جرائم خشن در تهران به پایین‌ترین حد رسیده است

8:13 - 08 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۹۳۷۶
رئیس پلیس پیشین تهران بزرگ گفت: خوشبختانه امروز جرائم خشن حداقل در تهران که من اشراف بیشتری نسبت به آن دارم به پایین‌ترین میزان ممکن رسیده است. ما امروز بیشتر با خرده جرائم مواجه هستیم.
مرتضی طلایی رئیس پلیس پیشین تهران بزرگ در خصوص چرایی ضرورت برخورد قاطعانه پلیس با برهم زنندگان نظم عمومی به میزان گفت: در زمان‌هایی برخورد قاطع‌تر پلیس با کسانی که با ایجاد رعب و وحشت امنیت عمومی را به مخاطره می‌اندازند به یک نیاز ضروری تبدیل می‌شود. آن زمانی که بنده در پلیس تهران مسوولیت داشتم روزی در سطح شهر در حال گشت زنی بودیم که ناگهان شبکه بی سیم اعلام کرد در یکی از مناطق جنوبی شهر قداره کشی و شرارت صورت گرفته و بعد هم آن افراد شرور فرار کرده اند. البته نیرو‌های ما شماره خودروی آن افراد شرور را برداشته بودند. من به واحد‌های گشت اعلام کردم که در آن منطقه متمرکز بشوند و تا سرنشینان آن خودرو دستگیر نشده اند کار متوقف نشود. دقایقی بعد نیرو‌های گشتی به ما خبر دادند که موفق به توقیف آن خودرو و سرنشینانش شده اند.
 
وی ادامه داد: من از نیروهایمان خواستم که آن افراد شرور را به محل حادثه بیاورند. محل حادثه هم درواقع یک قهوه خانه‌ای بود که تبدیل به پاتوقی برای این نوع رفتار‌های شرورانه شده بود. نیرو‌های ما وقتی خودروی این افراد را بازرسی کردند انواع و اقسام آلات جرم هم در این خودرو پیدا می‌شد. وقتی هم که درخواست کردیم تا سابقه این افراد شرور بررسی شود معلوم شد جزو سابقه دار‌های حرفه‌ای هستند. بعد ما با مراجع قانونی هماهنگی‌های لازم را صورت دادیم و من از همکارانم درخواست کردم دست و پای این افراد شرور را به درخت ببندند و به آن‌ها گفتم من می‌روم و برمی گردم و بعد به شما خواهم گفت که چه کار باید بکنید. ما چند ساعتی را تامل کردیم و همکاران ما این افراد شرور را در همان حالت نگه داشتند تا مردم بدانند که اینطور نیست که تصور شود این محله نا امن است.
 
بیشتر بخوانید:
 
طلایی اذعان داشت: اما حال سوال این است که آیا همیشه می‌شود پلیس همین برخورد را بکند؟ من تصور می‌کنم اینطور نیست و پلیس باید براساس اقتضائات با مسائل برخورد کند. زمانی ما در تهران محله‌ای داشتیم که با وجود داشتن مردم شریف و انقلابی و متدین، اما معروف به شرارت شده بودند. آن محله جزو پایگاه‌های مذهبی و دارالشهدای ماست. اما متاسفانه این محله در یک نقطه‌ای با آسیب‌هایی هم مواجه بود. ما با یک شیوه قاطعانه آن محله را از وجود آن آسیب‌ها پاک کردیم. ما در تهران فقط همان محله را داشتیم که این شرایط را داشت. اما آیا در مورد همه نقاط می‌شود مانند آن محله برخورد کرد. من چنین تصوری ندارم. ما در تهران حداکثر یک یا دو محله داشتیم که در آنجا افراد شرور باعث سلب امنیت مردم می‌شدند. گاهی در آن نقاط شرایط اقتضا می‌کرد که برخورد‌هایی صورت بگیرد تا مجرمان بدانند که هزینه ارتکاب به جرم بالاست. مردم و شهروندان هم بدانند که پلیس با مجرمان شوخی ندارد.
 
رئیس پلیس پیشین تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی پلیس تشخیص می‌دهد با هماهنگی مراجع قانونی درباره نحوه برخورد با بزهکاران بر حسب سوابق آن افراد، محل وقوع جرم و شرایط اجتماعی حاکم بر آن منطقه تصمیم بگیرد. ممکن است در جایی هم پلیس به این نتیجه برسد که مثلا آن افراد مجرم را در سطح شهر بگردانند. اگرچه خوشبختانه امروز این سطح از جرائم حداقل در تهران که من اشراف بیشتری نسبت به آن دارم به پایین‌ترین میزان ممکن رسیده است. یعنی ما از آن نوع شرارت‌ها و آن مجرمان شروری که تبدیل به برند شده بودند و کار‌هایی می‌کردند که همچنان در صحنه بمانند و مخاطبانشان بدانند که هنوز رفت و آمدی دارند را امروز دیگر در تهران نداریم. این نتیجه عملکرد سیستم‌های امنیتی انتظامی و قضایی در کنار یکدیگر است که شرایطی را فراهم کرده تا دیگر کسی حاضر نشود دست به چنین جرم‌هایی بزند. ما امروز بیشتر با خرده جرائم مواجه هستیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *