خرید پله‌ای در قیمت‌های مختلف استفاده می‌کنند که تا حد زیادی حرفه ای‌تر است. در این روش سرمایه گذار وقتی تصمیم به خرید می‌گیرد، نقاط حمایت و مقاومت سهام را در چند پله مختلف پیدا می‌کند. در اولین خرید بخشــی از ســرمایه خود را وارد ســهام می‌کند و بعد از رسیدن قیمت به نزدیکی هر کــدام از حمایت هــا و مقاومت ها، مجددا دست به خرید یک پله دیگر می‌زند. چراکه در نزدیکی حمایت و مقاومت ممکن است قیمت سهام روند معکوس به خود بگیرد یا روند فعلی را با قدرت ادامه دهد. در صورتی که مورد اول اتفاق بیفتد، خیالتان راحت خواهد بود که تنها بخشی از سهام مورد نظر را در قیمت بالا خریده اید و پله‌های دیگر قیمت پایینتری داشتند. در صورتی که مورد دوم اتفاق بیفتد، شما بهترین زمان را برای خرید سهام با بالاترین سود انتخاب کرده اید. این یعنی بازی دو سر برد!



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *