رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سوخت آشوب ته کشید!

8:54 - 08 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۹۸۲۳
نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی نوشت:هرچند گام اول احیای اغتشاشات و اعتراضات در کشورمان به در بسته خورد و راه به‌جایی نبرد، اما سرویس‌های اطلاعاتی با کمک پادو‌های داخلی و ضدانقلاب خارج نشین در کمین‌اند تا با استفاده از حاشیه‌ها برنامه‌های اقتصادی و معیشتی دولت سیزدهم را ناموفق جلوه دهند.

- پرویز سروی در روزنامه حمایت نوشت: ۱. عملیات سایبری به‌منظور از کار انداختن جایگاه‌های سوخت، در ظاهر یک عملیات موفق چندساعته ارزیابی می‌شود درحالی‌که نتوانست به اهداف اصلی خود دست یابد و در همان ابتدای کار شکست خورد. آنچه از شواهد و قرائن پیداست، این عملیات بنا بود در آستانه سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ کشور را وارد یک آشوب بزرگ و ضد امنیتی کند، ولی محاسبات حریف اشتباه از کار درآمد.

گرچه هنوز به‌صورت رسمی اعلام‌نشده که این حمله از سوی کدام گروه یا کشور خارجی انجام‌شده و هکر‌ها نیز هویت خود را پنهان کرده‌اند، بااین‌حال، موضع‌گیری «عاموس یادلین»، رئیس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که هکر‌های اسرائیلی پشت این ماجرا بوده‌اند. پس از این عملیات ناموفق، وی در یادداشتی توییتری نتایج این حمله را زیر سؤال برد و با کنایه‌ای معنادار نوشت این ضربه آیا رفتار منطقه‌ای ایران را تغییر داد یا به آشوب منجر شد؟

۲. برنامه سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه به این ترتیب بود که موضوع بنزین را به بستری برای ایجاد ناآرامی‌ها و بحران‌های اجتماعی تبدیل کنند. بااین‌حال، این اتفاق نه‌تن‌ها به اهداف خود نرسید بلکه به سکویی برای همکاری و همدلی دولت و مردم منجر شد. آنچه در آبان ۹۸ روی داد و برای چند روز کشور را ملتهب ساخت، دارای پیش‌زمینه‌هایی بود که در ماجرای هفته گذشته وجود نداشت. نخست اینکه مردم از عملکرد اقتصادی دولت به‌شدت ناراحت و ناراضی بودند و افزایش ناگهانی و بدون اطلاع قیمت بنزین را ناشی از بی‌تدبیری و عدم صداقت مسئولان می‌دانستند. حتی مقامات ارشد اجرایی وقت نیز زیر بار مسئولیت نرفتند و تقصیر را به گردن دیگران انداختند.

طبیعی بود که در آن دوره که مردم فشار سنگینی را از بابت گرانی و تورم تحمل می‌کردند، افزایش قیمت بنزین آن‌ها را عصبانی کند چراکه ارتباط همیشگی با گران شدن قیمت سایر کالا‌ها و خدمات دارد. حتی وعده‌های جبرانی نیز داده شده، اما به‌درستی به مرحله عمل نرسیدند و مردم احساس کردند که به آن‌ها جفا شده و عامدانه غافلگیر شده‌اند!

۳. این مؤلفه‌ها در جریان حمله هکری هفته گذشته و کمبود سوخت برای چند ساعت در کشور وجود نداشت و در نتیجه به هدفی که دو سال پیش به دنبال آن بودند نرسیدند. در حقیقت، هکر‌های اجاره‌ای، جریان ضدانقلاب و سرویس‌های اطلاعاتی تلاش فراوانی را به عمل آوردند تا مردم را در همین ابتدای کار دولت، از حاکمیت و دستگاه اجرایی ناامید کنند و با به راه انداختن ناآرامی‌ها و بحران‌های اجتماعی این‌گونه القا کنند که فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور باشد! از سوی دیگر با رواج دادن شایعه افزایش قیمت بنزین درصدد برآمدند که عملیات روانی را به همان سمت‌وسوی آبان ۹۸ سوق دهند، اما با اطلاع‌رسانی به‌موقع، این بخش از عملیات نیز ناکام ماند.

۴. از همان لحظات اولیه، همه زیرمجموعه‌های دولت با تیم‌های کارشناسی به میدان آمدند و کوشیدند اشکالات ناشی از حملات سایبری را در کمترین زمان ممکن رفع کنند. وزیر نفت به‌عنوان مسئول مستقیم این موضوع، رسماً از مردم بابت اختلال پیش‌آمده در سامانه هوشمند سوخت عذرخواهی کرد. چند ساعت پس از غیرفعال شدن سامانه، برای اینکه مردم با تهیه سوخت موردنیاز خود دچار چالش و مشکل نشوند، تمام جایگاه‌ها فعالیت خود را به‌صورت آفلاین از سر گرفتند.

علاوه بر این، حمل‌ونقل در تهران و برخی شهر‌های دیگر تا اتصال جایگاه‌های سوخت به سامانه‌های هوشمند، رایگان شد و از این طریق دغدغه مردم برای تردد تا حدود زیادی کاهش یافت. از سوی دیگر، رئیس‌جمهور نیز با حضور در یکی از جایگاه‌های سوخت در تهران از نزدیک جویای احوال مردم گردید و این پیام قطعی را ارسال کرد که اگر اختلالی در زندگی روزمره و خدمات عمومی وجود داشته باشد، همه مسئولان تا رفع شدن آن، در کنار مردم هستند نه در مقابل آن‌ها.

این رویکرد دولت را در کنار نتایج افکار سنجی مرکز گالوپ قرار دهیم، متوجه چرایی محبوبیت قوه مجریه و شکست توطئه اخیر برای عصبانی کردن مردم خواهیم شد. در نظرسنجی اخیر این موسسه، میزان رضایت مردم از عملکرد «آیت‌الله رئیسی»، ۷۲ درصد اعلام گردید. این پیمایش تنها چند هفته پس از ریاست جمهوری ایشان به عمل آمد، درحالی‌که بر اساس گزارش گالوپ، دولت قبلی هیچ‌گاه در طول هشت سال گذشته نتوانست رضایت اکثریت مردم را در نظرسنجی‌ها به دست بیاورد و بیشترین میزان رضایت تنها ۳۲ درصد بود.

در موضوع واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹، دولت سیزدهم در همان هفته‌های نخست، واردات ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را اعلام کرد و در اندک زمانی به این وعده خود عمل نمود. تا چند ماه پیش به دلیل کمبود واکسن، شاهد افزایش تلفات و بیماری‌ها بودیم، اما در حال حاضر، در زمره کشور‌های مطرح در واکسیناسیون هستیم. همین موضوع مردم را دلگرم کرد که دولت در کنار آن‌هاست و برای گام بعدی که مسئله معیشت و اقتصاد است، مثل انجام واکسیناسیون سراسری موفق عمل خواهد کرد.

۵. مشابه این حمله هکری در کشور‌های مدعی فناوری و علم و ثروت اتفاق افتاده بود، اما تا چندین روز با تبعات آن مواجه بودند. در اردیبهشت‌ماه سال جاری، خطوط انتقال سوخت شرکت «کلونیال» آمریکا هدف یک حمله سایبری قرار گرفت و بیش از ۱۰ هزار پمپ‌بنزین در مناطق جنوب شرقی این کشور با کمبود سوخت مواجه شدند. این کاهش به مدت یک هفته ادامه یافت و شرکت کلونیال مجبور شد برای رفع انسداد و از سرگیری تأمین سوخت، ۵ میلیون دلار به هکر‌ها باج بده! زد و خورد میان رانندگان در برخی شهرها، تراکم خودرو‌ها در مقابل پمپ‌بنزین‌ها و ذخیره بنزین به‌صورت خطرناک برای روز مبادا، اتفاقاتی بودند که در ثروتمندترین کشور جهان روی داد و مردم را تا چندین هفته گرفتار و سرگردان کرد.

هرچند گام اول احیای اغتشاشات و اعتراضات در کشورمان به در بسته خورد و راه به‌جایی نبرد، اما سرویس‌های اطلاعاتی با کمک پادو‌های داخلی و ضدانقلاب خارج نشین در کمین‌اند تا با استفاده از حاشیه‌ها و ایجاد انفکاک و بی‌اعتمادی میان مردم و مسئولان، برنامه‌های اقتصادی و معیشتی دولت سیزدهم را ناموفق جلوه دهند تا پروژه ناامید کردن مردم از این دولت مسئول، سخت‌کوش، با نشاط و با برنامه را از سر بگیرند؛ رؤیای شومی که با همدلی و اتحاد ملی هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *