کشتار جمعی اتباع الجزایر از سوی پلیس فرانسه چگونه رقم خورد؟

0:46 - 27 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۰۵۶
گذشت ۶ دهه از کشتار اتباع الجزایر از سوی دولت وقت فرانسه، ابعاد بسیاری از نقش الیزه و زوایای پنهان این رویداد را آشکار کرده است.

- روز ۱۷ اکتبر سال ۱۹۶۱ یکی از روز‌های سیاه در تاریخ فرانسه به شمار می‌رود.

در حالی که الجزایر به روز‌های پایانی جنگ خود برای استقلال نزدیک می‌شد، پلیس فرانسه برگی دیگر از خشونت‌های استعماری این کشور را رقم زد.

به گزارش «فرانس ۲۴ و گاردین»، ۶۰ سال پیش در روز ۱۷ اکتبر، پلیس فرانسه با بی رحمی تمام دست به سرکوب گسترده تظاهرات اتباع الجزایری اقدام کرده و کشتار جمعی به راه انداخت.

در این روز و چند روز بعد از آن الجزایری‌ها در پاریس، هدف ضرب و شتم قرار گرفته، کشته شدند، و به رودخانه «سین» در پاریس انداخته شده و در آنجا غرق شدند.

شاخه‌ای از جبهه آزادی بخش ملی که برای استقلال الجزایر مبارزه می‌کرد، این تظاهرات را سازماندهی کرده بود؛ تظاهراتی در اعتراض به قانون منع رفت و آمد از سوی پلیس پاریس.

پلیس، سیاستمداران و رسانه‌ها همواره بر این کشتار جمعی سرپوش گذاشتند، اما «جیم هاوس و نیل مک مستر»، مورخان انگلیسی در مطالعات نهایی خود در سال ۲۰۰۶ این سرکوب را «خشونت بارترین سرکوب اعتراضات در تاریخ پسا جنگ اروپای غربی»، توصیف می‌کنند.

به مدت چند دهه آمار رسمی قربانیان این سرکوب ۳ نفر بود و امروز مورخان معتقدند که دستکم ۴۸ نفر در شب ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ در پاریس کشته شدند؛ اگرچه بسیاری از تاریخدانان آمار واقعی این کشتار دسته جمعی را بیش از ۱۰۰ نفر می‌دانند.

در سال ۱۹۹۹ دادستانی فرانسه رسما اذعان کرد که در این تاریخ «کشتار جمعی» روی داده است و در شصتمین سالروز این رویداد مردم فرانسه خواستار این موضوع هستند که «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه رسما بپذیرد که فرانسه مسئول این قتل عام است.

«مکرون»، در سالروز این کشتار جمعی اقدام خشونت آمیز پلیس فرانسه را علیه تظاهرات کنندگان حامی استقلال الجزایر، «جنایتی نابخشودنی» توصیف می‌کند.

وی اگرچه سخنرانی رسمی نداشته، اما کاخ الیزه بیانیه‌ای را در این باره منتشر و اذعان کرد که کشتار جمعی ۶۰ سال پیش پلیس پاریس، سرکوب وحشیانه، خشونت آمیز و خونینی بوده است.

با این وجود «مکرون»، نخستین رئیس جمهور فرانسه است که به نقش کشورش در این کشتار جمعی اذعان کرده، اما از عذرخواهی به دلیل این کشتار خودداری کرده است.

تاکنون این کشتار رسمی هرگز مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته و هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ حتی تعداد دقیق قربانیان اتین رویداد مشخص نیست و مورد مناقشه است.

مورخان تعداد قربانیان این کشتار جمعی را بین ۵۰ تا ۱۲۰ نفر می‌دانند، اما الجزایر تاکید کرده که در جریان این کشتار جمعی از سوی پلیس فرانسه ۳۰۰ نفر کشته شده‎اند.


برچسب ها: حقوق بشر فرانسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *