رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تقویم تاریخ؛ از کشته شدن قذافی تا روز مراقبت پرواز

8:39 - 28 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۵۴۶
امروز، چهارشنبه بیست و هشتم مهر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با سیزدهم ربیع الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیستم اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و هشتم مهر) به شرح زیر است:

درگذشت آیت اللّه جعفر نزاری نقدی

۷۱ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و هشتم مهر ۱۳۲۹ هجری شمسی؛ فقیه، محدث، مفسر و اصولی شیعه آیت اللّه «جعفر نزاری نقدی» درگذشت. آیت اللّه شیخ جعفر نزارى نقدى در سال ۱۲۶۵ ش (۱۳۰۳ ق) به دنیا آمد و از خردسالى، شوق فطرى طبیعى به علم و ادب و تحصیل کمالات داشت. در چهارده سالگى براى ادامه تحصیل عازم حوزه علمیه نجف اشرف گردید. پس از تکمیل مقدمات و سطوح، در درس خارج حضرات آیات عظام: آخوند ملامحمد کاظم خراسانى، سید محمد کاظم یزدى و شیخ احمد کاشف الغطا و دیگر استادان عصر حاضر شد و مراتب عالى علمى را پیمود. در این حال با اصرار جمعى از مؤمنان یکى از مناطق شیعه نشین جنوب عراق و به دستور استادش، علامه یزدى، جهت تبلیغ دین و نشر علوم اسلامى و حل دعاوى شرعى راهى منطقه العماره گردید. آیت اللّه نزارى پس از حدود ده سال اقامت در العماره، به عضویت دادگاه شرعى بغداد منصوب شد، اما پس از مدت کوتاهى از این مقام کناره گیرى کرد و در نجف اشرف به تالیف و تدریس و ارشاد مردم همت گماشت. از این فقیه اصولى آثار متنوعى به جاى مانده که الانوارُالعلویّه و الاسرارُ المُرتَضَویه، القوانینُ المَنطقیّه و نیز حواشى بر شرایع و معالم و شرح شمسیه از آن جمله اند. آیت اللّه جعفر نزارى نقدى سرانجام در بیست و هشتم مهر ۱۳۲۹ ش برابر با هفتم محرم الحرام ۱۳۷۰ ق در ۶۴ سالگى در نجف اشرف درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از کشته شدن قذافی تا روز مراقبت پرواز

تولد قاضی جرجانی، فقیه، ادیب و شاعر مسلمان

۱۱۵۳ سال پیش (بنا بر برخی روایات تاریخی) درچنین روزی، سیزدهم ربیع الاول سال ۲۹۰ هجری قمری «قاضی جرجانی» ملقب به ابوالحسن، فقیه، ادیب، و شاعر مسلمان متولد شد.

او معاصر صاحب بن عبّاد، قاضی القضات شهر ری ـ در نزدیکی تهران فعلی ـ بود و تالیفات بسیاری از خود بجای گذاشت. از جمله آثار این فقیه مسلمان می‌توان به کتب «تفسیر القرآن» و «تهذیب التاریخ» اشاره کرد. قاضی جرجانی در سال ۳۶۶ هجری قمری در نیشابور وفات یافت و در جرجان یا گرگان امروزی ـ در شمال شرقی ایران ـ به خاک سپرده شد.

تقویم تاریخ؛ از کشته شدن قذافی تا روز مراقبت پرواز

کشته شدن معمر قذافی به دست انقلابیون لیبی

۱۰ سال پیش، در روز بیستم اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی "عمر محمد ابومنیار" معروف به سرهنگ " مُعَمَّر محمد قَذّافی" رئیس شورای فرماندهی لیبی پس از ماه‌ها درگیری و فرار از دست انقلابیون این کشور، در نزدیکی شهر "سرت" در شمال لیبی دستگیر و کشته شد.

قذافی در سال ۱۹۴۲ میلادی به دنیا آمد. او در کالج نظامی یونان و انگلستان تحصیل کرد. وی در سال ۱۹۶۹ توانست به همراه گروهى از افسران لیبى، با کودتایی آرام حکومت محمّد ادریس سنوسی، پادشاه وقت لیبی را سرنگون سازد. حکومت ۴۲ ساله سرهنگ قذافی، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های زمامداری در قاره آفریقا بود. در ابتدا از قذافی به عنوان یکی از رهبران انقلابی جهان عرب با تمایلات سوسیالیستی یاد می‌شد، اما پس از فروپاشی شوروی، وی به تدریج به غرب گرایش پیدا کرد. در پی شروع موج بیداری اسلامی از تونس، حکومت مستبدانه قذافی نیز در مسیر این موج قرار گرفت. پس از زین العابدین بن علی و حسنی مبارک، معمر قذافی سومین حاکم مستبدی بود که ساقط و در چنین روزی کشته شد. متاسفانه کام مردم لیبی با سقوط حکومت مستبدانه قذافی شیرین نشد و این کشور دچار چند دستگی و خشونت‌های جریان‌های تکفیری و تروریستی شده است.

تقویم تاریخ؛ از کشته شدن قذافی تا روز مراقبت پرواز

تولد کریستوفر رِن، معمار لندن کنونی

۳۸۹ سال پیش در چنین روزی بیست اکتبر سال ۱۶۳۲ میلادی "کریستوفر رِن" (Christopher Wren) معمار معروف انگلیسی متولد شد. وی تحصیلات خود را در آکسفورد آغاز کرد و سپس به تدریس نجوم پرداخت. رِن از آن پس به معماری روی آورد و کوشید تا چند نقشه برای کمبریج و آکسفورد تهیه کند. وی از این پس به شهرت رسید و برخی طرح ‏های خود را عملی ساخت. حریق عظیمی که در سال ۱۶۶۶ م لندن را نابود کرد به کریستوفر رن امکان داد که نبوغ و کاردانی خود را در نقشه‏ کشی ساختمان و شهرسازی آشکار سازد. در این حال وی مصلحت را در آن دید که شهری از نو بنا نهد، پس نقشه شهر به او واگذار شد. قبل از آتش‏ سوزی، لندن دارای خیابان‏‌های تنگ و پرپیچ و خم بود. نقشه ‏های رِن طوری تنظیم شده بود که خیابان‏‌های وسیع و درختکاری شده، ساختمان‏‌های بزرگ و دیگر امکانات لحاظ گردیده بود. هرچند تمامی نقشه لندن عملی نشد، ولی باز هم از ارزش کار رِن نکاست. وی در سال ۱۶۸۱ م به ریاست انجمن سلطنتی انگلستان دست یافت و سرانجام در ۲۵ فوریه ۱۷۲۳ م در ۹۱ سالگی درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از کشته شدن قذافی تا روز مراقبت پرواز

روز مراقبت پرواز

بیستم اکتبر به نام روز مراقبت پرواز نامگذاری شده است. فدراسیون جهانی کنترلر‌های ترافیک هوایی (ایفاتکا) ۲۰ اکتبر را به پاسداشت زحمات کنترلر‌های ترافیک هوایی، به نام ایشان نامگذاری نموده تا بدینوسیله سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط قدردان زحمات مردان و زنان بی‌ادعای صنعت هوانوردی باشند. بی تردید کنترل و هدایت لحظه به لحظه صد‌ها هواپیما در سطوح مختلف شبکه پیچیده راه‌های هوایی و مسیر‌های ورودی و خروجی فرودگاه‌ها کاری بس شگرف ودر خور تحسین است.

تقویم تاریخ؛ از کشته شدن قذافی تا روز مراقبت پرواز



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *