غافل‌گیری در صف سوپرمارکت و بقالی

11:07 - 27 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۳۰۱
نرخ دلار، سکه و طلای ۱۸ عیار نسبت به ۳ سال پیش، ۲ و نیم و ۳ برابر رشد کرده، اما ظرف همین مدت قیمت برنج ایرانی تقریبا ۴ و دستمال کاغذی ۵ برابر شده است.

- روزنامه هفت صبح نوشت: اواخر مهرماه سال ۱۳۹۷ اعلام نرخ دلار، ســکه و طلا ممنوع اعلام شد، اما امروز یک فایل منتشر نشده پیدا کردیم که نشان می‌دهد در بازار پرالتهاب آن روز‌ها قیمت هر دلار ۱۳ هزار ۹۵۰تومان می‌فروختند. گزارش یــک روزنامه در همان روز به قیمت خوراکی‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اختصاص دارد و در آن نوشته ایم یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج طارم از برند گلستان را باید ۱۶۵ هزار تومان خرید.

سه سال گذشته و امروز در اواخر مهرماه سال ۱۴۰۰ قیمت دلار حدود دوبرابر، قیمت سکه تقریبا ۲.۵برابر و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تقریبا ۳ برابر برابر شده است. اما همان برنج ایرانی طارم را باید حدود چهار برابر قیمت مهرماه سال ۹۷ خریداری کنید. تقریبا کیلویی ۶۴ هزار تومان!

یک بسته دستمال کاغذی لاکچری ۱۵۰ برگ سه لایه در آن موقع پنج هزار تومان قیمت داشته و الان برای آن باید ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان پول بدهید برای اینکه زیاد افسرده نشویم، کل گزارش را درباره قیمت امروز خوراکیهاوشوینده‌ها نوشتیم، اما در جدول میتوان رشد قیمت آن‌ها را با مهرماه سال ۹۷ مقایسه کنید. داستان آموزند‌ه ای به نظر میرسد.

یکه تازی برنج‌های بسته بندی در قفسه‌ها

کیســه‌های ۱۰ کیلویی هنوز بزرگترین بســته‌هایی هستند که در فروشــگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارند. برنج هاشــمی و طارم با توجه به شهرتشان گران‌تر فروخته می‌شــوند. تقریبا حدود ۶۴۰ هزار تومان که گاهی در فروشــگاه‌های آنلاین بــا تخفیف ۵۶۵ هزار تومان عرضه می‌شوند. اگر این تخفیف را در نظر نگیریم  هر کیلو از این برنج‌ها برایتان حدود هزار تومان ۶۴ آب می‌خورد. عوض این کار ما توصیه می‌کنیم ســراغ کیســه‌های کوچکتر بروید. چون کیســه‌های پنج کیلویی هم در‌ها وجود دارد. قیمت این بسته‌ها تقریبا نصف فروشگاه است.

همین برنج طارم ۴.۵ کیلویی از برند گلستان الان ۲۸۷ هزار تومان است. اما به عنوان مثال می‌توان به کیســه پنج کیلویی از برندی دیگر مثل آقاجانیان اشاره کرد که قیمت آن نزدیک ۳۰۰ هزار تومان است. احتمالا ترجیــح می‌دهید از بســته‌های ۵.۲ کیلویی و ســه کیلویی هم خبر بگیرید؛ قیمت این بسته‌ها با توجه به برندشان بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. در حالی که اگر بســته‌های یک کیلویی برنج ایرانی را بخرید، بابت هر کیلــوی آن باید بین ۶۰ تا ۶۷ هزار تومان پول بدهید. ارزانترین برنج ایرانی موجو در بازار احتمالا برنج فجر اســت که ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

انواع روغن؛ از سرخ‌کردنی تا پخت‌وپز

احتمالا درباره قیمت انواع روغن لوکس اطلاع دارید. روغن‌های خارجی، روغن‌های عجیب و غریب با قیمت بالا، اما امروز در فروشگاه زنجیره‌ای تنها دنبال روغن ســرخکردنی و روغن آفتابگردان مناســب پخت وپز می‌گردیم. روغن سرخ‌کردنی نیمه جامد لادن در وزن پنج کیلوگرم، با قیمت ۹۱ هــزار تومان انتخاب بدی نیست. با معادلات الان بازار اتفاقا اقتصادی و به صرفه محسوب می‌شــود، اما اگر خانواده کم جمعیتی دارید روغن ســرخ کردنی مایع با حجم حدود ۱۸۰۰ میلی لیتر و قیمتی معادل ۲۷ هزار تومان را توصیه می‌کنیم.

اگر معیار خرید را برای یک مــاه درنظر بگیریم، این حجم روغن مقدار زیادی اســت و احتمــالا برای آن‌ها مناسب به نظر می‌رســد که می‌خواهند دل و روده و معده خانواده شــان را با مقدار زیادی سرخکردنی پر کنند و سلامتی شــان را تهدید کنند والا اگر مصرف ســرخ کردنیتان کم اســت، می‌توانیــد بطری‌های ۹۰۰ گرمی روغــن را به قیمت ۱۴، ۱۳ هــزار تومان بخرید. غیر از ســرخکردنی، روغن پرمصرف دیگر در خانه‌ها روغن آفتابگردان اســت. این روغن‌ها را روی ســالاد میریزنــد و برای پختــن اســتفاده می‌کنند. قیمت بطری ســه لیتری آن این روز‌ها تقریبــا به ۴۰ هزار تومان می‌رســد، اما بیشــتر مردم ترجیــح می‌دهند ظرف‌های ۵.۱ لیتری بخرند که ۲۰ هزار تومان است.

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بطری‌های ۹۰۰ میلی لیتری هم زیر ۱۵ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود. در این بخش از فروشــگاه، مردم هنوز گوشه چشمی به روغن هــای زیتــون دارند. چــون می‌دانند روغن زیتون برای ســلامتی مناسب اســت و گاهی روغن زیتون‌ها را در شیشــه‌های خوش رنــگ برمی دارند تا نگاهی بــه قیمتش بیندازند. ۴۵ هــزار تومان برای یک شیشــه ۲۵۰ میلی لیتری، ۱۰۰ هزار تومان برای شیشــه ۵۰۰ میلی لیتری روغن زیتــون بی بو و عدد ۵۰۰، ۶۰۰ هزار تومانی برای روغــن زیتون ارگانیک سه لیتری! با این حال پرفروش‌ترین روغن زیتون‌های الان بازار در ظرفیت ۲۵۰ میلی لیتر و نیم لیتر با قیمت ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان هستند.

قفسه رب‌ها؛ وداع با قوطی‌های بزرگ

در قفســه رب‌ها به عنوان مثال می‌تــوان یک حلب ۵.۴ کیلویی پیدا کرد که ۱۷۰ هزار تومان ارزش دارد. قوطی‌های ۵.۱ کیلویی هم هســت بــا قیمت حدود ۷۰ هزار تومان، اما خیلی وقت است که دیگر کسی دل و دماغ رفتن ســمت قوطی‌های بزرگ را ندارد. اندازه قوطی‌های پرفروش رب در فروشــگاه‌های زنجیر‌های به ۷۰۰ و ۸۰۰ گــرم تقلیل پیدا کرده اســت. از نظر اقتصادی مردم استراتژی مناسبی را در پیش گرفته اند، چون این خرید در حال حاضــر ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان خرج روی دستشان می‌گذارد و برای حدود یک ماه کافی است. به شــرط اینکه زیاد اهل رب زدن به غذا نباشــید. قوطی‌های ۴۰۰ گرمی هم در بازار به چشم می‌خورند، مناسب آن‌ها که به سنت آشپزی ایتالیایی وفادارترند یا زیاد رب توی غذا نمیریزند. برای خرید این رب‌ها نهایتا بایــد ۱۴، ۱۳ هزار تومان پول بدهید. فوق فوقش ۲۰ هزار تومان.

قند و شکر؛ کاهش وزن و حجم

قبال کله قنــد میخریدیم و با کلی ســروصدا آن‌ها را خودمان در خانه میشکســتیم. الان همه قند و شکر بسته بندی شــده می‌خرند، تمیز و بی دردسر. حتی می‌توانید قند بدون کالری بخرید. این یکی را خودمان در قفســه فروشــگاه‌های زنجیر‌های دیده ایم. قیمت بســته ۳۰۰ گرمی آن حدود ۴۰ هزار تومان اســت. از این قروفرهــا که بگذریم گرانترین بســته قند در فروشگاه‌های زنجیر‌های را با وزن ۱۰ کیلو پیدا کردیم که ۳۰۰ هزار تومان فروخته میشود. برای آن‌ها که اهل کاهش هزینه‌ها هستند بســته‌های قند ۱۰ کیلویی با قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان هم وجود دارد. کشــف تفاوت کیفیت آن‌ها بماند برای اهلش.

این بســته‌های سنگین به هرحال بیشتر مناسب قهوه خانه‌ها هستند یا ادارات و شــرکت ها. برای ما مردم معمولی به شرط علاقه مفرط به نوشیدن چای و جمعیت زیاد خانواده نهایتا بسته ۱۹۰۰ گرمی کافی است دیگر؛ نه؟ چنین بست‌های حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود، ولی مــردم ترجیح می‌دهند اقتصــادی رفتار کنند و بسته ۷۰۰، ۶۰۰ گرمی با قیمتی معادل ۲۰ هزار تومان محبوبیت بیشتر پیدا کرده است. بسته‌های پرفروش شکر هم وزن سه و یک کیلویی دارند که به ترتیب باید آن‌ها را حدود ۶۰ و ۲۰ هزار تومان خریداری کرد.

لبنیات؛ خلوت و کم مشتری

مردم خیلی راحت لبنیات را از سبد خرید خود حذف می‌کنند. این را از خلوتی جلوی غرفه لبنیات می‌توان متوجه شد. جایی که قیمت یک سطل ماست با وزن ۱۵۰۰ گرم، به زور برندسازی و اسم گذاری‌های عجیب و غریب مثل یونانی و همزده و میکس به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان رســیده اســت. برای همین مردم الان ترجیح می‌دهند ماست‌های ساده و کم ادا خریداری کنند و به برند‌هایی که ماست دو کیلویی را بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بفروشند بیشتر اعتماد دارند.

شما، ولی می‌توانید ماست یک کیلویی یا کمتر، در حد ۸۰۰ گرم بخرید با قیمت نزدیک ۲۰ هزار تومان. پنیــر معمولی، چیزی اســت کــه بــرای صبحانه هوس انگیز روزانــه ایرانی، در هم نشــینی احتمالی با نان و خیار و گوجه و در بهتریــن حالت کنار گردو کاربرد دارد. پرفروش‌ترین پنیر سفید ایرانی در یک بسته بندی ۵۰۰ گرمی را ۳۶ هزار تومان می‌فروشند. بسته بندی‌های ۳۰۰ گرمی با قیمت ۲۰ هزار تومان هم می‌توانند جزو گزینه‌های احتمالی باشند. شرطش این است که خانواده پرجمعیتی نداشته باشید یا هر روز نان و پنیر نخورید. برای صبحانه یک نفره و هوس یک روزه می‌توان پنیر در وزن ۱۰۰ گرمی با قیمت شش تا هشت هزار تومان خرید.

قفسه آرام و مرموز گوشت قرمز و مرغ

فروشگاه‌ها الان رســما می‌توانند برای قفسه‌های گوشت خود مامور مســلح بگذارند تا از بسته‌های گران قیمــت گوشــت محافظت کنند. بســته یک کیلویی راســته بدون اســتخوان گوســاله الان ۲۱۵ هزار تومان قیمت دارد. همچنین بســته یک کیلویی گوشت خورشتی ۲۰۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده مخلوط حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان اســت. بســته دو کیلویی مرغ‌های پاک شده هم حدود ۹۰ هــزار تومان قیمت دارند که نســبت به شــهریور تقریبا ۱۰ هزار تومان بیشتر شده است. این بســته‌های تقریبا یک مرغ کامل خرد شــده هســتند.

بررسی بازار نشــان می‌دهد مردم خرید مرغ قطعه بندی شده را بیشتر می‌پسندند. به عنوان مثال در بین پرفروش‌ها بســته ۸.۱ کیلویی سینه بدون پوســت مرغ با قیمت ۱۰۰ هزار تومان، فیله ســینه مرغ ۷۰۰ گرمی با قیمت ۴۵ هــزار تومان، مغز ران ۵.۱ کیلویی بــا قیمت ۷۵ هزار تومان، ران بدون پوست ۸.۱ کیلویی با قیمت ۸۵ هزار به چشم می‌خورند. فقط جهت اطلاع الان یک کیلو بال و بازوی ساده بدون طعم را به ترتیب حدود ۴۰ و ۳۵ هزار تومان می‌فروشند. در قفسه فروش گوشت گوسفندی هم با بسته یک کیلویــی ران ۱۷۰ هزار تومانی روبه رو می‌شــویم. برای یک کیلو گوشت خورشــتی بدون استخوان باید حدود ۱۸۰ هزار تومان پول بدهید و بسته یک کیلویی آبگوشتی را حدود ۱۴۰ هزار تومان بخرید. یک کیلو ماهیچه گوسفندی ۱۸۵ هزار تومان است.

چیز‌هایی مثل راســته و فیله گرانتر هستند؛ یک کیلو راسته با استخوان ۱۴۵ هزار تومان، یک کیلو راسته بی استخوان بســته به کیفیت بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان و یک کیلو فیله ممتاز درجه یک ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارند.

شوینده‌ها، شامپو، خمیردندان و دستمال کاغذی

در حال حاضر بیشــتر مردم ترجیح می‌دهند مایع ظرفشــویی ســایز بزرگ بخرند. چیــزی در وزن ۷.۳ کیلوگــرم که قیمتش حــدود ۸۰ هزار تومان اســت. نمونه‌های ۷۰۰ گرمی تا یــک کیلویی هم جایگاه خودشان را دارند و با قیمت بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شوند. در بازار مایع دستشویی همین وضعیت برقرار است. مردم برای یک مایع دستشویی با وزن چهار، سه و دو کیلو به ترتیب حــدود ۹۰، ۸۰ و ۶۰ هزار تومان پول پرداخت می‌کنند، ولی مردم گوشه چشمی هم به بسته بندی‌های ۵۰۰ میلی لیتری دارند که بیشتر از پنج هزار تومان میتوان روی یک مایع دستشویی ۵۰۰ گرمی حساب کرد که قیمت آن حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است.

پرفروشترین مایع‌های شــوینده لبــاس با وزن ســه کیلو بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند، ولی شما می‌توانید بســته‌های یک کیلویی بخرید با قیمت حــدود ۵۰ هزار تومان و مطمئن باشــید برای یکی دوماه کافی است. شوینده پودری لباس هــم محبوبیت خــود را حفظ کرده و بســته‌های ۵۰۰ گرمی آن بین ۱۰ تا ۱۵ هــزار تومان فروخته می‌شود. به طور طبیعی پودر شوینده دستی ارزان‌تر و پودر شوینده مخصوص ماشین لباسشویی قیمت بیشتری دارد.

بین شــامپو‌ها می‌توان چیز‌های عجیب و غریب زیادی پیدا کرد. مثال شامپوی تخصصی آلپسین که برای ریزش مو کاربرد دارد، شــامل دو بطری ۲۵۰ میلی لیتری به ۹۰۰ هزار تومان هم میرسد. نمونه‌هایی که قبال به اســم خارجــی در بازار جا افتادند، اما الان تحت لیســانس در داخل فروخته می‌شوند هم رشد قیمت قابل توجهی دارند. شاید باور نکنیــد، اما بطری هــای ۴۰۰ میلی لیتری هد اند شــولدر (اصل یا چیزی که فروشــنده‌ها ادعا می‌کنند اصل اســت) را الان حــدود ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشــند. ناگفته نماند از همین شامپو نمونه‌های ۸۰، ۷۰ هــزار تومانی هم در بازار وجود دارد.

شــامپوی ۴۰۰ میلی لیتری کلییر هم الان حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان اســت. شاید به همین خاطر شامپو‌های ایرانی به ســلطان بازار تبدیل شده اند، چون مثال یک شامپوی یک لیتری از برند شــبنم را می‌توان ۲۷ هزار تومان خریداری کرد. برند‌های زیادی هم هســتند که با ناز و ادا در بازار حضور دارند؛ مثال علاوه بر شامپو‌های معمولی خود سری ویتامینه و کراتینه و حتی شامپوی مخصوص ضدشــوره تولید کرده و یک بطری ۷۵۰ گرمی را نزدیک ۳۰ هزار تومان می‌فروشند و برای شامپوی ضدشوره ۴۰۰ گرمی نزدیک ۳۵ هزار تومان پول می‌گیرند. خمیردندان خارجی خیلی گران شده است؛ برای یک سنسوداین ۱۰۰ میلی لیتری مدل Florurlu باید حدود ۹۵ هزار تومان پــول پرداخت کنید. با این حال خمیردندان ساده همین برند، اورالبی و سیگنال را می‌توان ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان خریداری کــرد. برند‌های ایرانــی تلاش می‌کنند بــا تولید محصولاتی در رنج قیمت ۲۰ هزار تومان سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند.

بازار دستمال کاغذی‌ها شکل عجیب و غریبی دارد؛ فقط ایرانی هــا در آن می‌جنگند و اگر قیمت چهار سال پیش را یادتان بیاید، احتمالا شوکه می‌شوید. سال ۹۷ می‌شــد با پنج هزار تومان یک دستمال کاغذی ۱۰۰ برگ سه لایه خرید که آن زمان برای خودش لاکچری بود، اما امروز باید برای دســتمال کاغذی ۱۰۰ برگ دو لایه حداقــل ۱۵ و گاهی تا ۳۰ هزار تومان پرداخت کرد.

غافل‌گیری در صف سوپرمارکت و بقالی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *